Moderator: Redaktörer
(egen fetstil)# The zHorn Heruka uses the Fostex FE 168 E Sigma driver, a 6.5 inch driver.
# This is an extremely open and smooth driver, with substantial bass. Compared to the zHorn Dakini with any of the 4 inch drivers, this is far superior. It is very efficient at 94.5 db/watt/meter.
Kraniet skrev:hur kan en del av Fostex element ens existera? frekvenskurvor som svänger +/- 5-10 db?
detta ska väl föreställa deras mest avancerade 6,5tums fullreg
http://www.fostexinternational.com/docs ... e168ez.pdf
kan väl inte låta bra?? (bananfibrer och stjärnmönster till trots..)
Martin skrev:I så fall håller jag med Isidor: Spridning är ju inget annat än frekvensgång i 3D. Dynamik är ju också viktigt tex men jag tycker inte att det är lika kritiskt.
Viktigare saker än frekvensgång? Tror inte det.
Kraniet skrev:visst kan jag hålla med om att det finns andra saker som spelar roll än frekvensgång.. men variationer på 10 db kommer höras och det är långt ifrån korrekt.. elementen får vara hur bra som helst på andra parametrar men har dom en så ojämn frekvensgång är det inte i närheten av bra återgivning.
frekvensåtergivningen måste ändå i vilket fall höra till de saker som är viktigast.
lite roligt men det är ingen som tycker att en förstärkare som har frekvensavvikelser på 10 db är en bra återgivare (går det ens göra en så dålig förstärkare utan att anstränga sig?) men med högtalare är det helt acceptabelt att ha sån frekvensgång?
Martin skrev:Bill50x:
Hur en högtalare fungerar i ett rum är högst beroende av frekvensrespons (i 3D). Hur stabilt och vädefinierat stereoperspektivet är beror till största delen av hur högtalarens frekvensgång ser ut. Till största delen i direktljudet, som kan variera rätt mycket med vinkel och avstånd, men även det reflekterade ljudet.
Distorsion på under 1% är inte så farligt som det "låter", inte heller de små mängder transientdistorsion som förekommer i normala högtalare. Var du inte med i tråden där vi lyssnade på dessa effekter isolerat förut? Vill minnas att kontentan var att så små mängder fasdistorsion var för det första mycket svårt att höra och att det inte var så kritiskt för ljudkvalitén rent subjektivt.
Dynamiska kvaliteter är däremot något som många högtalare brister i, fast dessa brister är ändå normalt ganska små jämfört med de som ojämn spridning av frekvensgång orsakar.
Så, jag tycker nog att frekvensrespons (i 3D) är det klart viktigaste även om det finns andra saker att förbättra och sträva efter.
Har jag missat något eller. Jag har aldrig sett något enskilt högtalarelement som är ens i närheten av att ha rak frekvensgång, vad nu det betyder...Audiomanikern skrev:Finns ju billiga o (dåliga) element som har rak frekkurva, så!
brumel skrev:Det finns en fullregisterhögtalare som har en acceptabel tonkurva och acceptabel spridning och det är Jordans 5 tums alu bredbandare. Den är testad i senaste Klang o Ton, ett bredbandsspecialnummer.![]()
Martin skrev:Har jag missat något eller. Jag har aldrig sett något enskilt högtalarelement som är ens i närheten av att ha rak frekvensgång, vad nu det betyder...Audiomanikern skrev:Finns ju billiga o (dåliga) element som har rak frekkurva, så!
celef skrev:ett element är väl av minimumfastyp och då är väl fasen en funktion av tonkurvan
Kraniet skrev:så den här idén om att filterlösa fullregisterlösningar är det närmaste en opåverkad signal är helt fel?
då kan man ju undra om det kanske är felen som dessa system producerar som gör att folk upplever att det låter bra..
väldigt intressant tycker iaf jag.. återigen ett bevis* på hur icke-intiutivt detta med ljudreproduktion är..
edit: * bevis kanske är ett lite hårt ord.. indikation kanske passar bättre..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster