Intervjuer med hifi-entusiaster/audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 15:06

Nattlorden skrev:Faller kanske tillbaka på den gamla klassikern "att kvinnor kan göra fler saker samtidigt"... vilket samtidigt ligger dem i fatet när det gäller extremfokusering... Biologi, någon?

Nä, så är det väl inte. "Kvinnor tror att de kan göra flera saker samtidigt" är det väl. :D F'låt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 15:08

Svante skrev:Nä, så är det väl inte. "Kvinnor tror att de kan göra flera saker samtidigt" är det väl. :D F'låt.

Där finns individuella variationer självklart. Och sen händer det ju ibland att hjärnor hamnar fel... ( det går ju att se skillnad på dem... det är mängden kopplingar mellan halvorna som skiljer )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 15:09

...fast egentligen tycker jag ju väldigt illa om såna där generaliseringar. Eller visst, det är intressant att se på skillnader mellan könen (eller någon annan egenskap) men de får aldrig bli så att uppfattningen om gruppens egenskaper hejdar individens förutsättning att vara något annat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Inläggav Keba » 2009-02-18 15:43

Hej Sara!
Välkommen hit! Hör av dig om du vill, det kan vara kul att provocera hjärnan med något annorlunda ibland.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-18 15:45

Jajja!

Skillnaderna mellan två slumpvis valda individer i någon av grupperna är större än skillnaderna mellan grupperna. Det hindrar dock inte att det finns en signifikant skillnad mellan grupperna. Eller att det är kul att generalisera. :-)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-18 15:53

Sara,

Många trådar ballar mer eller mindre ur här på faktiskt.se (:P). Du får hojta till om du vill slippa en massa OT.

Tack för ditt PM, jag återkommer.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-18 16:00

Fast det måste väl vara sociologiskt intressande det med? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-02-18 16:02

Jag lever med min anläggning men har lite svårt närmsta tiden, med tider och så.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-02-18 20:16

Apropå sidospår i tråden:
Det du (Sara) kallar musikteknologi skulle jag nog kalla audio-/ljudteknik, hifiutrustning eller dylikt.

Musikteknologi känner jag som läran om musikens teknik (i bemärkelsen struktur). Förutom att jag värnar skillnaden mellan teknik och teknologi är jag förstås präglad av KTH-kursen "Musikalisk kommunikation och musikteknologi", som jag gått:
http://www.speech.kth.se/courses/DT2213/

(Konstigt att inte Svante reagerade på detta.)

Jag ser jag sökte på termen att du har VR-bidrag för att forska "Ingenjören och samlaren: musikteknologi och genus"
http://vrproj.vr.se/detail.asp?arendeid=50383

Kan bli intressant forskning som underlag för dagens diskussion kring musikkonsumtion (apropå en aktuell rättegång...).

Ni definierar visst musikteknologi som "inspelningsteknik och etermedier" i den texten. OK, skriv musikteknik om prefixet "musik" är påkallat med tanke på ämnesområdet musikvetenskap.

/diverse plugg inom medieteknik, audioteknik, teknikhistoria, kommunikationsvetenskap m.m.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-18 20:28

Var är patrick-82?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-18 20:34

guldfisk skrev:Musikteknologi känner jag som läran om musikens teknik (i bemärkelsen struktur).

OK, vad är musikteknik i så fall?

Musikteknologi tänkte jag mer på apparter och sånt, som den här:
Bild

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-02-18 20:37

DVD-ai skrev:jag har en ganska negativ syn på "benämningen" Audiofil.
jag tänker då genast snarare på folk som inte har koll på något av det tekniska och bara köper det dyraste/finsate/ det som alla säger är bäst av allt och hoppas på att det blir bra. testa kablar för 100k, kör med "Uber-disstande" rör steg, köper HiFimöss, Wraps till kablarna och även "ben" till kablarna för att få upp dem från markens elektromagnetiska störningar... 8O

Exakt detta tänker jag på direkt, och ser jag inte som något possetivt alls även om det såklart är upp till var och en hur man vill spendera sina pengar och på vad i en anläggning man lägger tungdpungten.
För mig är detta dock rent vansinne då jag alltid försöker att se saker ur ett rent (ja så rent som möjligt i alla fall ...:P) tekniskt perspektiv.
Jag brukar säga att jag är ljud-entusiast och/eller musik och ljud intresserad (föredrar det senare)

Intressant avhandligt, hoppas det går bra för dig och att du får in många intrvjuer !

Jag har också en ganska negativ syn på "benämningen" Audiofil.
Jag tänker då på folk som tror sig ha fullständig insikt i det tekniska och bara köper det billigaste de hittar, det som alla säger har bäst mätvärden och hoppas på att det blir bra. Säger att de blindtestar, men i själva verket bara litar på andra som säger sig ha blindtestat. Dissar alla tweaks utan att testa själva. Kör med prylar hopskruvade i en källare nånstans och tror att de egna prylarna är bäst i världen. 8O

Exakt detta tänker jag på direkt, och jag ser det inte som något positivt alls även om det såklart är upp till var och en om man vill köpa en förenklad ljudfilosofi eller bilda sig en egen uppfattning.
För mig är detta dock rent vansinne då jag alltid försöker att se saker ur ett rent (ja så rent som möjligt i alla fall ...:P) ljudmässigt perspektiv.
Jag brukar säga att jag är ljud-entusiast och/eller musik och ljud intresserad (föredrar det senare).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-18 20:42

Då är det väll ömsesidigt antar jag...
Senast redigerad av DVD-ai 2009-02-18 21:10, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-02-18 20:57

Max_Headroom skrev:
guldfisk skrev:Musikteknologi känner jag som läran om musikens teknik (i bemärkelsen struktur).

OK, vad är musikteknik i så fall?

Lite oklar fråga i sken av hela mitt inlägg. Menar du just det jag skriver om i citatet eller "annars"?

Musikens teknik (i bemärkelsen struktur) var som jag mindes det för några minuter sedan saker som frasering, spänning och mönster. Dock märker jag vid lite närmare kontroll att syntes och kontrollgränssnitt också var en ansenlig del, dvs teknik i bredare bemärkelse. Se här:
http://www.speech.kth.se/courses/DT2213/lectures.html

Om annars helt enkelt den del av audioteknik (läs: utrustning) som enbart behandlar musik.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-02-18 21:03

Vad en audiofil är eller inte, behöver vi inte dra upp här och bråka. Men den person som jag hoppas Sjansson får tag på är ju självaste Ingvar Öhman. Han om någon är väl bäst inom detta ämne. Ja han och SVante.

Lycka till Sjansson :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-02-18 21:04

Förresten, Sara, du har väl sett dokumentären "Guldörat" där medlemmar på faktiskt.se medverkar?

http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 90110/1009
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=995237

Kopior av filmen går att helt säkert att skaka fram.

Tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18438
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-18 21:16

guldfisk skrev:Förresten, Sara, du har väl sett dokumentären "Guldörat" där medlemmar på faktiskt.se medverkar?

http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 90110/1009
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=995237

Kopior av filmen går att helt säkert att skaka fram.

Tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18438
De har tyvärr precis nyligen tagits bort från youtube :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-18 21:27

Jag kommer inte åt youtube härifrån (sitter på jobbet). Finns den här kvar?

http://www.youtube.com/watch?v=Hk6R9YlcKNM

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-02-18 21:39

Max: Ja (...)

Alexi et Sara: Finns nog i sjön. Själv har jag en inspelning på hårddisken. Som forskare kan man nog också få tillgång via SVT.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-02-18 21:52

Notera att DVD-ai och JanBanan hade nästan exakt samma definition på audiofil, fast ändå inte, dom kanske känner varandra hur bra som helst! :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2009-02-19 10:43

Skicka ett PM till mig du. Jag är i första hand musikälskare och går mycket på konserter men lyssnar också hemma och då vill jag ha något som förmedlar musiken så att den görs rättvisa. Om jag då är audiofil vet jag inte.

Genusperspektivet är intressant tycker jag.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-19 12:00

_Fredrik_ skrev:Notera att DVD-ai och JanBanan hade nästan exakt samma definition på audiofil, fast ändå inte, dom kanske känner varandra hur bra som helst! :D

haha, Aaa 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-19 12:46

Max_Headroom skrev:Jag kommer inte åt youtube härifrån (sitter på jobbet). Finns den här kvar?

http://www.youtube.com/watch?v=Hk6R9YlcKNM
Japp de funkar, jag hoppas den killen har fått vård.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-02-19 13:08

hej sara du kan få intejuva mig
jag är den ende normale här inne :lol:
fö har du hittat några kvinnliga hifigalningar eller är detta en rent manlig defeckt?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Sjansson

Inläggav Sjansson » 2009-02-19 16:46

Vill passa på att tacka alla för stor hjälp och intressant diskussion. Som sagt, PM:a mig om ni är intresserade. Jag hoppas på att kunna återkomma till alla intresserade inom de närmaste veckorna.

Hör gärna av er via PM eller mail om ni har frågor eller inte har hört av mig, jag har fått in många svar och tyvärr finns det en risk att en del svar försvinner i mängden.

/Sara

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-02-20 04:28

Sjansson skrev:Tack för många och snabba svar!

Jag kommer PM:a er som är intresserade och ber er som är intresserade av att delta att skicka ett PM till mig med.
Frågorna om hur jag tänker kring genusperspektiv och innebörden av begreppet audiofil känns däremot relevant att diskutera här på forumet.

1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.

2. Audiofilbegreppet är svårt att ge en klar definition av, mitt intryck är att det för vissa är närmast ett skällsord och för vissa något klart positivt. Därför, och för att jag vill låta de jag intervjuar ge sina egna definitioner av ord som ex.vis audiofil, söker jag personer som känner att beskrivningen hifi-entusiast och/eller audiofil passar in på dem. Däremot kommer min avhandling inte gå ut på att ge vetenskapliga förklaringar till varför t.ex. vissa kablar anses vara bättre än andra (eller liknande) eller hur olika former av musikteknologi fungerar, utan snarare på att undersöka olika aspekter av samlande på och handhavande av musikteknologi.

Jag hoppas att detta var svar på era frågor, är det något som är otydligt eller något annat ni undrar svarar jag gärna på era frågor här på forumet!

sorry to piss on your parade men genusperspektiv inom audio, skriva avhandling om detta? tror nästan jag smäller av, hmm. kan nog faktiskt inte komma på en enda sak som jag tycker är mer överflödig i dagens samhälle. du har aldrig funderat på att skriv en avhandling om "dom svältande barnen i afrika" tex? kanske med nån genus-twist där??

däremot är jag villig att ge svaret på den oändligt komplicerade frågan varför vissa kablar låter bättre, och det är helt enkelt pga att dom är dyrare. och om dom är dyra så är det lite prestige i att ha dom, och då låter dom automatiskt bättre, priset avspeglar direkt ljudkvaliteten.

anledningen till att du ser så få kvinnor inom produktion tex är att kvinnor i allmänhet har andra intressen och prioriteringar än "stereoapparater och högtalare", tex kolla på idol, köpa handväskor, fika, gå i affärer, skvaller om kändisar och skvallertidningar etc.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-20 08:21

Jag vet varför kvinnor inte är så hifi intresserade, dom hör så jäkla bra. När jag och min fru åker bil så får vi ha volymen på 6 emedan jag utan fru hade den på 17. För att inte tala om deras luktsinne, dom luktar bränt damm så fort man sätter igång en högtalare och det gillar dom inte.
Konsten att höra en myggfis på 5m avstånd det är kvinsen mästare på.
Fruntimmer vet inte om att för att vi människor skall höra alla frekvenser i jämn skala får man ha sådär 100db.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-02-20 10:38

kläder och servicer brukar stå högt på listan
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-02-20 11:05

profbd skrev:kläder och servicer brukar stå högt på listan
Ja precis! Service tycker jag väldigt mycket om och jag är också musikälskare. Jag har ofta volymen på 12.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-20 12:24

_Fredrik_ skrev:
profbd skrev:kläder och servicer brukar stå högt på listan
Ja precis! Service tycker jag väldigt mycket om och jag är också musikälskare. Jag har ofta volymen på 12.

Wow! Det är ju en mer än 11! :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi