Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-11-02 16:17

Saxat från lts-hemsida, kan vara bra att begrunda.

Påstående: Blindtester är för mig inte bästa metoden att utvärdera ny utrustning. Det är en alltför krånglig och osäker metod. Dessutom kan jag inte höra några skillnader i blindtest!

Svar av Ingvar Öhman: ”Gör man fel blir det fel, gör man rätt blir det rätt” (Citat Jan Lodström). Att resultatet blir dåligt om man inte gör rätt, gäller i många sammanhang. Man kan få för sig att blindtest är en dålig metod, eftersom det är lätt gjort att använda ett felaktigt tillvägagångssätt. Blindtester kan också upplevas som svårare om man är ovan.
Men man kan ställa sig frågan varför vissa upplever att det är osäkrare och krångligare att berätta hur något låter när man inte vet vilken apparat det är som spelar? Låter apparaten annorlunda bara för att ingen berättar för mig vilken apparat det är som spelar?
I förlängningen måste man undra varför inte alla människor litar på sina öron. Vad kan det finnas för skäl till att man bara hör hur apparaten låter när man vet vilken apparat det är som spelar?
Jag tror blindtestofobi ofta handlar mycket om psykologi, det är förstås därför jag ofta använder just termen fobi. Vill man slippa hämmas av sina egna psykologiska småjävlar måste man minnas att det alltid är apparaten man testar, inte lyssnaren – det är faktiskt tillåtet att svara fel. Dessutom har alla lyssnare bra och dåliga dagar. Att inte höra skillnad är inget man behöver vara rädd för. Blindtest är ingen tävling. Inser man det behöver man inte lida av prestige eller prestationsångest, och att testa blint blir riktigt roligt och kunskapsbringande.

Blindtest kan utföras hur harmoniskt och trevligt som helst. Man kan ta en vecka eller en månad på sig att lyssna om man vill. Blindtest betyder bara att man inte får veta vad som spelar när man utlåter sig. Orsaken att man inte får det har inte med lyssnaren att göra, det har med resultatet att göra. Skall lyssningen vara meningsfull vill man veta hur det lät. Har inte lyssningen skett blint går det inte att veta om upplevelserna är verkliga eller inbillade. Men en öppen (ej blind) lyssning kan dock användas för att skaffa sig en hypotes om hur något låter.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-02 16:52

"Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees?"

Nu igen? Nej det tycker inte jag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-02 17:09

Johan_Lindroos skrev:"Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees?"

Håller med, men ni får tjôta bäst ni vill om nästan vad som helst. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-02 18:28

gromit skrev:

"Varför skulle det vara stressande? Om man inte hör skillnad så betyder det ju ingenting. Det betyder definitivt inte att en skillnad inte finns!"

Ett blindtest blir stressande när man vill försöka bevisa något, ex. skillnader på kablar. Jag har ingen fobi mot blindtest och har aldrig gjort något, men skulle kunna tänka mig att ställa upp. Sen tror jag folk är väldigt olika bra på att höra skillnader i ljud och minnas och analysera skillnaderna. Sjäv tycker jag att jag har dåligt ljudminne...

Nu lämnar jag den här tråden för jag tycker den är dålig och tjatig. 8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-02 21:10

kul att så många inte kan motstå detta spännande ämne 8)

Gromit, visst är det så att ett negativt resultat inte visar nåt. MEN, om man i test efter test kommer till negativt resultat kan man anse det sannolikt att det inte finns nån effekt. Efter tillräckligt många test blir det en sanning. Detta är grunden i all empirisk induktion.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-02 21:30

Style: Är det ett psykologisikt experiment du håller på med? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-02 22:23

repetition är all kunskaps moder
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 13:33

Tjatigt.

Style, du tror att man kan DIYa Shakti med en sten. Det kan man inte. Bara genom att läsa vad en Shaktiklump är för något ser du enkelt att den inte är en sten.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-03 13:58

Johan_Lindroos skrev:Tjatigt.

Style, du tror att man kan DIYa Shakti med en sten. Det kan man inte. Bara genom att läsa vad en Shaktiklump är för något ser du enkelt att den inte är en sten.

Hur bra, eller snarare lik orginalet, är min DIY-shakti? Det tillverkas genom att man trampar på en ölburk (heinikken låter bäst enligt mina uppdiktade tester) så den blir platt. Fördelarna med min variant är:

- Lägre pris
- Öl ingår i priset

Nackdelar:

- Inte fullt lika elegant att ha liggande på sin +50kkr CD-spelare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 14:02

Precis, ölburksvarianten är mycket mer lik en shakti!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-03 14:59

Hm man kan håna som ni LTSare. Men Jorma nämnde en kille som hade shakti och sa att det inte lät något extra så han sände tillbaka dom. Veckan efter ringde han Jorma och ville ha tillba stenarna för det var något som saknades. Ljudet blev sämre enligt honom.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-03 15:20

Hej mats!

Du är medveten om att Jorma själv är försäljare av esoteriska Hifitillbehör, va?
Som om MagiskaMånstenMannen hyllade KonfysaKväkarKvinnans helande säljsortiment...
... 1st nypa salt!

Hm man kan hata kunskap som ni LHS**are. Men A*nonym nämnde en kille som hade
MagiskaMånstenar och sa det inte levdes ngt extra för det så han sände tillbaka dom.
Veckan efter ringde han A*nonym o ville ha tillbaka stenarna för det var något i hans
själ & sinne som saknades samt sämre livet enligt honom blivit o nu är han lycklig igen!

** Livets Hårda Skola är den enda skolan en riktig karl behöva och allt annat är precis
som hmmmycket känd politiker anse: Fancy Pancy (Fiiin i (bok-kanten))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-03 15:45

Johan L, tror du på allvar att en shakti ger ett mer hörbart resultat än en sten?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 17:30

Style skrev:Johan L, tror du på allvar att en shakti ger ett mer hörbart resultat än en sten?

Nej det är klart jag inte tror. Men det har jag ju inte skrivit heller!Jag har t.o.m. gjort en liten halvvetenskaplig test på dem vilken gav det resultat man kan förvänta sig.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-03 17:47

då hävdar jag bestämt att man kan DYIa en shakti med en sten, gärna inköpt i en new-age-affär
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-04 09:29

Style skrev:då hävdar jag bestämt att man kan DYIa en shakti med en sten, gärna inköpt i en new-age-affär

Det beror ju på hur nära originalet man vill komma. Med ditt resonemang skulle man kunna DIY:a ett par högtalare med en lastpall, den kommer varken likna originalprodukten till utseende eller funktion. Dock kan den inbitne hävda att den är en bra kopia.

/Gr.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-04 09:47

Hej igen!
(Här kommA* än bättre liknelse ;))

Med ditt resonemang skulle man kunna dricka bensin ur en lastpall, det kommer varken
att smaka gott eller vara nyttigt men liknar originalprodukten till utseende och funktion.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-04 09:58

gromit skrev:
Style skrev:då hävdar jag bestämt att man kan DYIa en shakti med en sten, gärna inköpt i en new-age-affär

Det beror ju på hur nära originalet man vill komma. Med ditt resonemang skulle man kunna DIY:a ett par högtalare med en lastpall, den kommer varken likna originalprodukten till utseende eller funktion. Dock kan den inbitne hävda att den är en bra kopia.

/Gr.

Tycker jag inte. Man kan DYIa en shakti med en new-age-sten och få samma funktion (eftersom funktionen är strikt psykologisk). Däremot kan man inte DYIa en högtalare med en lastpall då man inte ens kommer i närheten av funktionen (då den faktiskt är fysikalisk)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-04 10:06

Style skrev:
gromit skrev:

/Gr.

Tycker jag inte. Man kan DYIa en shakti med en new-age-sten och få samma funktion (eftersom funktionen är strikt psykologisk). Däremot kan man inte DYIa en högtalare med en lastpall då man inte ens kommer i närheten av funktionen (då den faktiskt är fysikalisk)

Jo, det skulle funka för mig (jag tror precis lika mycket på en hemgjord som en "äkta"), så därmed kan man DIYa en shaktisten. Därmed inte sagt att man kan uppnå samma psykologiska funktion för alla. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-04 10:11

Style skrev:Tycker jag inte. Man kan DYIa en shakti med en new-age-sten och få samma funktion (eftersom funktionen är strikt psykologisk). Däremot kan man inte DYIa en högtalare med en lastpall då man inte ens kommer i närheten av funktionen (då den faktiskt är fysikalisk)

Men en shakti har ju faktiskt en funktion. Detta är ju ett obestridligt faktum. Om det är en funktion som har någon ljudpåverkan är väl det intressanta och det är där åsikterna skiljer. Ska man göra en kopia av den måste man ju åtminstone efterlikna dess funktion, inte dess form. (Om inte formen är själva funktionen förstås mem så är det ju inte här.)

Själv har jag inte testat produkten men jag tvivlar starkt på att den skulle ha några ljudpåverkande egenskaper. Trots att jag inte tror på produkten är jag inte så rabiat så att jag vägrar inse att den faktiskt kan göra skillnad.

/Gr.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-04 10:17

Shakti har en psykologisk funktion ja, den bestäms av utseende, pris och inköpsställe. Den fysikaliska funktionen är så liten att man kan bortse från den i detta i sammanhang.

Ergo, man kan DYIa en Shakti med en sten köpt i en New-age-affär.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-04 10:28

Style skrev:Shakti har en psykologisk funktion ja, den bestäms av utseende, pris och inköpsställe.

...och vad polarna säger... ...och hur mottaglig man är för det övernaturliga. Det är väl detta som skulle kunna göra den svår att DIYa, eftersom man inte har kontroll över parametrarna som bestämmer utfallet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-04 10:50

gromit skrev:Trots att jag inte tror på produkten är jag inte så rabiat så att jag vägrar inse att den faktiskt kan göra skillnad

Om A* uti katakoniskt manér dunka sitt hufvud i väggen komma de fysikaliska skillnaderna som
detta, hufvuddunkande uppå vägg, åsamka (vägg samt hufvud à A*nbringa faktiska skillnader
i ljudåtergivning t.o.m. för andra musiklyssnare uti nämnda rum dagen efter, är ej såå rabiat
att dessa "skillnader" kallas för skillnader! Stå givetvis fritt för alla & Edward att benämna dylika
"skillnader" - skillnader. A*vstår dock o benämna dem som dessa "skillnader" finna försumbara för
rabiata då faktiskt.se detta förfarande är enda rabiata som förekommA*... bla-blA*, o.s.c, e.t.v!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-11-04 10:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-11-04 10:59

Det Jorma hänvisar till är faktiskt sant. Och hur kan jag veta det? Jo jag känner nämligen den anonyma killen som bor i Växjö. Han fick låna Shakti och var väldigt skeptisk till det hela. testade att ha frun som lyfte dem av och på och han satt och lyssnade och kunde inte avgöra om det gjorde någon skillnad med "stenarna" av eller på. Efter att ha haft dem på en vecka så skickade han tillbaks dem eftersom det inte var något tweak som han upplevde som direkt fungerande. Med stenarna borta så var det plötsligt väldigt tråkigt att lyssan på musiken. Svårt att sätta fingret på vad som hänt men det var inte lika roligt/trevligt som det varit med "stenarna" på plats. Det var bara att ringa Jorma och be honom skicka tillbaks stenarna så att gklädjen i musiklyssnandet kunde komma tillbaka.

Vet att det finns en cirkel i Ostsverige med Hififorumanknytning. De har varit hos denna kille och de som var kvar till sist var med och gjorde ett litet Shakti test. Om jag förstått saken rätt satt de med gapande munnar över skillnaderna med "stenarna" av eller på.

Uppenbarligen påverkar Shaktis olika apparater olika mycket.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-04 11:05

StefanB skrev:Svårt att sätta fingret på vad som hänt men det var inte lika roligt/trevligt som det varit med "stenarna" på plats. Det var bara att ringa Jorma och be honom skicka tillbaks stenarna så att gklädjen i musiklyssnandet kunde komma tillbaka.

- Räcker det inte med att Jorma själv (i tid & otid) samt tidigare inlägg i denna tråd redan nämnt
detta o därmed gjort reklam för Jormas produkter?

Uppenbarligen inte då ju A* nu citerade det ännu 1st gång... till, upprepningen är reklamens
Moder, Pappa samt släkting 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-04 11:25

StefanB skrev:Vet att det finns en cirkel i Ostsverige med Hififorumanknytning. .

Cheddar, Greve eller Västerbotten?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-11-04 11:29

Jorma säljer inte Shakti....

// Jonas

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-11-04 11:30

Åhå, är det DÄR skon klämmer, någon kan tjäna pengar på tweaks, kablar och liknande. Är det missunsamhet som gör att ni är så anti?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-04 11:59

"Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees?"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-04 12:04

Johan_Lindroos skrev:"Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees?"

Tredje gången gillt :lol:
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi