Någon som har tips på lite trevlig gitarrplinkeplonk?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Någon som har tips på lite trevlig gitarrplinkeplonk?

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-16 21:49

Jag skulle vilja ha något nytt avslappnande att mys/bakgrundslyssna på. Gärna något instrumentalt för det har jag inte så mkt av. Gärna akustisk gitarr eller milt behandlad elgura. Dock inte för komplex musik, det skall vara mysigt och lugnt att lyssna på, man skall inte behöva anstränga sig eller känna sig stressad av musiken. Sen om det är bra inspelat/mastrat och att man använt vackert låtande gitarrer är plus. Det kan ju finnas någon kvinnlig(ev. manlig... kanske, men tveksamt) pipa som låter lite ibland med men för tusan inga patricia barber tjofräsan och inga fusion flippflopp idéer heller.

Det kanske är en luddig beskrivning som vanligt, men varför inte? Alltid kul att spåna om musik.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-16 22:03

Eliot Smith
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-16 22:23

Lakes of Russia, instrumental minimalistisk elgura.

Stilsam sång endast ackompanjerad av akustisk gitarr:
Anna Ternheim Somebody Outside - Ltd Edition CD2 Naked version.
Ane Brun - Sketches
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-16 22:27

Geoff Farina

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-16 22:43

Varken Eliot Smith eller Geoff Farina är särskilt mysigt avslappnande i mina öron desutom är de med manlig sång och ibland lite upptempo, då kan man väll isf rekomendera Don Ross som iaf är instrumental :)
http://www.youtube.com/watch?v=ip111lXjDSs&feature=PlayList&p=D0C8135337C2E1EC&index=2

Edit: finns en heldel gitarrplink på hans label Candyrat records, men inga riktiga höjdare tycker jag iaf.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-16 23:04

Hittade ett klipp som iaf jag tycker är riktigt bra på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=wDFP_MbvyGc
Ingen aning om hur han spelar 8O men bra låter det!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-16 23:15

Denna skiva stämmer exakt in på din beskrivning.
"Fourth wall" med Dominic Miller (Stings gitarrist).
Grymt avslappnande och väldigt snygga harmoniska arr.

Finns fler, måste bara tänka lite till, återkommer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-16 23:29

Alexi skrev:Varken Eliot Smith eller Geoff Farina är särskilt mysigt avslappnande i mina öron desutom är de med manlig sång och ibland lite upptempo, då kan man väll isf rekomendera Don Ross som iaf är instrumental :)
http://www.youtube.com/watch?v=ip111lXjDSs&feature=PlayList&p=D0C8135337C2E1EC&index=2

Edit: finns en heldel gitarrplink på hans label Candyrat records, men inga riktiga höjdare tycker jag iaf.

Där misstar du dig pälsnylle, det gäller nog att välja rätt skivor då båda har en en blandad katalog. Either or med Eliot - var länge min skiva som jag satte på när folk sov över och man behövde lite musik att snacka till innan man somnade. Usonian Dream med Geoff har haft samma funktion.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-16 23:34

Vill man ha det ännu mjukare, så är väll songs for a blue guitar med Red house painters en gammal slitvarg.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-16 23:37

Nashville Skyline med Robban Z är behaglig och innehåller gitarrplink utan överdrivet mycket sång.

A Ternheim är ett bra förslag men i mitt tycke är musiken lite för komplex och pockar oroligt på uppmärksamhet med sin "innerst-inne" feeling och sång längst fram.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-02-16 23:52

Testa något med Les Paul och Mary Ford.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-16 23:55

Har tänkt en liten stund och kom att tänka på två st gitarrister som gjort något album som kan motsvara det du eftersträvar. Den ena är Ulf Wakenius har gjort en platta som heter "Forever you", och är en av mina absoluta favoriter, men den är mer ren jazz, så platsar inte riktigt på din beskrivning.
Sen kom jag att tänka på Erik Borelius, han har också gjort någon mer soft platta, men den platsar inte riktigt heller på din beskrivning.

De enda som då återstår är två plattor till med Dominic Miller,

"First Touch" och skivan "Third World" Dessa stämmer ganska väl in på din beskrivning tycker jag, men den första "Fourth wall" stämmer nästan kusligt in på din beskrivning.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-02-17 00:14

PekkaJohansson skrev:Testa något med Les Paul och Mary Ford.

Med vänlig hälsning

Pekka

Nä förresten, gör inte det... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-17 01:48

Pierre Bensusan och Don Ross kan vara värt at kolla upp.

/Peter

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-17 10:30

Vill bara nämna en skiva till som jag inte nämnt.
Dominic Miller har gjort en annan skiva, som visserligen inte stämmer så exakt med dina önskemål, men den är ruskigt bra.
Detta är också en av mina favoriter, vissa låtar är så vackra så att man får gåshud samt att tårarna kommer. Inspelningen gjord på Decca
Skivan heter "Shapes". Tycker nog att den borde finnas hos alla musikälskare.

Tror inte någon har gått ifrån mig oberörd när jag spelat några låtar från den skivan.

Ursäkta OT, men just den "shapes" skivan är så grymt bra.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-17 10:37

verdad skrev:Vill bara nämna en skiva till som jag inte nämnt.
Dominic Miller har gjort en annan skiva, som visserligen inte stämmer så exakt med dina önskemål, men den är ruskigt bra.
Detta är också en av mina favoriter, vissa låtar är så vackra så att man får gåshud samt att tårarna kommer. Inspelningen gjord på Decca
Skivan heter "Shapes". Tycker nog att den borde finnas hos alla musikälskare.

Tror inte någon har gått ifrån mig oberörd när jag spelat några låtar från den skivan.

Ursäkta OT, men just den "shapes" skivan är så grymt bra.

Tre inlägg i samma tråd om Dominic Miller, du verkar väldigt förtjust i honom. Starta en egen tråd om honom så kanske fler upptäcker honom.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-17 11:08

Alexi skrev:
Tre inlägg i samma tråd om Dominic Miller, du verkar väldigt förtjust i honom. Starta en egen tråd om honom så kanske fler upptäcker honom.

Ja kanske skulle göra det, eller lägga till honom i tråden "intressanta gitarrister.

När Fjonkalicious skrev kriterierna så kom just Dominic upp direkt i mitt sinne, därför att en skiva stämde exakt.
Även de andra skivorna kan säkert rymmas inom Fjonkalicious förfråga om artist/skiva.
Om jag jag hade kommit på någon annan gitarrist som stämde med frågan så hade jag nämnt även dessa.
Kan ju nämna att jag har väldigt mycket gitarrister i min skivsamling, kanske utgör de 70% av den.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-17 11:59

Jag har slirat in lite på ett spår här (gitarrbaserad singer songwrighter med manlig finstämd sång från finlemmade män som ändå är rätt tuffa).

Nick Drake – Five Leaves Left eller Pink Moon

Återgå till Musikstugan