"Stilla dig Raskens" som någon sa' i en känd Svensk film.
Innan jag går på lyssningsintrycken så kan det vara lämpligt att berätta mer om vad ni har sett.
Det är alltså TangBand W4-657SB som är en 4" bredbandare för er som inte har sett den förut.
Länk till SC varianten finns här:
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w4-657sc.asp
Jag har monterat den i en låda byggd av 18 mm björklamell som är överdimensionerat för detta element
men jag fick tag på skivorna billigt som sagt. Efter omfattande slipning så rundade jag alla kanter för hand med
slippapper för att undvika skador vid istötning. Nästa bygge skall jag runda av med fräsen! Lådorna ytbehandlades
på kul med polish MP-52 men vanlig möbelolja eller klarlack blir kanon på björk.
Efter att ha matat in elementdata i LSPWin så hamnade jag på en 5.1 liters basreflex och en F-3db
punkt på 65-70 Hz. Jag har som sagt ingen möjlighet att mäta så jag vet inte de verkliga prestanda.
Det finns för närvarande inget notch filter, kanske att någon vänlig medlem kan beräkna ett för detta element?
Det finns inte heller någon konjugatlänk för att dämpa den kraftiga impedanstoppen runt 60 Hz.
Denna impedans topp hoppas jag slippa efter julen när de små raringarna får lite support av storebror i familjen.

HI-FI kan vara att återge en sångerska med akustisk gitarr men även intrycket av en utomhuskoncert med flera kW i PA anläggningen.