Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Helst inga Ino eller LTS-element. Det kan ju knappast vara unikt för dessa.
PA-element skall jag kolla på. Problement där är väl både pris och parametrar.
Men hur är det med Peerless, t ex SLS?
Fackamato skrev:Exodus Audio Tempest-X är surround-begränsast, talspolegapet är väl 40mm eller så.
paa skrev:Maarten skrev:Helst inga Ino eller LTS-element. Det kan ju knappast vara unikt för dessa.
Men, om du frågar:
"Vet någon hur det är med olika märken avseende detta?"
Så hoppas man väl få en så komplett lista som möjligt över element som inte kan slå i botten! Varför skall vissa element "helst inte" få nämnas i det sammanhanget?
Vilka du ska välja är ju en helt annan fråga!
Maarten skrev:Ok, tack för info. Då kontaktar jag Seas (eller vet du redan vilka som har resp inte har säkring mot islag?).
Det är främst element för små lådor, max 30 liter. Gärna 8-tum. Djupbas kan offras på bekostnad av ljudtrycksförmåga. Pris runt 1000:- +- ett par hundra.
Maarten skrev:Ok, tack för info. Då kontaktar jag Seas (eller vet du redan vilka som har resp inte har säkring mot islag?).
Det är främst element för små lådor, max 30 liter. Gärna 8-tum. Djupbas kan offras på bekostnad av ljudtrycksförmåga. Pris runt 1000:- +- ett par hundra.
Maarten skrev:Helst inga Ino eller LTS-element. Det kan ju knappast vara unikt för dessa.
jonasp skrev:Fast exempelvis Seas P21-LTS har ju DD, vilket ska göra elementet om inte oförstörbart så åtminstone svårbottnat. Består av en filtring som fångar upp det rörliga systemet, om jag förstått det rätt. DD är en en gammal grej, Seas borde ha nyare varianter av detta system idag eller någon annan likartad lösning.
Naqref™ skrev:jonasp skrev:Fast exempelvis Seas P21-LTS har ju DD, vilket ska göra elementet om inte oförstörbart så åtminstone svårbottnat. Består av en filtring som fångar upp det rörliga systemet, om jag förstått det rätt. DD är en en gammal grej, Seas borde ha nyare varianter av detta system idag eller någon annan likartad lösning.
Nja om jag inte minns fel är DD ett helt annat system där man har lågimpediva ringar utanför talspolens ändlägen på bobbinen som åstadkommer en elektromagnetisk dämpning av membranrörelsen när man kommer utan för det linjära området.
Naqref™ skrev:jonasp skrev:Fast exempelvis Seas P21-LTS har ju DD, vilket ska göra elementet om inte oförstörbart så åtminstone svårbottnat. Består av en filtring som fångar upp det rörliga systemet, om jag förstått det rätt. DD är en en gammal grej, Seas borde ha nyare varianter av detta system idag eller någon annan likartad lösning.
Nja om jag inte minns fel är DD ett helt annat system där man har lågimpediva ringar utanför talspolens ändlägen på bobbinen som åstadkommer en elektromagnetisk dämpning av membranrörelsen när man kommer utan för det linjära området.
Maarten skrev:PA-element skall jag kolla på. Problement där är väl både pris och parametrar.
De peerless-element jag stött på har varit vettiga och inte kunnat (iaf inte vad jag märkt) slå talspolen i botten. Har en SLS 8:a här och den verkar inte kunna slå i talspolen.
Kaffekoppen skrev:Skönt!
Jag har två SLS8:or som ligger och skall komplettera iPs i liknande konfiguration.
Nwalmaer skrev:Såg i din andra tråd att elementen är monterade nedåt. Det hade jag inte gjort med dessa element, upphängning/spider är väldigt mjuka och det kan ha bidragit till att dom slog i gallret. Det gör också att spidern blir nedhängd över tid och talspolen inte ligger centrerad i gapet vilket ger en (mer) osymmetrisk BL-kurva och därmed distorsion.
Kan vara värt att tänka på.
Maarten skrev:Nwalmaer skrev:Såg i din andra tråd att elementen är monterade nedåt. Det hade jag inte gjort med dessa element, upphängning/spider är väldigt mjuka och det kan ha bidragit till att dom slog i gallret. Det gör också att spidern blir nedhängd över tid och talspolen inte ligger centrerad i gapet vilket ger en (mer) osymmetrisk BL-kurva och därmed distorsion.
Kan vara värt att tänka på.
Stämmer kanske. Vi får se om det blir problem med tiden. Tyckte inte att det fanns så många andra att välja på. Idag hade jag nog valt SLS8, även om parametrarna i vissa avseenden passar sämre för dessa små basreflexlådor.
Användare som besöker denna kategori: martinw och 14 gäster