Någon som har erfarenhet av Ortofons Kontrapunkt serie?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Någon som har erfarenhet av Ortofons Kontrapunkt serie?

Inläggav majjen04 » 2004-10-31 20:13

Hej allihop!

Jag har precis beställt en serie Kontrapunkt pickuper, dvs en A,B,C samt H.
Vad tycker ni andra om dessa, vilken föredrar ni?
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Någon som har erfarenhet av Ortofons Kontrapunkt serie?

Inläggav Naqref » 2004-10-31 21:15

majjen04 skrev:dvs en A,B,C samt H.

8O

Många spelare i olika klasser?

Har inget vettigt (d v s något som kan beskriva dess sonara kvaliteter) att säga om dem men jag vet att Ranefjord har 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Någon som har erfarenhet av Ortofons Kontrapunkt serie?

Inläggav majjen04 » 2004-11-01 08:41

Naqref skrev:
majjen04 skrev:dvs en A,B,C samt H.

8O

Många spelare i olika klasser?

Har inget vettigt (d v s något som kan beskriva dess sonara kvaliteter) att säga om dem men jag vet att Ranefjord har 8)

Hej Nagref!

Visst har flera hyggliga spelare, men främst så anpassar jag olika pickuper till olika musik. Till hårdrock och metal har jag en pickup, till klassiskt piano en annan etc!
Var främst intresserad om någon på detta forum, äger, lyssnat på någon av dessa pickuper, samt vilken av dem de föredrog etc!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-01 09:54

Oj, där har vi en redig "vinyl junkie"... Värsta jag har hört innan är folk som har två stycken, en för "vardagslyssning" och en för "finlyssning".

Blir det inte ganska mekigt att byta pickup så fort man byter musikstil på skivorna man lägger på? (För min del krävs det pincett och tålamod, men det kanske finns någon genväg?). Och borde inte en bra pickup klara av att bete sig vettigt oavsett musikstil?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-01 10:38

Jag har inte hört dem, men Jubilee är troligen en av Ortofon's bästa; låg nålmassa och fin slipning. Kontrapunkt b kommer väl närmast denna skulle jag tro. En praktisk sak med dessa PU-hus (har jag hört via Veteran HiFi) att de ibland inte kan appliceras från början på vissa skivor pga av att skivans ytterkant ibland är lite upphöjd. Försiktighet rekommenderas alltså.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-01 11:28

Vinyl skivor är väl alltid upphöjda i början enligt en gammal Din standard från 60 talet. Med anledning av snacket om olika puppor för olika musikstilar så minns jag en kille som hade olika pu....en som han själv använde och en som hans fru fick använda. Det roliga var att dom spelade samma skivor. :? Jag vet inte riktigt men det kanske var så att han var mer rädd om sin puppa än om skivorna...hur som så tyckte jag att det var konstigt eftersom jag själv är minst lika rädd om mina skivor.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-11-01 12:29

tjoho.

Har hört kontrapunkt A och H. Kontrapunkt A låter lite stelt o trist i min mening, men visst, den gör en hel del hifimässigt rätt oxo. Den låter rent o klart och har en potent bas, iallafall i anläggningen jag hört den. Antagligen är den rätt bra för priset trots allt. H verkar ha mer spelglädje så av de två väljer jag H. Den är väl dyrare oxo har jag för mig. Jubilee'n verkar dock riktigt bra. Helt klart spelglad. Nu har jag hört A och H på en Spacedeck och Jubilee på en LP12a, samma anläggning för övrigt dock, så jämförelsen blir inte helt rätt. Dock kan man ju alltid ana. Jubilee gör iallafall inte bort sig på en LP12a (antagligen även med Linn's mått mätt). 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-01 15:49

Jubilee är en puppa med en diamant av shibata typ. Då undrar jag efter att ha mätt ett antal puppor och där jag konstaterat att man får en diskantförhöjning på ganska så många decibel om nålen är schibata slipad. Gäller det alla schibata nålar eller är det bara den jag har ....den börjar att höja från 17KHz med en peak på +10 dB vid 20KHz.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-01 23:56

Nagrania skrev:Jubilee är en puppa med en diamant av shibata typ. Då undrar jag efter att ha mätt ett antal puppor och där jag konstaterat att man får en diskantförhöjning på ganska så många decibel om nålen är schibata slipad. Gäller det alla schibata nålar eller är det bara den jag har ....den börjar att höja från 17KHz med en peak på +10 dB vid 20KHz.

Rent teoretiskt borde inte en viss typ av slipning kunna ge en diskanthöjning. Däremot påverkar massan i nålspetsen, upphängning, resonanser i röret och liknande - samt givetvis de elektriska egenskaperna med anpassning till ett givet phonosteg.
I praktiken kan det vara så att en Shibata-slipning ändå påverkar genom andra faktorer, typ infästning av nålen mot röret eller liknande. Men +10 dB från 17-20 kHz låter väldigt mycket tycker jag....

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-02 11:31

Schibata tog fram sin slipning för att kunna spela CD-4 skivor som har en bärfrekvens på kanske lite under 40KHz. Jag är nu inte helt säker på det här men antingen så byggde man in en förhöjning vid 20KHz för att kunna säkerställa återgivningen av dom diskreta bakkanalerna. Eller så är det så att en sådan slipning ger automatiskt en diskantförhöjning. Det skulle ju vara kul att få göra en frekvensanalys på en modern Schibata slipad pickup. Då jag gjort mätning på en elliptisk och en fineline slipning har jag inte funnit någon diskantförhöjningen, i alla fall inte så högt upp. Däremot verkar det som att det är vanligt att man höjer ett par dB runt 10KHz.

Återgå till Generellt om hifi