Vilken lysdiodfärg föredrar du?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken färg föredrar du?

Röd
32
16%
Orange
22
11%
Grön
67
35%
Blå
40
21%
Vit
26
13%
Gul
7
4%

Antal röster : 194

Användarvisningsbild
slockna

Re: Vikten av mjuka färger ang displaytext och fronttext...

Inläggav slockna » 2009-02-13 10:18

Greensleeves skrev:
...................Bild

Vi kan alla önska och drömma...

Sååå sant !!!

*torkar upp en dräggelpöl*

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Pettersson

Re: Vikten av mjuka färger ang displaytext och fronttext...

Inläggav Pettersson » 2009-02-13 12:15

slockna skrev:
Greensleeves skrev:
...................Bild

Vi kan alla önska och drömma...

Sååå sant !!!

*torkar upp en dräggelpöl*

WORD!!!!!!
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-13 12:27

8O Vad är det för läckert med dräggelpölar??? :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-13 12:31

Egentligen spelar det ingen roll, man kan inte kategoriskt säga att den eller den färgen är fel osv. Det är _helheten_ som räknas. Balansen mellan olika delar eller egenskaper, detaljers inverkan i förhållande till varandra.

Som exempel lånar jag Fjonkalicious' bild på en NIkko han räddat åt eftervärlden, kolla hur rätt den är som helhet:

http://farm4.static.flickr.com/3050/327 ... ab58_b.jpg
Senast redigerad av phloam 2009-02-14 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Vi får hoppas att tråden leder till någonting gott...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-13 16:52

Tillbaka till... hm... tråden... och trådens syfte... nämligen att nämna för personerna bakom hifi-företaget HA vilka diodfärger vi gillar. I denna tråd har det ju kommit fram en del... HA måste väl sovra en del...:) ... Vi får dock hoppas att det hela leder fram till någonting gott... dvs. fina hifi-produkter med fina diodfärger... ;)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-02-13 17:16

Samma färg som texten.
:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-13 17:42

HolographicAudio™ skrev:
Niklase skrev:Ja vad ska man säga, röd är snyggt.

Jag kan avslöja att alla som gillar röda dioder kommer att få sitt lystmäte i AMP27/AMP500, i alla fall om de driver steget till klippning. :roll:

Det låter ju helt bakvänt.

Tag en otäck blå diod för det istället. Larm-utryckning = blåblink. Det
är den främsta varningssignalen vi har i samhället.

Trots att gul-grönt ligger i spektrum där vi ser betydligt bättre, är det
blått ljus det som bäst påkallar uppmärksamhet, det vill säga som stör
allra mest.

Någon man bör undvika i det längsta för en apparat man skall kunna ha
i en mysig och ombonad miljö.

Jag gillar både grönt och rött, men kan tycka att det är lustigt att ingen
överhuvudtaget använder gult för annat än udda funktioner. Är det det
gamla rimmet "gult är fult" som ställer till det? På engelska finns det
inte dock, men där heter ju gult yellow, vilket kanske också ställer till
det med präglingen...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-02-13 18:00

En mild blåfärg som bla Electrocompaniet kör med, får bli mitt val.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-13 18:12

IngOehman skrev:Tag en otäck blå diod för det istället. Larm-utryckning = blåblink. Det är den främsta varningssignalen vi har i samhället.

Trots att gul-grönt ligger i spektrum där vi ser betydligt bättre, är det
blått ljus det som bäst påkallar uppmärksamhet, det vill säga som stör
allra mest.

Utryckningssignaler var röda från början även i den civiliserade världen runt omkring oss. Men under andra världskriget använde tyska piloter utryckningsfordonens rödljus som inflygningsfyrar, varför de byttes till blå då de syntes sämre ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Synen på färger grundläggs måhända tidigt...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-13 18:42

IngOehman skrev:... Trots att gul-grönt ligger i spektrum där vi ser betydligt bättre, är det blått ljus det som bäst påkallar uppmärksamhet, det vill säga som stör allra mest.

Någon man bör undvika i det längsta för en apparat man skall kunna ha i en mysig och ombonad miljö...

Det är väl det jag har trott... det är något grundläggande fysikaliskt - är det en lämplig term i detta sammanhang..? - som gör att mina och inte så få andras ögon, och därmed sinnen, störs påtagligt av blåa dioder. Detta alldeles oavsett hur mycket vi kan uppskatta den blåa färgen i olika situationer, t.ex. när vi betraktar en vacker insjö eller varför inte den mäktiga skyn ovanför oss...

IngOehman skrev:... Jag gillar både grönt och rött, men kan tycka att det är lustigt att ingen överhuvudtaget använder gult för annat än udda funktioner. Är det det gamla rimmet "gult är fult" som ställer till det? På engelska finns det inte dock, men där heter ju gult yellow, vilket kanske också ställer till det med präglingen...

För att inleda med ett lite allmänna resonemang, går det verkligen att undra varför saker blir som de blir... varför ex. olika utseendemässiga trender och färger s.a.s. tränger ut andra dito och lägger beslag på en någon slags estetisk hegemoni. Åtminstone kan en knepig amatörfilosof som jag grunna på dylikt.

Ett av slutledningarna jag, tankemässigt, har kommit fram till, är att mycket i vår värld, ex. estetiska trender och modeväxlingar, styrs av tillfälligheter och bra mycket mindre rationella förhållanden än vad vi nog många ggr tror.
Åtminstone inbillar jag mig det.

En av dessa tillfälligheter och mindre rationella fenomen, kan vara att olika färger genom olika kulturella/kulturhistoriska orsaker har fått en lite eller mycket lägre status än andra färger. Att vi genom olika ramsor, rim och talesätt tidigt "lär oss" olika synsätt på färger - ex. att grönt är skönt, blått är flott, rött är sött, och gult är fult - kan säkerligen spela in. Åtminstone på något svårfångat psykologiskt plan. Har jag fel, har jag, men jag tror det ligger något i detta.

En färg som verkligen har fått smaka på detta, är den färg jag under senare år fått lite grann som en favoritfärg vid sidan av grönt och koppar, nämligen brunt. Hur vackert nog många än tycker att brunt är på trädstammar, möbler, husfasader och bilar, är det som att färgen aldrig blir riktigt het... kan det måhända hänga samman med att en viss kroppslig restprodukt råkar uppträda i olika nyanser av... brunt..?

Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig hifi-apparater med mörkbrunt hölje, ljusbrun front, mörkbrun text på fronten, ljusbruna dioder, gulbrun bakgrund i displayen kombinerat med mörkbrun text.

Det skulle jag, och jag tror att åtminstone en och annan runt planeten skulle tycka likadant. Jag kan dock ha fel. ;)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-13 19:07

Kul att se ditt oerhörda engagemang i den här tråden, Greensleeves!

Även om jag kanske inte håller med på precis alla punkter. :P

Användarvisningsbild
Greensleeves

Engagemang i syfte att någonting fint skapas...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-13 19:33

KarlXII skrev:Kul att se ditt oerhörda engagemang i den här tråden, Greensleeves!

Om jag - på minsta lilla vis - kan bidra till att ett (svenskt) hifi-märke tar fram pjäser som ej blott återger ljud, utan även pryder sin plats i ett hem, är jag naturligtvis beredd att satsa lite tid och energi på detta. För övrigt är det alltid kul att få uppmuntrande ord av en gentleman som du, bäste Karl..! ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-13 20:11

Tycker det är viktigt att skilja mellan passiva och aktiva blåa saker.

Stora blåa ytor har jag inga som helst problem med. Bara det finns
något varmt som balanserar bort det kalla, såsom solen på himlen
alltid balanserar bort den blåa himlen, när vi uppfattar att vädret är
bra. :o :)

Jag gillar rum med ljusa blåa matta tapeter, när gardiner och soffor
som tar sig från ljust beiga matta textilytor till gyllene och mörkröd-
bruna silkesglänsande, kompletterar väggarnas snygga blå. Värme
som kompletterar kylan. De talar även med varandra som de passiva
färger de är. Det gör inte himlen och solen, men via marken för de
det. :)

Även passivt blåa objekt kan vara hur fint som helst, så länge de
finns i balans mot något annat. Blått är snyggt!

En liten, aktiv blå (lysande) källa är dock hopplös, eftersom den ju tar
över mer och mer ju mörkare det blir, den kan inte ta upp färg från
något annat, och det blir omöjligt att finna en trivsam atmosfär med
den totala bristen på balans som råder.

I mörkret får inte kylan råda.

Så min uppfattning är den, att det egentligen bara finns en sak som
fungerar i mörkret för hifi-apparater: Röda lysdioder och gröna skal-
belysningar, om man har några.

Att ingen vågat sig på gula dioder tycker jag är intressant dock, men
kanske inte så förvånande. Mod är ingen dussinvara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-13 20:15

Forumet store filosof har talat. :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-13 20:31

Jag tycker bara att det är enormt stor skillnad mellan den där nästan "vitblåa" starkt lysande ficklampetypen och t.ex. en djupt/mörkt blå, liksom inifrån svagt upplyst diod. Men det har nog redan sagts.

Bara "blå diod" kan ju innebära jäkligt många varianter av olika blåaktiga färger samt i varierande ljusstyrka.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Mer om den omtalade färgen blått...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-13 20:37

IngOehman skrev:Tycker det är viktigt att skilja mellan passiva och aktiva blåa saker...

Intressant och tänkvärd distinktion..! ;)

IngOehman skrev:... Stora blåa ytor har jag inga som helst problem med. Bara det finns något varmt som balanserar bort det kalla...

Ja, något som tonar ned det kalla (blåa) är inte dumt. Detta kan märkas på kläder av olika slag, ex. idrottskläder. I ett antal år har ishockeyspelaren Mats Sundin spelat för Kanada-laget Toronto Maple Leafs. Detta lag har den färgkombination jag tror jag är allra mest trött på: blått och vitt. Ingenting mer. När nu den gode Sundin som bekant bytt till ett annat Kanada-lag, märks åtminstone en skillnad: matchdräkterna framstår som så mycket mer behagliga. Varför..? Om inte annat så för att Vancouver Canucks har gröna fält insprängda lite här och där i sina jerseys etc. Även om dessa gröna områden knappast tar upp speciellt mycket av den totala ytan, gör det ändå mycket för att tona ned det rätt kalla blåa som är huvudfärg i hemmadräkten. Lite grönt gör susen när vi har att göra med blått... ;)

.........................Bild

IngOehman skrev:... Även passivt blåa objekt kan vara hur fint som helst, så länge de finns i balans mot något annat. Blått är snyggt!

Vem har inte fascinerats av ett par vackra blå ögon hos en kvinnlig varelse..? Fast då talar vi knappast om passiva blåa objekt... hrm... det är dock objekt som balanseras mot någonting annat, nämligen resten av kvinnan... färgen på hennes hår, ögonbryn, läppar osv... ähum...

IngOehman skrev:... ...En liten, aktiv blå (lysande) källa är dock hopplös, eftersom den ju tar över mer och mer ju mörkare det blir, den kan inte ta upp färg från något annat, och det blir omöjligt att finna en trivsam atmosfär med den totala bristen på balans som råder...

Ja, i dessa fall går det inte att jämföra med ett par kvinnliga ögon...

IngOehman skrev:... I mörkret får inte kylan råda...

Nej, i mörkret bör färger glöda... tänk skogsglänta... några äventyrare ha slagit läger... en eld har gjorts upp, och dess kol är färdigt för grillning... den glöden är härlig att skåda... :)

IngOehman skrev:... Så min uppfattning är den, att det egentligen bara finns en sak som fungerar i mörkret för hifi-apparater: Röda lysdioder och gröna skal-belysningar, om man har några...

Eh... skal-belysningar..?

IngOehman skrev:... Att ingen vågat sig på gula dioder tycker jag är intressant dock, men kanske inte så förvånande. Mod är ingen dussinvara.

Hur menar du nu..? Går inte precis alla sju miljarder människor sin egen väg här i livet..? Finns det måhända ett märkbart inslag av konformism på planeten Jorden. I så fall är jag chockad, och finner inga mer ord.
Inga alls. :)
Senast redigerad av Greensleeves 2009-02-13 20:48, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Ett simpelt dublett-inlägg...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-13 20:41

Jag postade samma inlägg två ggr... jag glömde att det ej är kvantitet utan kvalitet som verkligen är värt något... :cry:

MP

Inläggav MP » 2009-02-13 20:47

Det fladdrande ljuset från ett stearinljus kan väl aldrig bli fel?
Vem blir först med det?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-13 20:47

Men du kan ju pröva att kompenserar bristande kvalitet med kvantitet ... :D

Användarvisningsbild
Greensleeves

Försöker nog allt att få till kvalitet..!

Inläggav Greensleeves » 2009-02-13 20:51

soundbrigade skrev:Men du kan ju pröva att kompensera bristande kvalitet med kvantitet ... :D

Jag har försökt hela mitt liv; det har inte lett mig någonstans..! :cry:

:D

Användarvisningsbild
manger

Re: Mer om den omtalade färgen blått...

Inläggav manger » 2009-02-13 21:43

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:... ...En liten, aktiv blå (lysande) källa är dock hopplös, eftersom den ju tar över mer och mer ju mörkare det blir, den kan inte ta upp färg från något annat, och det blir omöjligt att finna en trivsam atmosfär med den totala bristen på balans som råder...

Ja, i dessa fall går det inte att jämföra med ett par kvinnliga ögon...

"Hell hath no fury like a woman scorned" 8O :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-13 23:33

(har inte läst tråden så jag kanske missat nåt)

Varför finns det så få apparater utan en eller flera lysdioder som måste lysa?

En riktigt dum pryl var min dvd-spelare: på den kunde man släcka LCD-skärmen om man ville få det mörkt, men för att visa att displayen var släckt tändes istället en röd diod... ARGHHH helt vansinnigt dumt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-14 00:20

norman skrev:(har inte läst tråden så jag kanske missat nåt)

Varför finns det så få apparater utan en eller flera lysdioder som måste lysa?

En riktigt dum pryl var min dvd-spelare: på den kunde man släcka LCD-skärmen om man ville få det mörkt, men för att visa att displayen var släckt tändes istället en röd diod... ARGHHH helt vansinnigt dumt.

Hur skall man annars veta att displayen är släckt? 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-02-14 00:55

Majoriteten har uppenbarligen missat att en vit lysdiod är snyggast.

Så är det bara

Nuff said! :wink:

Användarvisningsbild
Greensleeves

Intessant tråd som avslöjar våra skilda färgpreferenser...

Inläggav Greensleeves » 2009-02-14 10:09

Denna tråd är intressant. Detta för att den avslöjar mycket om de skilda färg- och utseendemässiga preferenser vi har, skillnader som yttrar sig i att just den hemelektronik vi vill ha måhända inte liknar grannens dito i alla avseenden... ;)

P. S. Här kan jag för övrigt avslöja en personlig, estetisk preferens: jag tycker det är synd när det publiceras jättestora bilder i olika trådar eftersom dylika bilder drar ut trådarna på bredden så väldigt. Därför... undrar jag... om en mycket högt värderad människa och ytterst läsvärd medlem av faktiskt.se i form av signaturen phloam... skulle kunna tänka sig att byta ut bilden i ett av sina inlägg mot en mindre bild, alt. sätt ut en länk till den webbplats där denna bild finns..? Detta skulle göra tråden mycket mer lättläst..! Ursäkta besväret..! D. S.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-14 15:09

Jag tror det redan finns en regel om det där faktiskt, nämligen att man
inte skall lägga in bilder som har större bredd än 800 pixlar. En rätt så
bra regel tycker jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-14 16:02

800 pixlar!!!! Och jag som gör mina 700 pixlar breda .... :x

Användarvisningsbild
Greensleeves

Dags att införa en begränsning mot alltför breda bilder..?

Inläggav Greensleeves » 2009-02-14 17:08

IngOehman skrev:Jag tror det redan finns en regel om det där faktiskt, nämligen att man inte skall lägga in bilder som har större bredd än 800 pixlar. En rätt så bra regel tycker jag.

Hm. Intressant information. Även om jag knappast är mycket för onödiga förbud och begränsningar här i livet, tänker jag mig lite försiktigt att det kanske, kanske vore lämpligt med en liten diskussion bland ledande personer på faktiskt.se om det inte skulle vara välgörande med en inbyggd, html-aktig, spärr mot publicering av bilder bredare än 800 pixlar..?

johan_e

Inläggav johan_e » 2009-02-15 12:59

Greensleeves: Du verkar väldigt intresserad av färger. Kul! Kan rekommendera "Goethes färglära" som läsning. Den är kanske inte fysikaliskt lika korrekt som den Newton presenterade, utan är mer filosofisk utifrån den mänskliga upplevelsen av ljus.

Nu var det flera år sedan jag läste den, men jag tror det var en hel del matnyttigt om hur vi uppfattar färg i olika sammanhang, komplementfärger osv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-15 13:27

soundbrigade skrev:800 pixlar!!!! Och jag som gör mina 700 pixlar breda .... :x

Man måste inte köra 110 på en 110-väg.....

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi