Moderator: Redaktörer
Vad tycker ni om Svalanders tankar om blindtest/A,B test osv
mats skrev:Menar du att Timbre är har gått på placebo, som påstår att han hör en skillnad, han har ju stenar??
mats skrev:Nja jag är också väldigt tveksam att bilen blir så mycket bättre, jag pratar här enbart i hifi/musiksyfte
MichaelG skrev:- Jag kunde omöjligt detektera dessa skillnader i AB-test.
- Men det gick alldeles utmärkt i ett blint långtidstest.
Mvh, Michael
MichaelG skrev:När jag efter flera månader kommit fram till vad som var "rätt" håll (=lät bäst) så köpte jag en faspenna. När jag då mätte upp fasen, så visade det sig att jag med blott hörseln till hjälp hade vänt rätt på skivspelare, försteg, slutsteg, tuner och CD-spelare.
Svante skrev:* hur mäter faspennan vad som är rätt?
MichaelG skrev:Vid vissa tillfällen har dessa mina erfarenheter bemötts med viss skepsism. Vad som emellertid är viktigt att notera är att det faktiskt är mycket enkelt att (enligt ovanstående) mäta upp precis de skillnader jag anser mig ha hört. Och om det nu är mätbart - varför skulle det inte kunna vara hörbart?
mats skrev:Jag vet en som hade sådana tankar om nätkablar och så testade han (NOrdost tror jag det var) och
trodde inte sina öron, han körde inte med sådant snack igen. Men han kanske råkade ut för placebo.
mats skrev:Nja men din åsikt(A*) är ju inte allsvetande.
Svante skrev:Teknikern i mig undrar hur det kan bli olika utslag med "pennan" beroende på hur proppen är vänd, det måste finnas en assymetri i apparten hur ledarna är dragna.
Style skrev:Svante, det har väl att göra med hur primärlindningen på trafon är vänd. Det blir krypströmmar om man inte har skärmat ordentligt i ena läget. Tyder på dålig konsruktion av apparaten om du frågar mig.
Bill50x skrev:Han slutade med att muttrande berömma de engelska jordade uttagen som man inte kan vända fel....
/ B
Svante skrev:Teknikern i mig undrar hur det kan bli olika utslag med "pennan" beroende på hur proppen är vänd, det måste finnas en assymetri i apparten hur ledarna är dragna. 1-polig nätbrytare, kanske. Nåja.
Bill50x skrev:Jag förväntade mig en fnysning från denna konstruktör, med tanke på att han var/är "mätsnubbe" med alla fötterna på jorden Smile, när jag beskrev de skillnader som hördes. Men till min förvåning nickade han bara och sa att det var mycket möjligt eftersom ju trafos drivs av växelspänning och om en sådan ligger i "ofas" med en annan ansluten apparat kan hörbara skillnader uppstå. Hans fördjupade förklaring gled mig dock förbi med tanke på min grunda kunskap i ämnet Smile Men det hade nåt med obalanserade apparater och jord (-anslutet chassi) ihopkopplad med minus-signal å sånt.....
Han slutade med att muttrande berömma de engelska jordade uttagen som man inte kan vända fel....
Bill50x skrev: Detta är precis min mening också och är en anledning till att jag tycker att f/e- såväl som "vanliga" blindtester måste kompletteras med normala lyssningsförhållanden.