Almen skrev:Aha, jag trodde "tidiga reflexer" = "reflexer som inte uppfattas som reflexer".
Vad kallar man de icke urskiljbara tidiga reflexerna, då?
Di supersnabba.

Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Aha, jag trodde "tidiga reflexer" = "reflexer som inte uppfattas som reflexer".
Vad kallar man de icke urskiljbara tidiga reflexerna, då?
petersteindl skrev:8O Jag ser att Ragnwald har lugnat ner rörelserna en smula![]()
MvH
Peter Steindl
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:8O Jag ser att Ragnwald har lugnat ner rörelserna en smula![]()
MvH
Peter Steindl
Hm... alltså, nu är det inte jag som studsar i väggarna, utan några signaler som produceras av åtminstone två membran, placerade framför (eller om sidorna i Onkels fall) lyssnarna.
Att det krävs reflexer i rummet för att återgivningen ska upplevas som autentisk, är helt utan några som helst tvivel.
Men hur mycket av reflexerna ska hjärnan behöva bearbeta för att uppfatta dem som direktljud?
Och hur mycket reflexer (som hjärnan uppfattar som reflexer) ska behövas i rummet, för en naturtrogen återgivning?
Kan vi prata procent? Eller måste vi inveckla oss i djupare vetenskapliga förklaringar?
celef skrev:det där dokumentet du filar på petersteindl kommer det att publiceras i sin helhet?
petersteindl skrev:celef skrev:det där dokumentet du filar på petersteindl kommer det att publiceras i sin helhet?
I princip, ja. Smileys och en del andra forumsaker kommer att utelämnas i dokumentet![]()
/MvH
Peter Steindl
celef skrev:1. mycket intressant, men jag fattar inte riktigt den sista grafen, vilka reflexer är vilka?
2. sedan spelar väl tonkurvan på reflexen roll, studsen i sidovägg är väl typ 90grader off-axis, studsen i framväggen är väl typ 140grader off-axis, osv
joel skrev:Den största nyfunna kunskapen jag fick från boken var hur viktiga sidoväggs reflexerna är. Samt vikten av att hålla dess spektrala innehåll intakt. Dvs. behålla den raka tonkurvan även från reflexerna inte bara från direktljudet.
Detta bevisas i boken med flertalet riktigt stora studier på "listener preferences"l
joel skrev:Sen läggs det också fram en mycket trovärdig teori om att en smart sammanställning av korrekta mätningar på högtalare skulle kunna ge en riktigt bra bild av hur högtalarna faktiskt låter. Detta för att komma ifrån detta ”ta hem, lyssna och tyck” system som idag dominerar högtalarmarknaden.
joel skrev:Det bekräftas också mycket som man redan trodde. Mycket av det är sådant som skrivs här på faktiskt.se dagligen.
MVH
/Joel
IngOehman skrev:Men - oavsett det skulle jag aldrig råda någon att köpa en högtalare
baserat på varken mätningar (oavsett mät-teorins trovärdighet ELLER
dess överensstämmelse med verkligheten) eller på hörsägen om dess
populäritet. Högtalare är alldeles för komplicerade saker för att kunna
fångas med några av dessa nämnda beskrivningsmetoder. Klart man
skall lyssna på dem.
Det enda man någonsin kan ha högtalarmätningar till är att välja bort
några, och då bör man vara MYCKET insatt i hur mätningarna relaterar
till högtalarnas hörbara egenskaper.
-Martin- skrev:Jag betvivlar att någon besitter kunskapen att kunna konstruera ett högtalarsystem som passar för fler än just ett specifikt rum, uppfyllandes en viss kravbild. Skulle någon lyckas med det beror det förmodligen på bristfälliga krav och kravbild med direkta konsekvenser på efterföljande testteckning.
-Martin- skrev:IngOehman skrev:Men - oavsett det skulle jag aldrig råda någon att köpa en högtalare
skall lyssna på dem.
Håller med. Skulle aldrig köpa ett par högtalare baserat på mätningar för de mätningar som finns är obefintliga.
Skulle heller aldrig köpa ett par högtalare som avlyssnats och godkänts hemma (eller borta) hos någon annan person. Det säger nämligen ingenting om hur högtalarna kommer låta hemma hos mig.
Jag betvivlar att någon besitter kunskapen att kunna konstruera ett högtalarsystem som passar för fler än just ett specifikt rum, uppfyllandes en viss kravbild. Skulle någon lyckas med det beror det förmodligen på bristfälliga krav och kravbild med direkta konsekvenser på efterföljande testteckning.
Därför bygger jag mina system själv anpassade för mitt lyssningsrum.
/M
BB skrev:-Martin- skrev:IngOehman skrev:Men - oavsett det skulle jag aldrig råda någon att köpa en högtalare
skall lyssna på dem.
Håller med. Skulle aldrig köpa ett par högtalare baserat på mätningar för de mätningar som finns är obefintliga.
Skulle heller aldrig köpa ett par högtalare som avlyssnats och godkänts hemma (eller borta) hos någon annan person. Det säger nämligen ingenting om hur högtalarna kommer låta hemma hos mig.
Jag betvivlar att någon besitter kunskapen att kunna konstruera ett högtalarsystem som passar för fler än just ett specifikt rum, uppfyllandes en viss kravbild. Skulle någon lyckas med det beror det förmodligen på bristfälliga krav och kravbild med direkta konsekvenser på efterföljande testteckning.
Därför bygger jag mina system själv anpassade för mitt lyssningsrum.
/M
Låter både spännande och intressant! Du har nog en ganska speciellt lyssningsrum eller...?
Care to share?
//BB
IngOehman skrev:Att bygga högtalare för specifika rum är en kompromissväg som jag
aldrig kommer att gå. Det är som att konstruera maträtter för speccifika
ruttna ingedienser. Helt meningslöst.
God ljudåtergivning handlar om att uppnå en helhet, och den närmar
man sig bäst från flera håll samtidigt.
Vh, iö
BB skrev:IngOehman skrev:Att bygga högtalare för specifika rum är en kompromissväg som jag
aldrig kommer att gå. Det är som att konstruera maträtter för speccifika
ruttna ingedienser. Helt meningslöst.
God ljudåtergivning handlar om att uppnå en helhet, och den närmar
man sig bäst från flera håll samtidigt.
Vh, iö
Det du skriver stämmer *exakt* med min egen uppfattning. (Min frågeställning i min kommentar i inlägget var avsedd att vara lite ironisk, men jag kunde nog varit lite tydligare).
Mvh//BB
-Martin- skrev:Yep. Mitt lyssningsrum är speciellt...
Kommer bjuda in alla som är intresserade att lyssna/titta när det är klart. Problemet är bara att tidpunket för färdigställande nog riskerar att förskjutas pga massa andra projekt. (DIY/husbyggarens akilleshäl?)
Men nu skule ju den här tråden handla om "Di tidiga reflexerna". Låt inte mitt inlägg driva det OT.
/M
BB skrev:-Martin- skrev:Yep. Mitt lyssningsrum är speciellt...
Kommer bjuda in alla som är intresserade att lyssna/titta när det är klart. Problemet är bara att tidpunket för färdigställande nog riskerar att förskjutas pga massa andra projekt. (DIY/husbyggarens akilleshäl?)
Men nu skule ju den här tråden handla om "Di tidiga reflexerna". Låt inte mitt inlägg driva det OT.
/M
..Men nu var det ju du själv som tog upp det här... Då är det väl inte för mycket begärt att du lämnar en kort redogörelse för VAD det är som gör ditt rum så speciellt/avvikande från andras?
Mvh//BB
-Martin- skrev:BB skrev:-Martin- skrev:Yep. Mitt lyssningsrum är speciellt...
/M
..Men nu var det ju du själv som tog upp det här... Då är det väl inte för mycket begärt att du lämnar en kort redogörelse för VAD det är som gör ditt rum så speciellt/avvikande från andras?
Mvh//BB
Det som avviker är väl att det är stort (i princip en undervåning) och att avlyssning kommer kommer ske i ett "hörn" av denna del. Nöjd?
IngOehman skrev:Men en sak brukar man behöva veta om rummet - den ungefärliga stor-
leken och lyssningsavståndet. För en liten liten högtalare optimerad för
att avlyssnas på mycket kort avstånd låter alltid förfärligt illa på en större
biograf.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster