Löda filter - Kolla mina färdiga filter sid 6!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-08 23:26

Martin skrev:En annan anledning kan vara att 4.7ohm som är ett nära standardvärde inte passade lika bra.
Det tror jag mer på :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2008-10-10 09:08

Du har pm!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-21 23:25

Nu är det otroligt nog nästan helt klart, undrar om någon kan verifiera bara att den enda komponent som ska ha kontakt med minusslingan (dvs, från högtalarkabeln och element) är 100uF kondensator i basdelen tillsammans med ett 10ohms motstånd i serie på minus(nedersa kretsen)
Allt annat är seriekopplat efter plus till elementet? (inkl några pararellkopplade motstånd efter plus)

Bild

En (onödigt)lång tråd har iaf gett en hel del resultat.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-23 10:29

Är jag helt rätt ute?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-23 10:47

Allt som har en jordsymbol skall anslutas till minuspolen, dvs varje element för sig.

Alla punkter som det står "generator" på skall anslutas till pluspolen.

Notera att element C79 skall kopplas fasvänd, dvs plus skall kopplas på elementets minuspol.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-23 11:04

Kaffekoppen skrev:Allt som har en jordsymbol skall anslutas till minuspolen, dvs varje element för sig.

Alla punkter som det står "generator" på skall anslutas till pluspolen.

Notera att element C79 skall kopplas fasvänd, dvs plus skall kopplas på elementets minuspol.

Hej!

tackar för svaret, jag har i princip gjort klart filtrena men vill vara säker på att jag inte är helt fel ute och därför dubbel och trippelkollar att den enda kretsen som har komponenter på minussidan är basddelen(längst ner) som har ett 100uF kondensator mellan plus och minus samt ett 10ohms motstånd i serie på minus.

Resten ligger i serie på plus samt direkt till minuspolerna på elementet?!

EDIT: Du har givetvis rättkaffekoppen, att diskanten ska kopplas till minus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-23 12:23

Ja, de komponenterna på bashögtalaren ligger parallellt över basen.

Resten skall inte seriekopplas till minuspolen - utan parallellkopplas dit, dvs schematiskt en kabel från varje element till minuspolen.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-01-23 12:51

Kaffekoppen skrev:Ja, de komponenterna på bashögtalaren ligger parallellt över basen.

Resten skall inte seriekopplas till minuspolen - utan parallellkopplas dit, dvs schematiskt en kabel från varje element till minuspolen.

Vi menar nog samma sak, att det faktiskt är en pararellkoppling men ligger liknande i serie.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-01-31 11:15

Jäklar 8O 8O vilka snygga lådor :o . Påminner om Karma-högisar tycker jag.

Och med Theil element också, förstår att du är lite nervös att paja elementen, de är rätt dyra och membranen är väldigt hårda och sköra, påminner om äggskal faktiskt. Har lärt mig det den hårda vägen tyvärr :oops: . Dock inte genom att göra fel när jag gjort delningsfilter utan när jag monterat dit det i lådan 8) :oops:

Lycka till :)

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-31 11:52

Drosslarnas/spolarnas värden, ( n mH) ser inte ut som standardvärden, har du fått tag i dessa, eller använder du på näraliggande värden?
Har ingen boende nära dig erbjudit sig att bistå med filterlödning ännu, dåligt av er grabbar som bor i närheten! :x har för mig att du har efterfrågat detta tidigare.
Det svåraste med filterlödning tycker jag är att få det smått där så är möjligt. Mina filter tenderar att se ut som mindre skatbon, annars hade jag gärna erbjudit mig att löda ihop filter åt dig, då jag har näsatn samtliga komponenter, eller i varje fall näraliggande dito hemma. :oops: Tänk på att drosslar/spolar inte skall finnas i varandras omedelbara närhet p.g.a deras magnetflödesegenskaper. Det finns beskrivet hur man vinklar dem i förhållande till varandra på forumet om du söker.
Hoppas att någon erbjuder sig att titta över axeln på dig med ett övervakande öga. :wink:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-01 01:02

Jäklar Shocked Shocked vilka snygga lådor Surprised . Påminner om Karma-högisar tycker jag.

Det är Avalon eidolon kloner. Det är en mycket dyr DIY högtalare anser jag.

Drosslarnas/spolarnas värden, ( n mH) ser inte ut som standardvärden, har du fått tag i dessa, eller använder du på näraliggande värden?
Det är standardvärden, har bandfoliespolar Cross coil.

Har lödit ihop större delen av filtrena, vore bra att kunna kontrollera/mäta om det är rätt men annars får vi väl se om något brinner. Ska ta någon bild och visa upp ifall det verkar ok innan de kopplas ihop i högtalarna.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-02 23:29

Kan någon/några kolla om mina nu färdiglödda filter överrensstämmer med de filterscheman jag fått.

Ha lite överrensseende att det är mina 1:a filter jag löder, har som sökert 99% av amatörlödare för mycket lödtenn på en del ställen men försökt hålla det kort.

Schema:

Bild

Bilder av mina filter:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-02-02 23:46

Det som du kallar "D", är det mellanregistret? Och M är diskanten? Annars får du byta plats på alla M och D (och lämna kvar - och + som du har det bara skifta bokstäverna alltså).

Sedan måste du förbinda punkten "B-" till resten av jorden samt ta bort punkten mellan 10ohm:aren och 100uF:aren från jorden. Där har du kopplat fel. 10ohm och 100uF ska vara kopplade rent i serie med varandra och i andra änden av motståndet ska jord kopplas. Dvs jord in och - på basen. Annars får du 10ohm i serie med basen istället för i serie med 100uF. Den där jordsymbolen sitter som du har kopplat det i nod 11 istället för i nod 0 på schemat.

I övrigt ser det rätt och bra ut förutom att du har fått lite dåligt flyt på lödningarna. För liten lödspets eller för låg temperatur. Är det silverlod du använt? I så fall rekommenderar jag att du använder blyat tenn istället det kommer funka mycket bättre. Silverlod är svårt att få bra även för industrin nämligen. Mycket problem med kassa lödningar som tappar kontakten även för proffsen alltså.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 00:29

Martin skrev:Det som du kallar "D", är det mellanregistret? Och M är diskanten? Annars får du byta plats på alla M och D (och lämna kvar - och + som du har det bara skifta bokstäverna alltså).

Sedan måste du förbinda punkten "B-" till resten av jorden samt ta bort punkten mellan 10ohm:aren och 100uF:aren från jorden. Där har du kopplat fel. 10ohm och 100uF ska vara kopplade rent i serie med varandra och i andra änden av motståndet ska jord kopplas. Dvs jord in och - på basen. Annars får du 10ohm i serie med basen istället för i serie med 100uF. Den där jordsymbolen sitter som du har kopplat det i nod 11 istället för i nod 0 på schemat.

I övrigt ser det rätt och bra ut förutom att du har fått lite dåligt flyt på lödningarna. För liten lödspets eller för låg temperatur. Är det silverlod du använt? I så fall rekommenderar jag att du använder blyat tenn istället det kommer funka mycket bättre. Silverlod är svårt att få bra även för industrin nämligen. Mycket problem med kassa lödningar som tappar kontakten även för proffsen alltså.

Ah, jo det är helt rätt, C79 är givetvis mellanregistret. Blandade nog ihop beteckningarna ute i garaget då jag lödde och snabbmärkte (har ej elementen där). Hade tänkt försöka snygga till det lite sedan då det fått "godkänt" så ska märka det korrekt också.

Så basen 11-581 ska alltså inte ha - leden som jag gjort. 100uF kondensatorn plus motstånden ska ligga i serie till en - punkt där jag kopplar både - in från förstärkaren(terminalen) samt - ut till elementet. Var lite fundersam hur det egentligen skulle vara men om man kollar på de andra kretsarna så borde det ju vara så.

Rätt borde vara att ex. kapa kopparfolien vid lödningen kondensator och motstånd och istället löda motstånden till de stift som är märkta med M och D -?! Alt, kapa kopparledaren från -in delningsfilter till lödningen kondensator/motstånd och dra en kabelstump från - in till stiftet som jag redan märkt B- (kanske enklast då jag ser att jag kapat benen på motståndet och kanske svårt dra om det)

Bra iaf att kolla här så det är ok, vilket det inte var.

Har använt silverlod, tror egentligen inte det är för kallt då det värmer ganska bra. Lite spak bara att bränna komponenterna då de är rätt så dyra saker så jag försöker vara försiktig och inte tokvärma överallt. Tror de lödningar som ser sämst ut egentligen är mest att det är för mycket lödtenn, vet att jag matadepå på några ställen i överflöd. Ev. att jag provar vanligt tenn till andra filtret(har ej gjort båda) vet iofs inte vilka ljudmässiga förändringar man skulle kunna förvänta sig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-02-03 00:43

Ja, det låter som att du har läget under kontroll nu. :)

Jag skulle lött bort punkten mellan 100uF och 10ohm från kopparfolien, låtit den hänga i luften och dragit motståndet bak en liten bit runt hörnet på kondensatorn (så att det vrids 90 grader) så att andra änden når din gemensamma jordfolie någonstans vid de dubbla flatstiften eller något.

Testa vanligt lödtenn! Silverlod eller lödtenn med silver i är ökänt för att flyta ut dåligt, och det är det problemet du har. Kapilläreffekten är betydligt sämre och det gör att tennet ofta bara lägger sig ovanpå. Det kan verka sitta fast när man drar i det men lite väder, temperaturcyklingar, vibrationer och tidens allmänna tand kan göra att det glappar eller lossnar och det låter inte bra.

Dessutom är smältpunkten mycket högre för sliverlod, med risk för att bränna komponenter som sagt.

Det du bör tänka på är tiden som du värmer med lödkolven, det är den du ska hålla nere för att inte skada komponenterna. Ett par sekunder ska det ta bara och då ska det ha flytit ut färdigt som att det ser ut som en enda metall som fortsätter. Är det hyllor och klumpar som inte spännts ut så är risken stor att det är kallödning.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-02-03 11:16

Hej, håller med Martin vissa lödningar ser lite på gränsen till att vara kall-lödningar. Om du kollar länken och första bilden på delningsfiltret så ser du vad Martin menar med kapilärkraften.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27404
Du ska nog inte vara så rädd att förstöra komponenterna. Jag brukar göra så här när jag löder, först ta en smälta en bit lödtenn på kolven för att sedan lägga den mot det som ska lödas, när denna "pärla" flyter in i det som ska lödas ta ytterligare lödtenn ca en halv cm bort, när detta smälter in i det som ska lödas är det ingen risk för kalllödning.
Smältlimmet som jag har använt är bara till för att förstärka det hela.

Ett litet tips från en som har gjort de flesta delningsfilter i Martens högtalare 8) :wink:

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 11:55

Visst kan det vara på gränsen till kalllödningar, men tror det beror mycket på för mycke lödtenn också. Ska försöka få bort lite innan jag monterar dem i högtalaren. Vad är bästa sättet att göra detta på? Som sagt, det är mina 1:a filter jag löder, har gjort en del kablar tidigare bara.

lödningen på denna bild ser mysko ut, men då jag gjorde den flöt tennet hyffsat bra men vågformen beror på att jag drog lödpennan efter kopparbandet, är kanske 1-1.5cm lång lödning. Fick för mig att det är bättre att lödningen sammanbinds med varandra.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-03 12:04

Du har för mycket metall som leder av värmen fortare än du hinner tillföra. Ta en lagom grov (1-2mm) förtennt koppartråd istället. Och byt ut en där grova kabeln du använder mot något rimligare - 2,4mm2, skulel jag föreslå, om du inte har en gassvets att löda med. :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-03 12:06

Fluss fluss fluss.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 12:20

soundbrigade skrev:Du har för mycket metall som leder av värmen fortare än du hinner tillföra. Ta en lagom grov (1-2mm) förtennt koppartråd istället. Och byt ut en där grova kabeln du använder mot något rimligare - 2,4mm2, skulel jag föreslå, om du inte har en gassvets att löda med. :wink:

Den där "grova" kabeln är Supra ply 3.4 stumpar. Lite grov kanske men bästa jag hade hemma. Alternativet är EKK 1.5mm solida ledare.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-02-03 12:26

Hej JockScott!

Tror att du ska lyssna på inläggen om kallödningar. Det är absolut kallödningar (inte "på gränsen till") på samtliga lödpunkter där den grova flerkardeliga kabeln är "inblandad".

Jag tycker som SB, att du har mycket att vinna på att byta ut den flerkardeliga kabeln och istället använda en tunnare enkardelig.
Det fins ingen anledning i världen att använda en så grov kabel i det här sammanhanget.

I all välmening / Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-02-03 12:29

JockScott skrev: Alternativet är EKK 1.5mm solida ledare.

Mycket bättre, byt till den!
Livsnjutare

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 12:31

Då byter jag alltså ut Supra plyn mot en slaktad EKK 1,5mm stumpar istället?! Det är nog det bästa jag har hemma.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-02-03 12:32

JockScott skrev:Då byter jag alltså ut Supra plyn mot en slaktad EKK 1,5mm stumpar istället?! Det är nog det bästa jag har hemma.

Jajjamän! :)
Livsnjutare

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-03 19:26

Jag säger bara: EKUA

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 23:08

Har nu köpt lite vanligt lödtenn, samt även EKUA eller om det var RKUA?!

Har gjort om lite, blev kanske lite onödig kabeldragning men tyckte det var bäst kapa gamla lödningar på ett par ställen och skarva.

Kolla om det verkar vettigt nu.

Det är svårt få bort gammalt lödtenn med silver märker jag....

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-02-03 23:40

Lödningarna på sista bilden ser fina ut tycker jag, lodet har flutit ut bra och kappillärkrafterna har dragit in lodet mellan kardelerna i kabeln. :)

Svårt att se kvalitén på övriga lödningar. :?

/ Kristian
Livsnjutare

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-03 23:50

Kristian skrev:Lödningarna på sista bilden ser fina ut tycker jag, lodet har flutit ut bra och kappillärkrafterna har dragit in lodet mellan kardelerna i kabeln. :)

Svårt att se kvalitén på övriga lödningar. :?

/ Kristian

De flesta lödningarna ser ok ut tycker jag. De som ser lite sämre ut är de med gammalt silvertenn som var svårt få bort allt. Men jag har iaf försökt få det att flyta ut rätt bra på de flesta ställena. Det är inte perfekt men det är bättre iaf än sist och trots allt 1:a filterlödningen så vi får se om det fungerar. Och det var lättare få det bra med vanligt 60/40 lödtenn, men frågan är om det är lika bra material som silver...

Huvudsaken det är rätt kopplat så det fungerar som det ska.

Blir det sämre med tiden vet jag var problemet kan finnas och jag brukar vilja ha det bra så om inte annat köper jag helt nya komponenter och gör om...

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-18 00:36

Förresten, jag antar att det är helt normalt att det är "kontakt" dvs ger utslag på multimetern mellan + och minus -delarna på delningsfiltret. Så även på högtalarterminalen då man lödit dit internkabeln?

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-18 15:33

JockScott skrev:
soundbrigade skrev:Behöver du göra det? Löd klart och testa innan du gör något sådant. Krympsland är OK annars.

Behöver vet jag inte, men det hör till de grejerna att de borde inte bli sämre?! Och sedan kanske det finns en viss chans att det vid något fel ev. kan skydda. Krympslange är lite besvärligt tråckla dit vid lödning utan jag tänker mer på något man lägger över ytan.

Silicon innehåller ättickssyra, och kan därför bidra till korrosion på kompineneterna.

Krympslang eller smältlim brukar vara smidigt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum