Varför fräsa ner element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-01-21 15:08

Hur fungerar en sådan där mall? Är det tanken att man kör med frässtålet mot mallkanten eller sätter man mallen för styrning mot bottenplattan av fräsen? Fattar man frågan??

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-21 16:36

Man använder ett frässtål med styrning, så det är styrningen som guidas efter mallen. Man får liksom räkna ut hur mycket större mallen skall göras...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-01-21 20:49

Man använder ett frässtål med styrning, så det är styrningen som guidas efter mallen. Man får liksom räkna ut hur mycket större mallen skall göras...

Fast man kan klara sig utan styrning på frässtålet och att göra mallen större:

Försänkte ett par vifa p14 (tror jag dom hette) för nåt år sedan, det är såna där element som inte är fyrkantiga och inte runda... Gjorde en mall i aluminium med ett hål som var lika som yttermåttet på elementet, tvingade sedan fast plåten med ca en cm distans till baffeln, sen var det bara att leta upp en fräs med samma diameter som skaftet på fräsen. Det blev riktigt bra passform.
(fräsen hölls alltså mot plåten)

(Hålet i mallen gjorde jag med ett nibblingsverktyg)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-01-21 21:05

Kalejdokom skrev:Hur fungerar en sådan där mall? Är det tanken att man kör med frässtålet mot mallkanten eller sätter man mallen för styrning mot bottenplattan av fräsen? Fattar man frågan??

T-profilerna är förskjutnings- och låsbara gentemot varandra så du kan ställa in önskat fyrkantmått som ska fräsas. Normalt kör du med pinnfräs inuti en styrhylsa som hålls emot och förs utefter mallens vägg, -hänsyn måste tas mot Ø för pinnfräsen och Ø för styrhylsan när mallen ställs in.

Rör det sig bara om några enstaka urfräsningar skulle jag inte göra det märkvärdigare än 4 st gerkapade listbitar, tex 20x40 mm, som tejpas eller häftas ihop i hörnen, en bit dubbelhäftande mattejp på ena sidan samt klappa fast mallen på rätt ställe för urfräsningen. Eventuellt behövs en brädbit i samma tjocklek som kan flyttas runt utanför mallen om fräsen är stor och klumpig, -lätt att vingla till annars. (OBS! Givetvis är det den inre delen av ramen som ska fungera som styrning vid fräsningen.)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-03 18:25

Jag inser just att effekten av försänkning faktiskt går att simulera i Basta!... Man kan se frontplattan som en låda och baffeln som en bakre vägg. Häng lådan på väggen och simulera en on-wall-högtalare.

Då blir effekten av monteringen den här, för olika tjocklek på frontplattan. 0 mm motsvarar att elementet är riktigt försänkt.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-03 18:28

Vilket kan jämföras med den här:

Bild

(Oklart vad diametern och utskjutet var i den mätningen, men samma storleksordning är det nog.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-03 19:57

Vilken klippare du är Svante.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-03 20:01

soundbrigade skrev:Jag frågade eftersom jag a) settkommersiella högtalare där sexkantiga element frästs ned i runda försäkningar och b) det är lite jobbigt att ta fram en sexkants- (eller fyrkants)mall.

Som NC-operatör förmodar man ju att proffessionellt tillverkade högtalare fräses med styrd fräs.

Då är det ju bara en fråga om några minuter extra att skriva koden för ett hål med tre,fyra,fem,sex eller fjorton kanter.

Frågan är om det handlar om slarv eller att de bara inte bryr sig.

Kanske en låda som designats för ett runt ellement, sen har de under resans gång bytt, utan att uppdatera lådan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-03 20:22

peetwa skrev:Vilken klippare du är Svante.

Nädu. Mycket är jag, men inte klippare... ;)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-04 13:44

Intressant att Svante kan göra så tydliga simuleringar. Att sedan 1 mm kan göra skillnad på 0,5 dB vilket under vissa omständigheter kan vara helt hörbart gör ju inte saken sämre. Det börjar krävas precisions att bygga högtalare.

Föregående

Återgå till DIY-forum