förstöra förstärkaren med att andvända en kanal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

förstöra förstärkaren med att andvända en kanal?

Inläggav vin-Tage » 2009-02-07 12:32

Har just nu en provisorisk subbaslösning hemma. En Sansui AU-7900 som driver en bashögtalare, och vill endast ha just 1st. Kan man förstöra förstärkaren om man inte har någon högtalare inkopplad på säg vänster kanal om man inte heller matar in någon lågnivå på vänsterkanalen som i detta fallet (aux tex.) ? Den går ju liksom inte att bryggkoppla. Eller ska man rycka någon säkring för säkerhets skull, finns ju 2st 200 milliampere:s säkringar om jag minns rätt...

mvh

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-07 12:36

Du skulle iaf se till att sänka den öppna ingången, oavsett förstärkarkonstruktion sedan...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-07 12:57

Kan man inte separera för- och slutsteg i den förstärkaren? I så fall är det väl bara att rycka ur bygeln för ena kanalen så matar du i alla fall inte slutsteget med någon signal. Eller så vrider du balanskontrollen till ena ändläget.

Å andra sidan tål väl de allra flesta slutsteg att köras utan last? Eller ska man montera på ett 8-ohms motstånd på utgången?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-07 13:01

Ja, det är väl bara gamla rörförstärkare som kan få fnatt utan last.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-07 13:36

Svante skrev:Ja, det är väl bara gamla rörförstärkare som kan få fnatt utan last.

Nej, det tror inte jag. I början av min hifikarriär (ca 1967) varnades det ofta för att lämna utgången på även transistoriserade förstärkare öppna. Om det var den allenarådande konstruktionen på den tiden, eller hade med komponenter att göra vet jag inte. Jag vet att jag anade ett samband med germaniumtransistorer, men det var säkert ett sammanträffande, bara.

Är det någon som har fakta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-02-07 14:11

perstromgren skrev:
Svante skrev:Ja, det är väl bara gamla rörförstärkare som kan få fnatt utan last.

Nej, det tror inte jag. I början av min hifikarriär (ca 1967) varnades det ofta för att lämna utgången på även transistoriserade förstärkare öppna. Om det var den allenarådande konstruktionen på den tiden, eller hade med komponenter att göra vet jag inte. Jag vet att jag anade ett samband med germaniumtransistorer, men det var säkert ett sammanträffande, bara.

Är det någon som har fakta?

Det är något i den stilen jag också har hört för länge sedan, självklart är balanskontrollen max åt ena hållet, och jag har delat för och slutsteget (på den kanal som ej andvänds) .Men man vet ju aldrig :wink:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-09 13:57

Har kört så många gånger utan några problem, men endast transistorförstärkare.
Har du dessutom delat på för/slutsteg som din AU-7900 kan så borde det rimligen inte vara något problem.
Vet inte om balanskontrollen har någon funktion alls då, den ligger ju före delningen.

Återgå till Teknikforum