Aluminium Strömledande

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Aluminium Strömledande

Inläggav JockScott » 2009-02-16 23:05

Är inte Aluminium strömledande?

Har ett par polskruvar/terminalskruvar som ska sitta på en aluminiumplatta = högtalarkontakter.

Funderade på hur konstruktionen av dem var och hur de egentligen skärmade sig från varandra då det inte finns isolering mellan kontak och platta så de får kontakt med aluminiumplattan båda två. Men då jag mäter med multimeter ger det inget utslag mellan skruvarna.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-16 23:07

Är det aluminium?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-16 23:09

Aluminium leder ström mycket bra, speciellt per vikt. Däremot bildas det nästan omedelbart ett skikt av aluminiumoxid när det kommer i kontakt med luft, och aluminiumoxid är isolerande. Det är därmed ganska svårt att kontaktera aluminium.

Man kan knappast lita på oxiden som isolator, dock, det sitter nog nåt annat emellan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-16 23:14

Det ÄR aluminium, men det är ju ytbehandlad. Eloxerad eller nåt. Inte råaluminium.

Jag trodde nog inget annat än att det leder ström, därav min förvåning då det inte ger utslag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-17 08:24

JockScott skrev:Det ÄR aluminium, men det är ju ytbehandlad. Eloxerad eller nåt. Inte råaluminium.

Jag trodde nog inget annat än att det leder ström, därav min förvåning då det inte ger utslag.

Lita inte på det, om kontakterna får en smäll så kan det lätt skrapa igenom oxiden och då blir det kortis.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2009-02-17 10:52

Ok, akrylplast leder väl iaf inte ström (om det inte har något strömledande bindemedel i massor?). I väntan på nya kontakter med isolerbricka så tror jag att jag tillfälligt ska stoppa dit akrylplastplattor.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-17 14:18

Svante skrev:
Man kan knappast lita på oxiden som isolator, dock, det sitter nog nåt annat emellan.

Du har nog inte sett sluttrillorna i en OA-6, och hur dom är monterade ? :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-17 15:22

phon skrev:
Svante skrev:

Nä... Menar du att han använde oxiden som isolator? Skruvarna måste väl vara isolerade iaf?

Användarvisningsbild
farbrorbarbro

Inläggav farbrorbarbro » 2009-02-17 16:54

JockScott skrev:Det ÄR aluminium, men det är ju ytbehandlad. Eloxerad eller nåt. Inte råaluminium.

eloxering/anodiserings ytan/skiktet är ej stömledande som sagt, det är dock inget jag skulle förlita mig på som isolator. (som svante redan påpekat)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-17 17:02

phon skrev:
Svante skrev:

Satt det inte rör i OA6? Eller är det jag som inte kan tolka språket ordentligt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-17 18:04

I OA-6 var det rör. I OA-6 typ2 var det trissor.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-02-17 18:06

petersteindl skrev:I OA-6 var det rör. I OA-6 typ2 var det trissor.

På så vis. "OA6" för mig just den versionen utan "II".
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum