Moderator: Redaktörer

platon1980 skrev:Håller med, lådorna är fina.
IngOehman skrev:peetwa skrev:Vad det gäller fb och avstämningen så har jag en känsla av att det ligger hyfsat rätt. Jag har en förhoppning om att ett lite högre fb och ett högre värde på spolen kommer att fixa biffen. Men det får mätningarna utvisa.
Vad har du för ambitioner?
Eller rättare sagt, hur rak tonkurva tror du att det kommer att
kunna bli med den väldigt enkla filtertyp som du avser använda?
Du verkar inte ens räkna med att du kommer att behöva några
konjugatlänkar om jag förstått det rätt. Det kan ju göra det lite
svårt att få elementen att arbeta tillsammans. Eller mer än lite.
Vh, iö
norman skrev:peetwa: Misstänker att du har triggsignalen lite för lågt om man kollar på brusgolvet i dina mätningar. Dessutom hamnar ojämnheter som troligen beror på rum och baffelmått olika i frekvens på olika mätningar, detta tyder på att triggen inte funkar som den skall.
Vet inte om det är så, men det är nog en idé att kolla lite på triggerinställningarna.
(Om man lättare vill jämföra utseendet på kurvor är det bra om man håller sig till 50dB på y-axeln, det är lite av en standard)
Visst är det kul att mäta och kunna se vad som händer när man gör ändringar i filtret?
celef skrev:om du kollar andra betraktningsvinklar än 0 grader, störs du då av olinjäriteten som du vill korrigera med en annan elementlayout?

celef skrev:en spikrak tonkurva är kanske inte heller psykoakustiskt rätt?
hur mäter elementen i närfält?
peetwa skrev:skrutten skrev:3hHz dippen kan vara väl så behaglig... Om du har bra stereobild kan det vara ett steg bakåt att flytta diskanten i sidled i förhållande till basmellanregistret.
Intressant! Vill du utveckla?
skrutten skrev:peetwa skrev:skrutten skrev:3hHz dippen kan vara väl så behaglig... Om du har bra stereobild kan det vara ett steg bakåt att flytta diskanten i sidled i förhållande till basmellanregistret.
Intressant! Vill du utveckla?
Nä ingen större utveckling men -
BBC dip kan vara ett svar på 3khz frågan iaf. Sen så ändrar du på faslägen fokalpunkter och spridning när du flyttar diskanten - du vet inte vad du får så att säga.
celef skrev:jag tycker absolut du ska prova att ta ner platån över 4khz, dippen vid 3khz skulle jag inte bry mig om
peaken mellan 200 och 300hz, vad beror den på?

Mr_Ekan skrev:Har du ngn mätning på endast LP-delen? Tycker det ser ut som den här 2 mH-spolen börjar stjäla effekt lite väl tidigt för dig. Hur integrerar egentligen högtalarna i rummet, dvs hur skulle du beskriva basregistret subjektivt?

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], BosseS och 28 gäster