F/E-test mickpreamp + ljudkort

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

F/E-test mickpreamp + ljudkort

Inläggav Piotr » 2009-02-10 01:38

Här kommer ett looptest av DA > mikrofonförstärkare > AD. Ena filen är orginal och den andra loopen.

Loopen är utförd så att 0dBFS på utgången av DA = 0dBFS på ingången av AD dock är analog gain ställd låg på utgången och detta med -20dB pad på mickförstärkarens ingång gör att jag kan sätta ca 30dB gain på mickförstärkaren utan att blanda in externa attenuatorer.

Filerna är nivåmatchade med gainkontrollen på mickförstärkarens ingång.

Båda snuttarna är 16bitar men gitarren är samplad med 88.2kS/s, jazzlåten 44.1kS/s.

Det signalen alltså råkar ut för under färden är AD + DA med en hoper opampar (med massvis av feedback nota bene), samt en mikrofonförstärkare med både diskreta trissor samt opampar. Vidare ca. tio meter (5+5m) signalkabel mellan omvandlare och mickförstärkare. Och lite vidare till så har loopen fått sig en släng med 16bit dither iom. att omvandlarna jobbar med 24bit.

Mikrofonförstärkaren är Line Audio 8MP, omvandlare är Lynx Aurora 8.

http://user.faktiskt.io/Piotr/12stringa.wav

http://user.faktiskt.io/Piotr/8MPloop12st.wav

http://user.faktiskt.io/Piotr/ItsMyLife.wav

http://user.faktiskt.io/Piotr/8MPitsmylife.wav

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-10 18:45

jag hör ingen skillnad, hos mig låter det vasst men det ska nog skyllas på mitt sunkiga ljudkort
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-10 20:32

När Jag lyssnade sent i går kväll hörde jag inte heller någon skillnad med Sennheiser HD650.

Vore kul om nån hittade något att sätta fingret på.. eller nja, kuligast såklart om ingen gör det! :)

Testar ev. med något mer krävande.. dvs. något med mer energi i ytterändarna.

/Peter

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-18 10:49

Piotr, men även andra:
Har läst lite om Didrik de geers mikrofoner. Ni som har lite koll på det där med mikrofoner, dessa verkar ju vara väldans bra och dyra.
Har ni mätt upp dem någon gång och sett vad de har för prestanda.
De artiklar jag läst så ska det, verkar det som ,vara bland de bästa mikrofoner som finns att få tag på. Någon som har erfarenhet?
(Visserligen går man kanske inte och köper mikrofoner för 120k+moms bara för att testa men man kanske har kunnat pröva med en lånad)
Någon?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-18 12:21

Vet en kille här på forumet som testat den och anser att den inte har något upp mot andra bra mickar.

Känner en som äger en eller ett par och ska se om jag kan inkludera den i en liten mikrofonstudie jag ämnar genomföra under våren.

/Peter

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-02-18 13:05

Vad är en BRA mikrofon ?

Lågt egenbrus kanske alla kan vara överens om.

Låg distorsion, troligen samsyn.

"Lämplig" känslighet?

Vilken riktnings känslighet/karaktär? Omni, Åtta, Cardioid, super cardioid?

Linjär frekvens gång, där börjar vi bli oense :D

Många "BRA" mikrofoner till exemple klassiska neuman
har allt annat än linjär frekvensgång. Men de ger en ljudklang på
en inspelad sångröst som många vill ha.

- B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-18 18:36

Lågt brus, låg distortion ja!! Jag menar JAAAA!!!

Frekvensgång on axis rak som utgångspunkt men diffusfältsomnis kan ju gärna ha en bulle uppe i diskanten. Lämplig storlek på denna bulle beror på avstånd till ljudkälla.

Sedan kan man naturligtvis välja en mick som är hissad i toppen till ett instrument som är varmt klingande med gott resultat.. samma mick på en neutralt eller ljust klingande källa kan bli mindre bra.

Jag tillhör inte dom som menar att stormembranare med bergodalbanekurva är bra mickar. Enda fördelen med stormembranare är det låga bruset och när det är kritiskt på den punkten (svaga källor på avstånd) så får man ta ev. små färgingar pga. ojämn energirespons/frekvensgång off axis och kanske en smula sämre renhet och upplösning i toppen.

För de flesta källor så låter en rak mick bäst. Jag spelar ofta in med Earthworks QTC1 som mäter 4Hz - 40kHz +/- 1dB och det brukar resultera i bättre resultat än andra mickar oavsett källa. Nackdelen med en sådan liten omni är bruset kan göra den mindre lämplig ändå i slutändan för vissa kritiska inspelningar.

Jag tycker det är mycket lättare att utgå från en rak kurva och EQ:a i efterhand om det behövs än att ha en krokig kurva från scratch som man ska försöka klura ut hur man ska kompensera för.

/Peter

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-18 22:56

Piotr skrev:Jag tycker det är mycket lättare att utgå från en rak kurva och EQ:a i efterhand om det behövs än att ha en krokig kurva från scratch som man ska försöka klura ut hur man ska kompensera för.

/Peter

Definitvt är det så, instämmer jag i. Om man har förmågan så gör man många gånger en önskad krökt frekvensgång mycket bättre själv med Eq. _Om_man_förmår_att_hantera_en_Eq_ordentligt... -Då kan man finjustera frekvensgången och anpassa den exakt efter varje röst eller instrument.
För att det ska funka krävs dock en mik som är rimligt rak och ren i frekvensgången. Att ge sig in och Eq:a något som redan är krokigt och taggigt kan vara extremt svårt eller omöjligt och är en av anledningarna till att folk fått för sig att det låter dåligt med Eq.

Jag tror det där med dyra vintagemikar/"inne"mikar mycket handlar om, osäkerhet, oknuskap och/eller prestige. Dom som verkligen lyssnar och provar, upptäcker snart att det är en djungel där priset långt i från alltid indikerar ljudkvalitén. Precis som i hifivärlden.

En A/B inspelning med Degeermikarna skulle vara mycket intressant att få lyssna på (mot en mät mik och kanske någon annan likvärdigt ljudformande stormembranare) . En uppmätning vore också intressant att få titta på.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-19 01:09

Kan inte annat än instämma i allt du skriver här Roger!

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-19 01:11

Jag vill höra mer av Piotr på gitarr!

Kan du inte lägga ut en hel truddelutt? :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-21 14:17

Får se om jag vågar! :oops:

/Peter

Återgå till Teknikforum