Svante skrev:Hej!
Sitter just och lyssnar på en gammal gammal inspelning med Glenn Miller & his orchestra. Klassiskt rasp. Det svänger! Nu undrar jag om det finns några moderna inspelningar med samma musik?
Likaså undrar jag om det behöver vara raspigt för att engagera så, jag menar blir upplevelsen en helt annan med en modern inspelning?
Helt klart bidrar rasp och knaster till atmosfären till en gammal (tex blues-) inspelning. Jämför med ett svart/vitt foto av någon invandrad släkting från Amerikat.....
Å andra sidan har jag en 45-varvs vinylpressning från tidigt 80-tal av Reference Recordings med Red Norvo Quintet - inspelningen gjord 1957! Det låter alldeles utmärkt utan knaster

Inspelningen är gjord med en hembyggd 3-kanals bandspelare med rörelektronik och det låter alldeles dj-a utmärkt om än lite runt i basen. Men vilken närvaro och spelglädje, för att inte tala om dynamik, i denna liveinspelning. År 1957 alltså, grabbar! Det är inte många inspelningar från 2000-talet som klår denna inspelning när det gäller livekänsla.
/ B