Mumma audio mosen klon - Blir The Dip - *Klar*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 13:14

nu ser jag ju att spolen och resistorn inte alls sitter i serie med diskanten utan parallellt med diskanten, alltså en helt vanlig 2:a ordningens topology med en l-pad 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 13:19

ja just det, jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag tycker inte ni ska byta ut lådorna, försänk elementen och fixa till "tunneln" bara

charmen och affektionsvärdet, stavar man så?, försvinner i o m lådbyte

istället, hoppa på ett nytt bygge tillsammans, starta från ett blankt papper och gör rätt från början :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-02-15 13:25

Håller med, lådorna är fina.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 14:15

celef skrev:nu ser jag ju att spolen och resistorn inte alls sitter i serie med diskanten utan parallellt med diskanten, alltså en helt vanlig 2:a ordningens topology med en l-pad 8)

Nej, vänta jag lurades. Det varsom du sa från början.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 14:35

Förutom tunneln så finns det ytterligare ett förbätrings potential som nämnts här i tråden. Genom att flytta diskanten 5 cm åt sidan så rätas gropen i den röda cirkeln ut till ett sträck enligt basta.. Då kommer man kunna sänka den ytterligare några dB över 3000 och få en ännu bättre kurva. Dock är det kanske lite överkurs för dom låter riktigt bra nu.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 15:19

platon1980 skrev:Håller med, lådorna är fina.

De gamla lådorna kommer att behållas, men ägaren kommer att bygga ett par med 20 gånger 30 cm faffel och diskanten 5 cm förskjuten i sidled. Typ i 19 mm md med stagning och slits klädda i mörkt ädelträ. Han har lovat att skicka bilder så det kanske dycker upp något intressant här i framtiden.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 15:20

IngOehman skrev:
peetwa skrev:Vad det gäller fb och avstämningen så har jag en känsla av att det ligger hyfsat rätt. Jag har en förhoppning om att ett lite högre fb och ett högre värde på spolen kommer att fixa biffen. Men det får mätningarna utvisa.

Vad har du för ambitioner?

Eller rättare sagt, hur rak tonkurva tror du att det kommer att
kunna bli med den väldigt enkla filtertyp som du avser använda?

Du verkar inte ens räkna med att du kommer att behöva några
konjugatlänkar om jag förstått det rätt. Det kan ju göra det lite
svårt att få elementen att arbeta tillsammans. Eller mer än lite.

Vh, iö

Va tycks får man godkännt? :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 15:22

norman skrev:peetwa: Misstänker att du har triggsignalen lite för lågt om man kollar på brusgolvet i dina mätningar. Dessutom hamnar ojämnheter som troligen beror på rum och baffelmått olika i frekvens på olika mätningar, detta tyder på att triggen inte funkar som den skall.
Vet inte om det är så, men det är nog en idé att kolla lite på triggerinställningarna.

(Om man lättare vill jämföra utseendet på kurvor är det bra om man håller sig till 50dB på y-axeln, det är lite av en standard)

Visst är det kul att mäta och kunna se vad som händer när man gör ändringar i filtret? :)

Psst, säg inget till Svante. Han gillar inte när jag misshandlar hans program. :wink:

Ahh! Det skall vara 50 dB totalt på y-axeln. Oki skall göra så i fortsättningen. Jag har trott att det viktigaste är att den började på 50. :oops:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 16:16

om du kollar andra betraktningsvinklar än 0 grader, störs du då av olinjäriteten som du vill korrigera med en annan elementlayout?

en spikrak tonkurva är kanske inte heller psykoakustiskt rätt?

hur mäter elementen i närfält?
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-15 16:26

3hHz dippen kan vara väl så behaglig... Om du har bra stereobild kan det vara ett steg bakåt att flytta diskanten i sidled i förhållande till basmellanregistret.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 17:16

celef skrev:om du kollar andra betraktningsvinklar än 0 grader, störs du då av olinjäriteten som du vill korrigera med en annan elementlayout?

Jag hoppas att jag uppfattat frågan rätt. Svaret är att den finns med på 30, 60 och 90. Om jag stör av den vet jag inte.
Bild

celef skrev:en spikrak tonkurva är kanske inte heller psykoakustiskt rätt?

hur mäter elementen i närfält?

Snyggt och prydligt, dock finns den på exakt samma ställe och 4 dB djup i basta. Så jag är rätt säker att den kommer från elementets placering.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 17:17

skrutten skrev:3hHz dippen kan vara väl så behaglig... Om du har bra stereobild kan det vara ett steg bakåt att flytta diskanten i sidled i förhållande till basmellanregistret.

Intressant! Vill du utveckla?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-15 18:38

peetwa skrev:
skrutten skrev:3hHz dippen kan vara väl så behaglig... Om du har bra stereobild kan det vara ett steg bakåt att flytta diskanten i sidled i förhållande till basmellanregistret.

Nä ingen större utveckling men -
BBC dip kan vara ett svar på 3khz frågan iaf. Sen så ändrar du på faslägen fokalpunkter och spridning när du flyttar diskanten - du vet inte vad du får så att säga.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 18:52

skrutten skrev:
peetwa skrev:

Nä ingen större utveckling men -
BBC dip kan vara ett svar på 3khz frågan iaf. Sen så ändrar du på faslägen fokalpunkter och spridning när du flyttar diskanten - du vet inte vad du får så att säga.

Oki! Jag hittade en bra förklaring på harbeth hemsida. Dagen till ära så har jag dess utom mina harbeth högtalare framme. Från och med nu kommer jag inte se på sänkningen mellan 800 - 4000. Jag kommer att se det som en BBC dip. En liten psykoakustisk tweak.

The 'BBC dip' is (was) a shallow shelf-down in the acoustic output of some BBC-designed speaker system of the 1960s-1980s in the 1kHz to 4kHz region. The LS3/5a does not have this effect, neither in the 15 ohm nor 11 ohm, both of which are in fact slightly lifted in that region.

According to Harbeth's founder, who worked at the BBC during the time that this psychoacoustic effect was being explored, the primary benefit this little dip gave was in masking of defects in the early plastic cone drive units available in the 1960's. A spin-off benefit was that it appeared to move the sound stage backwards away from the studio manager who was sitting rather closer to the speakers in the cramped control room than he would ideally wish for. (See also Designer's Notebook Chapter 7). The depth of this depression was set by 'over-equalisation' in the crossover by about 3dB or so, which is an extreme amount for general home listening. We have never applied this selective dip but have taken care to carefully contour the response right across the frequency spectrum for a correctly balanced sound. Although as numbers, 1kHz and 4kHz sound almost adjacent in an audio spectrum of 20Hz to 20kHz, the way we perceive energy changes at 1kHz or 4kHz has a very different psychoacoustic effect: lifting the 1kHz region adds presence (this is used to good effect in the LS3/5a) to the sound, but the 4kHz region adds 'bite' - a cutting incisiveness which if over-done is very unpleasant and irritating.

You can explore this effect for yourselves by routing your audio signal through a graphic equaliser and applying a mild cut in the approx. 1kHz to 4kHz region and a gradual return to flat either side of that.

Skämt åsido. Jag tror att det kan vara denna BBC dip som gör att dom låter så förföriskt. Jag har gjort en provlyssning mot mina harbeth och man skulle dock kunna ta ner platån över 4000 med någon dB till om man vill att dom skall bli lite mera neutrala.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 19:05

jag tycker absolut du ska prova att ta ner platån över 4khz, dippen vid 3khz skulle jag inte bry mig om

peaken mellan 200 och 300hz, vad beror den på?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 19:15

celef skrev:jag tycker absolut du ska prova att ta ner platån över 4khz, dippen vid 3khz skulle jag inte bry mig om

peaken mellan 200 och 300hz, vad beror den på?

Det är väldigt enketl att ta ner platån, det är bara att höjja motståndet som sitter över spolen med ett par Ohm så är den borta.

Vad det gäller peaken mellan 200 och trehundra så tror jag att det kan vara en vägg reflex. Mätningen är gjord i ett valv med en parrallel väg 1 meter till höger och en vinkelät vägg en meter till vänster . Det är väll rätt storleksornding för att få en reflex i det området?

Jupp! Den finns även på mina jordan som är mätta på samma ställe.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 19:30

ja där ser man peaken oxå

mer om platån, du kan väl prova att sänka den, men jag skulle nog vilja behålla formen men tilta/luta hela tonkurvan, är det möjligt?, för vad händer med 2khz med enbart sänkt platå?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 19:51

Det händer faktiskt ingenting vid 2000 Hz om man sänker 3 dB till. Nuvarande filter är mitten linjen.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 20:10

peetwa skrev:Bild

Så här mäter den när den är klar.

Flyttar fram denna.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-15 20:14

Är har vi nuvarande och flyttad diskant enligt Basta! Diskanten som är flyttad sitter 10 cm ner och 6 cm in.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 21:36

på multigrafen en bit upp i tråden så ser området 700-2000 ut att ha ett stigande förlopp, om man då enbart sänker diskantplatån så skulle 2000 bli lite väl framträdande tänkte jag, men i din senare mätgraf så syns inte denna trend. men diskantnivån borde du prova att sänka på något vis, bara för att testa, jag tror det skulle se lite bättre ut :)

dippen vid 3k skulle jag inte oroa mig för alls, jag tror en del skulle kunna döda för en sådan fin dipp 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-17 10:30

Har ingen synpunkt på vad som skall ändras eller inte ändras
med avseende på diskantnivå, eftersom jag ju inte känner tråd-
skaparens preferenser och inte heller i detalj är bekant med
systemets spridningsegenskaper och vilka reflexions- och efter-
klangsegenskaper som rummet de skall användas i har.

Men - Jag tror trådskaparen har en stor poäng med sin idé om
att flytta diskanten för att bli av med 3 kHz dippen, och jag kan
då även passa på att nämna att det som syns på tonkurvorna
INTE ser alls ut som en BBC-dipp, eftersom den är alldeles för
smalbandig.

Klart att du skall ta bort den genom att flytta diskanten till en
bättre plats! Jag tror också att du kan få fram lite intressanta
saker om systemet, genom att göra några mätningar på +5,
+10, +15 grader vertikalt, samt -5, -10 och -15 grader vertikalt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-17 11:08

Oki, högtalarna är nu flyttade till Sthml där baffeln skall minskas något (20*30) vilket ger 0,5-1 db i minskning upp till 1000 Hz. Diskanten skall flyttas så att centrum sitter 6 centimeter från kanten (som den ljuslila kurvan i diskant simuleringen i basta ovan). Slutligen skall basreflexen anpassas till deras nya hem. Även diskant nivån skall anpassas till det nya lyssningsrummet. Om mina uppskattningar stämmer så kommer den nya högtalaren spela 70-15000 +-3 dB. Sen får man bara hoppas att ägaren är hygglig nog att maila ner lite bilder så vi kan följa högtalaren i dess slutgiltiga utförande. Jag är även lite sugen på att se lite utförligare och profsigare mätningar på de slutgiltiga högtalarna.

Vad gäller dippen så tänkte jag främst på den bredbandiga sänkningen mellan 800 – 3000 Hz som stämmer rätt bra överens med beskrivningen på Harbeths hemsida.

Över lag får jag säga att det blev en lyckad och lärorik alla hjärtans dag. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-17 13:30

Jag glömde att skriva det tidigare, basreflexröret kortades till tio cm när det kortades för någon sida sedan.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-02-17 22:55

Har du ngn mätning på endast LP-delen? Tycker det ser ut som den här 2 mH-spolen börjar stjäla effekt lite väl tidigt för dig. Hur integrerar egentligen högtalarna i rummet, dvs hur skulle du beskriva basregistret subjektivt?
11010000

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-18 19:19

Mr_Ekan skrev:Har du ngn mätning på endast LP-delen? Tycker det ser ut som den här 2 mH-spolen börjar stjäla effekt lite väl tidigt för dig. Hur integrerar egentligen högtalarna i rummet, dvs hur skulle du beskriva basregistret subjektivt?

Mätningen nedan visar 0, 0.75, 1.2, 2.0mH på spolen. Det fanns tidigt en tanke på att spolen skulle börja verka redan vid 200 Hz för förändra utseendet på mällanregistret. Högtalaren uppdattades som "lite" (honky, tinny). Genom att öka dämpningen med stigande frekvens från 200 till delning så är detta problem avhjäpt. Högtalaren låter netrual på gränsen till varm i nedre mellanregister. Vad det gäller den rumsliga intergrationen av basen så saknades den till en start. Med hjälp av ett kraftigt kortat basreflexrör och borttagen dämpning samt genom att ta ut en 0,5 liters volymanpassning så ökades mid basen till en bra nivå. Jag upplever inte att den svaga djupbasen påverkars, dock upplever jag stundom att den spelar lite one note bas dock inte mer än dom flesta andra portade konstruktioner jag hört. Jag tror att bassvagheten har att göra med tunneln som diskuterats tidigare i tråden ägaren skall den byggas bort.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-18 23:36

avrullningen är verkligen försiktig, provade ni 2:a ordningens topologie?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-18 23:46

celef skrev:avrullningen är verkligen försiktig, provade ni 2:a ordningens topologie?

Nope, baby steps. Jag närmar mig delningsfiltrena med försiktighet. Jag är dock glad att den har så fint of axis beteende.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-19 00:02

lustigt, tills alldeles nyligen körde jag med flacka filter för jag tyckte att just offaxis blev bättre med flacka filter, men nu är målet istället "fastracking" mellan registren och resultaten är lovande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-02-20 00:52

http://user.faktiskt.io/svante/

Som redan nämnts, triggningen kan inte vara ok i denna mätning. Vilken är din triggnivå? -40 dB? Mätningen förefaller beskriva bakgrundsbrus och inte högtalarens respons.

Tips; testa att ticka för "interrupt sweep" och visa sedan en plot på var din dip hamnar.
11010000

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum