hur fungerar elektrostathögtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

hur fungerar elektrostathögtalare?

Inläggav housemicke » 2009-01-31 20:10

ja hur fungerar elektrostater? blev sugen på att veta det när jag såg normans byggtråd. mellan vilka punkter går stömmen? vad måste vara isolerat? vad ska vara ledande?

Jag antar att det finns flera olika typer av elektrostater, vilka olika typer finns det?

finns det några bra siter med informativa bilder?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-01-31 20:14

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-18 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-01-31 20:29

Gör sig nog bättre här på teknikforumet :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-01 01:08

johanrohm skrev:Ta en koll här http://www.soundlab-speakers.com/tech_princ.htm :)

Mja, fast den här figuren är inte särskilt vettig...

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-01 13:49

Tenderar elektrostatiska högtalare att dra till sig damm och småpartiklar precis som andra högspänningsgrejer, som crt eller luftrenare ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-01 14:45

Svante skrev:

Bild

Hehe, det är väl sjysst att biasspänningen ändras beroende på signalstyrka? ;)
(om det var det du tänkte på)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-01 20:56

norman skrev:
Svante skrev:

Bild

Ja, om andra högtalare ger kompression, så ger den där expansion...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Re: hur fungerar elektrostathögtalare?

Inläggav norman » 2009-02-01 21:34

housemicke skrev:ja hur fungerar elektrostater? blev sugen på att veta det när jag såg normans byggtråd. mellan vilka punkter går stömmen? vad måste vara isolerat? vad ska vara ledande?

Jag antar att det finns flera olika typer av elektrostater, vilka olika typer finns det?

finns det några bra siter med informativa bilder?

Ett litet försök till en enkel förklaring:

Om man har en laddad partikel i ett elektriskt fält påverkas den med en viss kraft.
I en elektrostat har man en tunn film som man gjort svagt ledande för att kunna påföra en massa laddningar jämnt fördelade över ytan. Bakom och framför filmen har man två ledande galler, lägger man en positiv spänning på bakre gallret och en negativ spänning på främre gallret bildas ett elektriskt fält mellan gallrena som får t.ex. en positivt laddad film att vilja röra sig framåt.
Så transformerar man upp en musiksignal från en förstärkare och lägger den på gallrena kommer filmen röra sig som ett högtalarmembran.

På mina paneler har jag utgått från två metallgaller, på dom har jag limmat isolerande plastlister i kanterna. Dessa fungerar som distanser så avståndet mellan galler/film/galler blir rätt. Filmen har jag spänt upp på ena gallrets plastlister.

Det går ingen ström till filmen utan den hålls hyffsat konstant laddad, däremot går det ström till gallrena.

Lägger in en skiss på min koppling här också:

Bild
Värdena på motstånden kan nog gärna vara högre, men jag hade inte såna hemma.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-02-03 08:18

skulle man tex kunna använda en tunn plåt istället för en plastfilm? eller något annat material i tjockare dimension, runt 0.5-1mm sisådär? vad skulle krävas för att få något sånt att fungera i teorin?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-03 12:19

En plåt som rör sig fram och tillbaka lär väl väsnas en hel del? Ta tag i en tunn plåt och veva lite med den. Dessutom skulle den bli alldeles för tung och omöjliggöra högfrekvensåtergivning. En plastfilm med tjockleken 6µm brukar hävdas klara ca 24kHz innan massan tar över. På plastfilmen som vanligen används, finns ett pålagt ytskikt med en väldigt hög resistivitet för att hålla kvar laddningen. Recepten brukar vara hemliga men hemmabyggare kör ofta med grafit som gnides in. En plåt skulle vara motsatsen till det, låg resistivitet och snabbt tömma laddningen. Det finns de som har provat med aluminiumbelagd plastfilm typ räddningsfiltar (som är rätt verkningslösa för att värma en människokropp), ofta genom att tunna ut aluminiumskiktet med lut och liknande. Finns mängder med artiklar skrivna genom tiderna. På svenska av bl.a. Tomas Lock i Radio & är inte utan brister. Ett stort problem brukar vara hållbarheten över tid. Inte ens de stora tillverkarna som Quad, Audiostatic, Acoustat eller Martin Logan har varit förskonade. Det är också därför det kostar att hålla liv i dem...

Tidigare fanns mycket information tillgänglig via http://www.audiocircuit.com/index.php?a=elvamide Numera är de lite hänglås på den sidan av någon anledning...

Det finns ett antal hemsidor som tar upp gör-det-själv-elektrostater. Framförallt holländska, några tyska, någon australisk och några amerikanska.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2009-02-03 12:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-03 12:23

RogerGustavsson skrev:Ett stort problem brukar vara hållbarheten över tid. Inte ens de stora tillverkarna som Quad, Audiostatic, Acoustat eller Martin Logan har varit förskonade. Det är också därför det kostar att hålla liv i dem...

Jag kan kommentera detta genom att säga att mina ESL-63-membran hållit i 20 år hittills. Jag har däremot haft service på högspänningsdelen på ena högtalaren.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-03 12:39

Du har nog haft lite tur. Flertalet åldrande elektrostater dras med överslag och sackande membran. Det behövs inte lång läsning på forum för att bli varse detta. Quad har säkert genom sin långa erfarenhet en bättre hållbarhet än många andra. Inte minst verkar miljöfaktorer spela in. Storrökare, damm eller fukt brukar inte vara gynnsamt.... Martin Logan har ofta tillhandahållit gratis utbytespaneler för de som råkat illa ut. Ben Peters på Audiostatic har jag varit i kontakt med och där har man kunnat köpa uppfräshade exemplar. Martin Logan och Audiostatic har till skillnad från Quad inga kapslade paneler. Att laga Quad idag är svindyrt, hoppas dina står sig! Kolla gärna på, http://www.quad-musik.de/html/quad_classics1.html

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-03 12:42

Roger,

är det inte tvärt om.. att man påför något ledande på plastfilmen för att få en viss ledningsförmåga på ytan? Plast är ju i regel väldigt högresistivt.

Norman, hur var det nu?

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-03 12:44

RogerGustavsson skrev:Du har nog haft lite tur. [...] Inte minst verkar miljöfaktorer spela in. Storrökare, damm eller fukt brukar inte vara gynnsamt....

Jo, kanske tur, men också fritt från miljöproblemen du räknar upp.

RogerGustavsson skrev:Att laga Quad idag är svindyrt, hoppas dina står sig! Kolla gärna på, http://www.quad-musik.de/html/quad_classics1.html

Ja, fy bubblan! 450 EUR för en panel på en högtalare, brr...

Jag ska nog börja klappa om dem varje kväll så de känner att husse bryr sig! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-03 13:45

Det finns de som har kollat Quad-paneler av olika åldrar. Plastfilmen blir lite skörare med åren och membransträckning kan öka något vilket ger lite mera nivå från mellanregistret och uppåt, 1.2-1.8dB. Inkapslingen av panelen brukar slakna med tiden men den kan bytas enkelt. Oftast finns en klar skillnad efter 7-8 år.

Synd att de nya Quad:arna har blivit så dyra! Ändå är de väl tillverkade i Kina? Eller är det bara ägarna som är där ifrån?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-03 13:58

Svante skrev:
norman skrev:
Svante skrev:

Bild

Ja, om andra högtalare ger kompression, så ger den där expansion...

Njae...

det stämmer inte riktigt. Det ger lite uppstartsdistorsion*. Och visst
är den en icke optimal lösning, i synnerhet om det finns ett visst
läckage, men hålls laddningen bra så fungerar det faktiskt att göra
sådär.

Men självklart är det bättre att DC-biaseringen skapas av en separat
krets.

Tycker dock att skissen är utmärkt för att visa principen.

Man# gör för övrigt ofta på liknande sätt för att förspänna elektrolyt-
kondensatorer om man behöver en bipolär kondensator, och även där
kan man resa samma invändning.)

Vh, iö

- - - - -

*DC-biasen är egentligen inte gainstyrande, den behövs bara för att
diffkraften skall skapas av två halvor som arbetar i kraftmotfas med
varandra, men den behöver inte vara större än insignalen själv, eller
rättare sagt bara marginellt större.

Variationer av en DC-bias som ligger över det, spelar ingen roll för
effektiviteten (gain/verkningsgrad...), och riskerar bara att öka risken
för överslag. Det är därför en delikat balansgång. Kraft-klippning eller
överslag...

#Jag gör det aldrig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-03 14:10

Att lägga förspänning görs väl enklast med 230V och en transformator? Den enda nackdelen är väl att man är beroende av 230V-uttag vid högtalaren, eller finns det flera?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-03 14:43

Ett bra sätt att göra det på kan man se på Normas skiss.

Men ja - nackdelen är att man behöver nätansluta högtalaren.

Vad man faktiskt kan göra om man vill slippa det, är att ha två
transformatorer som båda tar energi från förstärkaren, och där
den som skapar DC-biaseringen har lite högre omsättning.

För elektrostater som bara används i diskantregistret kan man
även utnyttja signalen före delningsfitret, som ju svingar större
spänningar.

Men i det stora hela kan det ju kännas bäst att ha en statisk
och pålitlig DC-bias. Alltså en som ligger där hela tiden, pålitligt.

Det finns dock även andra funurliga trix som man kan ta till, som
ger olika alternativa lösningar för att slippa nätanslutning.

Endast fantasin sätter gränsen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-06 17:47

Piotr skrev:Roger,

är det inte tvärt om.. att man påför något ledande på plastfilmen för att få en viss ledningsförmåga på ytan? Plast är ju i regel väldigt högresistivt.

Norman, hur var det nu?

/Peter

Ren plast är (oftast) för dåligt ledande för att kunna få ut laddningarna på filmen, det optimala (tror jag) är att ha så hög resistivitet som möjligt men ändå att det skall leda tillräckligt bra för att få ut laddningar jämnt fördelade.

På mina första elektrostater jag byggde för många år sedan testade jag blyertspulver (i brist på grafitpulver) och Ajax antistat fönsterputs, det senare tyckte jag var lättare att applicera och det blir förmodligen högre resistans på. Nu kör jag också någon antistatvätska som jag sprayar på och stryker ut med papper (kommer inte ihåg vad det hette, det är nog mer för industribruk). Det återstår att se hur stabilt skiktet är med tiden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-07 17:48

Har missat att svara ser jag... Jo, det är ett väldigt svagt ledande skikt som ska påföras.

Så här skriver Sheldon Stokes en av många som restaurerar Quad:
"I use a graphite rubbing technique like many home-brew ESL builders. You can’t get
much more inert than carbon. But my technique is slightly different. If you rub graphite onto a mylar surface, you will get a surface conductivity reading of 50K-200K ohms per square. This is pretty low by Quad standards. So I added another step. I liberally rub the graphite into the mylar, and check to see that the diaphragm is conductive everywhere, I then take a paper towel wetted with 91% isopropyl alcohol (not rubbing alcohol), and rub as much of the graphite off as I can. IF you rubbed it in hard, you won’t be able to remove all of it. And you’ll get a very high resistance reading (it’s higher than 100 meg ohms per square, where my meter reads to)."

Quad själva använde CALATON CB® som ledande skikt. ELVAMIDE ® är ett alternativ enligt Gary Jacobson (www.quadesl.org).

Finns många hemsidor som tillägnas Quad. De flesta finns som länkar på dessa sidor:

http://www.quadesl.org/Links/links.html
http://www.geocities.com/drquad@pacbell ... s%20Status

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-03-07 18:47

IngOehman skrev:*DC-biasen är egentligen inte gainstyrande, den behövs bara för att
diffkraften skall skapas av två halvor som arbetar i kraftmotfas med
varandra, men den behöver inte vara större än insignalen själv, eller
rättare sagt bara marginellt större.

Detta stämmer inte riktigt med hur jag tänkt att det fungerar och nu också har testat.

Testade precis att ta loss membrananslutningen från likriktar"stegen" så jag kunde sätta den vid olika spänning samtidigt som jag lyssnade på låg volym. Volymen ändras då beroende på vilken spänning/laddning membranet får.
Tycker detta verkar logiskt då man skapar ett E-fält mellan gallrena och då påverkas en laddning som befinner sig däremellan med en viss kraft, har man fler laddningar blir det större kraft => högre ljudtryck

Återgå till Teknikforum