Sjansson skrev:Tack för många och snabba svar!
Jag kommer PM:a er som är intresserade och ber er som är intresserade av att delta att skicka ett PM till mig med.
Frågorna om hur jag tänker kring genusperspektiv och innebörden av begreppet audiofil känns däremot relevant att diskutera här på forumet.
1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.
2. Audiofilbegreppet är svårt att ge en klar definition av, mitt intryck är att det för vissa är närmast ett skällsord och för vissa något klart positivt. Därför, och för att jag vill låta de jag intervjuar ge sina egna definitioner av ord som ex.vis audiofil, söker jag personer som känner att beskrivningen hifi-entusiast och/eller audiofil passar in på dem. Däremot kommer min avhandling inte gå ut på att ge vetenskapliga förklaringar till varför t.ex. vissa kablar anses vara bättre än andra (eller liknande) eller hur olika former av musikteknologi fungerar, utan snarare på att undersöka olika aspekter av samlande på och handhavande av musikteknologi.
Jag hoppas att detta var svar på era frågor, är det något som är otydligt eller något annat ni undrar svarar jag gärna på era frågor här på forumet!
sorry to piss on your parade men genusperspektiv inom audio, skriva avhandling om detta? tror nästan jag smäller av, hmm. kan nog faktiskt inte komma på en enda sak som jag tycker är mer överflödig i dagens samhälle. du har aldrig funderat på att skriv en avhandling om "dom svältande barnen i afrika" tex? kanske med nån genus-twist där??
däremot är jag villig att ge svaret på den oändligt komplicerade frågan varför vissa kablar låter bättre, och det är helt enkelt pga att dom är dyrare. och om dom är dyra så är det lite prestige i att ha dom, och då låter dom automatiskt bättre, priset avspeglar direkt ljudkvaliteten.
anledningen till att du ser så få kvinnor inom produktion tex är att kvinnor i allmänhet har andra intressen och prioriteringar än "stereoapparater och högtalare", tex kolla på idol, köpa handväskor, fika, gå i affärer, skvaller om kändisar och skvallertidningar etc.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.
nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.
/ din rasp i röven