Vad är det för skillnad på....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Vad är det för skillnad på....

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-10 14:40

..en dvd spelare som kan spela upp filmer och en cd-spelare som spelar hifi egentligen. Det torde vara samma mekanik och laser/elektronik i båda. Men priset skilljer ju nästan 10 ggr. Från ett par hundra för en dvd spelare till ett par tusen för en cd-spelare.

Eller är det ingen skillnad mer än prislappen.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-10 14:46

Det handlar om tillverkade antal en DVDspelare för 399 säljs i hundratusentals ex i världen, men en CD-spelare har en marknadsandel på max 10% av det, så att den då blir 5x dyrare att tillverka är inte så konstigt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-10 14:52

Alexi skrev:Det handlar om tillverkade antal en DVDspelare för 399 säljs i hundratusentals ex i världen, men en CD-spelare har en marknadsandel på max 10% av det, så att den då blir 5x dyrare att tillverka är inte så konstigt.

Jo, det förstås men jag undrar inte där av utan mer om det är någon teknisk och där med egentligen hörbar skillnad. Sedan kommer jag ihåg att Svante köpet en billigt ( omkring ett par hundra) spelare men vet inte vilken och den var väl inte helt bra, före modifiering. Kan inte återfinna tråden men minns den.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-10 16:10

Om det nu vore samma, varflör inteanvända DVD-spelaren till musik?

Vad är bristerna hos en vättig, inte värsta junket, men inte hjeller överdrivet påkostad, DVD-spelare som musik CD-spelare?

Själv brukar jag köra med min sony DVD-spelare de få ggr jag skall spela cd-skivor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-10 16:20

Billiga dvd-spelare brukar väl vara lite slöare att komma igång från det att man stoppar i en skiva tills det kommer något ljud.

Annars är väl en vanlig uppfattning att CD/DVD-spelare idag är så utvecklade så man kan lika gärna köpa det billigaste - om det bara är ljudkvaliteten man efterfrågar.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-10 17:39

Bill50x skrev:Billiga dvd-spelare brukar väl vara lite slöare att komma igång från det att man stoppar i en skiva tills det kommer något ljud.

Annars är väl en vanlig uppfattning att CD/DVD-spelare idag är så utvecklade så man kan lika gärna köpa det billigaste - om det bara är ljudkvaliteten man efterfrågar.

/ B

Håller inte med - det finns mycket junk där ute som klingar helt oacceptabelt.
Hörbart och identifierbart illa, helt enkelt.

Dessutom är dyrare cd-spelare av någon anledning ofta väldigt sega och långsamma jämfört med billiga DVD-spelare på just CD-avspelning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-10 18:33

hur mycket sämre ljud (%) får man om man pausar uppspelningen och sedan återupptar uppspelningen? 19%? 43%? 1%? 99%?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-10 19:45

celef skrev:hur mycket sämre ljud (%) får man om man pausar uppspelningen och sedan återupptar uppspelningen? 19%? 43%? 1%? 99%?

Varför skulle man få sämre ljud för att man pausar uppspelningen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-10 19:49

DIRAVI skrev:Om det nu vore samma, varflör inteanvända DVD-spelaren till musik?

Det är nog det många gör utan att veta om det idag. I a f om det är lite dyrare cd-spelare så används oftast lite kvalitetsmässigt bättre DVD-drivar eftersom det i princip inte tillverkas några cd-drivenheter längre från de bättre tillverkarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-10 20:08

Max_Headroom skrev:
celef skrev:hur mycket sämre ljud (%) får man om man pausar uppspelningen och sedan återupptar uppspelningen? 19%? 43%? 1%? 99%?

Varför skulle man få sämre ljud för att man pausar uppspelningen?

jag vet inte, har läst att så sker i highfidelity, tydligen blir ljudet ännu sämre efter snabbspolning

det var några minneskretsar som var boven om jag inte minns fel

jag har testat men har inte hört några skillnader
Bikinitider

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-10 20:48

Naqref™ skrev:
DIRAVI skrev:Om det nu vore samma, varflör inteanvända DVD-spelaren till musik?

Det är nog det många gör utan att veta om det idag. I a f om det är lite dyrare cd-spelare så används oftast lite kvalitetsmässigt bättre DVD-drivar eftersom det i princip inte tillverkas några cd-drivenheter längre från de bättre tillverkarna.

Det är min misstanke också, att dvd mekanik används "rätt igenom", blir billigare så. Inte helt utan problem dock, jag har märkt att min blårej spelare är mycket känsligare för fingeravtryck på skivor än tidigare cd och dvd spelare.

Återgå till Teknikforum