Det mesta på Island records brukar hålla bra klass, det var Jamaicas bästa studio på tiden det begav sig. Du kan i princip plocka Bob Marley-skivor till exempel. En av mina favoritplattor är annars dubskivan "Scientist dubs Culture into a parallell universe". Intressant att lyssna på i bra anläggningar med alla ljud som kommer in och ut i ljudbilden. Det är för övrigt en dub på skivan Culture - Pay day som också är rätt bra kvalitet och en bra skiva om du föredrar lite mindre urflippad musik
Alltså, Bob Marley's skivor är väl inte helt kasst inspelade? Tror tom att de remastrade är riktigt bra, om jag inte missminner mig. OK, -lite polering är det väl, men hyfsat rent i varje fall.
Kanske inte dyngbra ljud men jag måste då omedelbart rekommendera min Reggaehjälte nämligen LKW dvs Linton Kwesi Johnson. Hitta rätt låt och det är ett mycket trevligt möte med musiker som alla verkar spela helt olika låtar men ändå funkar det.
Pröva denna för en billig samling av massor gräsrökiga skillingtryck som går att provlyssna:
Independant Intavenshan: The Island Anthology