Det tror jag mer påMartin skrev:En annan anledning kan vara att 4.7ohm som är ett nära standardvärde inte passade lika bra.
Moderator: Redaktörer
Det tror jag mer påMartin skrev:En annan anledning kan vara att 4.7ohm som är ett nära standardvärde inte passade lika bra.
Kaffekoppen skrev:Allt som har en jordsymbol skall anslutas till minuspolen, dvs varje element för sig.
Alla punkter som det står "generator" på skall anslutas till pluspolen.
Notera att element C79 skall kopplas fasvänd, dvs plus skall kopplas på elementets minuspol.
Kaffekoppen skrev:Ja, de komponenterna på bashögtalaren ligger parallellt över basen.
Resten skall inte seriekopplas till minuspolen - utan parallellkopplas dit, dvs schematiskt en kabel från varje element till minuspolen.
Jäklar Shocked Shocked vilka snygga lådor Surprised . Påminner om Karma-högisar tycker jag.
Det är standardvärden, har bandfoliespolar Cross coil.Drosslarnas/spolarnas värden, ( n mH) ser inte ut som standardvärden, har du fått tag i dessa, eller använder du på näraliggande värden?

Martin skrev:Det som du kallar "D", är det mellanregistret? Och M är diskanten? Annars får du byta plats på alla M och D (och lämna kvar - och + som du har det bara skifta bokstäverna alltså).
Sedan måste du förbinda punkten "B-" till resten av jorden samt ta bort punkten mellan 10ohm:aren och 100uF:aren från jorden. Där har du kopplat fel. 10ohm och 100uF ska vara kopplade rent i serie med varandra och i andra änden av motståndet ska jord kopplas. Dvs jord in och - på basen. Annars får du 10ohm i serie med basen istället för i serie med 100uF. Den där jordsymbolen sitter som du har kopplat det i nod 11 istället för i nod 0 på schemat.
I övrigt ser det rätt och bra ut förutom att du har fått lite dåligt flyt på lödningarna. För liten lödspets eller för låg temperatur. Är det silverlod du använt? I så fall rekommenderar jag att du använder blyat tenn istället det kommer funka mycket bättre. Silverlod är svårt att få bra även för industrin nämligen. Mycket problem med kassa lödningar som tappar kontakten även för proffsen alltså.

soundbrigade skrev:Du har för mycket metall som leder av värmen fortare än du hinner tillföra. Ta en lagom grov (1-2mm) förtennt koppartråd istället. Och byt ut en där grova kabeln du använder mot något rimligare - 2,4mm2, skulel jag föreslå, om du inte har en gassvets att löda med.

Kristian skrev:Lödningarna på sista bilden ser fina ut tycker jag, lodet har flutit ut bra och kappillärkrafterna har dragit in lodet mellan kardelerna i kabeln.![]()
Svårt att se kvalitén på övriga lödningar.![]()
/ Kristian
JockScott skrev:soundbrigade skrev:Behöver du göra det? Löd klart och testa innan du gör något sådant. Krympsland är OK annars.
Behöver vet jag inte, men det hör till de grejerna att de borde inte bli sämre?! Och sedan kanske det finns en viss chans att det vid något fel ev. kan skydda. Krympslange är lite besvärligt tråckla dit vid lödning utan jag tänker mer på något man lägger över ytan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster