Moderator: Redaktörer
induktansen är hög och rejält olinjär, vilket är en direkt följd av en lång spole
AndersJ skrev:Peerless har en ny serie med baselement.
http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_su_xxls.htm
Jag har undrat varför Vifa har haft ett så kort X-max jämfört med Peerless, men svaret är kanske helt enkelt att de gör så för att hålla ner olinjäriteten på induktansen?
Dahlqvist skrev:Fast jag undrar nog vad man skall ha Adire Shiva till när det finns NHT 1259? Det enda som verkar tala för Shivan är priset som ligger ca 200 kronor under NHT 1259. NHT 1259 har ju tydligen ett bättre uppträdande längre upp i frekvens både vad gäller distortion och tonkurva och det finns redan mycket utförliga byggplaner som är framtagna av Öhman. Ljudtryckresurserna med exvis fyra element borde räcka till de flesta. Så varför krångla till det?*
Undrar,
Dahlqvist
*) Tänkbart svar: för att det är kul att krångla till det!
Max_Headroom skrev:Man kan bygga en mindre låda med högre verkningsgrad med shivan.
Båda elementen har dock problemet att dom inte går att köpa så där utan vidare, utan man måste betala frakt från USA, och har man otur, även tull och moms.
4 st NHT-basar rockar säkert röven av det mesta. Men 4 lådor med en nettovolym om 110L per styck är helt otänkbart för min del. För stort och för fult. 2 lådor om 80 liter netto. Det är gränsen. NHT-basarna kan kanske funka då också? Jag vill minnas att i alla fall simuleringarna såg rätt OK ut. Jag ska inte ha dom hörnplacerade.
Fast jag undrar nog vad man skall ha Adire Shiva till när det finns NHT 1259? Det enda som verkar tala för Shivan är priset som ligger ca 200 kronor under NHT 1259. NHT 1259 har ju tydligen ett bättre uppträdande längre upp i frekvens både vad gäller distortion och tonkurva och det finns redan mycket utförliga byggplaner som är framtagna av Öhman.
Isidor skrev:Vi talar väl främst om basmoduler här? Uppvisar detta element lägre distorsion än Shiva under 100 Hz? Detta är nog den avgörande frågeställningen i sammanhanget eftersom tonkurvan kan hanteras antingen via låddimensioneringen eller elektroniskt.
Isidor skrev:Däremot håller jag inte med om att frekvensgången skulle vara lättare att få till, 1259:an tycks ha lite väl låg elektromagnetisk dämpning (högt Qes) för att vara optimalt i en basreflexlåda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster