Riktigt bra högtalare - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-03 19:17

Brumel, du har fel.

Om Johan L sitter inne med några dolda kunskaper rörande nämnda element så får han gärna dela med sig av dom. Vad vi eller rättare sagt jag diskuterar är de claims tillverkaren gör gällande elementen inte högtalarsystemet.

Dessa magnesiumkoner bryter INTE upp vid 1 kHz!

Nej, jag har aldrig skrivit att de bryter upp vid 1k bara att uppbrytningarna måste hanteras i relation till nivån vid 1k. Frågan är var uppbrytningarna hamnar och när filtret går in och tar hand om dom? Jag ifrågasätter starkt att dessa element även efter modifikation helt saknar uppbrytningar vilket inte är samma sak som att säga att hela systemet gör det.

Jag tycker helt enkelt att de tillverkaren hävdar kräver en förklaring (kanske med hänvisning till filtret) med tanke på magnesiumets egenskaper som material i ett högtalarelement.

http://ldsg.snippets.org/appdx-b.php3

Det vore intressant att veta tex genom en mätning av dessa element att dom genom coatning undergått en förvandling.
Man kan ju undra om inte Seas själva måste ha coatat sina membran.

Mvh Johan K
Let forever be

matson

Inläggav matson » 2004-11-03 22:02

Konstig pseudodiskussion......vet "kombatanterna" ens om delningsfrekvensen?

(Få högtalare eller element kan ju klassas som ens hyfsade om man skall nagelfara hur dom beter sig i stoppbandet)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-03 22:18

Nej delningsfrekvensen för alubanden vore intressant att redovisa med tanke på den uppgivna disten. Jag är tyvärr helkass på band så det vore bara bra att upplysas. För mycke mumbo jumbo för att jag ska bli övertygad.
Let forever be

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-04 00:16

Brumel, jag tyckte det var en misstänkt konstig formulering när man bara läser det så uppochner. "breakup does not occur" det låter liksom inte rätt. Men det de menar är väl egentligen att konuppbrytningarna inte hörs/märks i de färdiga högtalarna. De borde ha skivit så istället. Det är överlag lite för mycket "perfect" :) över formuleringarna och anspråken tycker jag. Och att de inte svarar direkt på frågan om spridningsmönstret på högtalaren utan undviker frågan mer eller mindre, fast det kan ju vara ett rent missförstånd, vi får se. Det är väl den kritiken man kan ge.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-04 00:44

Hej m!
matson skrev:Konstig pseudodiskussion......vet "kombatanterna" ens om delningsfrekvensen?

He he, välkommen till internet :)! Här diskuteras det b.l.a. huruvida diskusionen angående om
diskusioner om diskusioner bör diskuteras eller debatteras samt anndra extrema essentielliteter!
Såå, m.a.o. - du har onekligen en poäng här ovan :)!

Mvh A*

Föregående

Återgå till Generellt om hifi