Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Sen handlar ju inte instrumentets pris om ljudkvaliteten utan även om spelbarheten. Alltså musikerna upplevelse av hur instrumentet "svarar". Såvitt jag såg testade de det bara indirekt via hur musikerna lyckades spela.
Koffe skrev:Svante skrev:Sen handlar ju inte instrumentets pris om ljudkvaliteten utan även om spelbarheten. Alltså musikerna upplevelse av hur instrumentet "svarar". Såvitt jag såg testade de det bara indirekt via hur musikerna lyckades spela.
Bara för att det är intressant - skulle man kunna göra på något annat sätt? Och alltså prova instrumentet utan att prova musikern?
Man skulle naturligtvis kunna spänna fast fiolen i en testbänk och låta en linjärmotor driva stråken men skulle inte själva grejen gå förlorad. Eller är det inte som så att i detta testfall så är det faktiskt bättre att låta objektiviteten hos testobjektet gå förlorad?
Vad tycker ni?
Almen skrev:Fler musiker, där flertalet inte har provat något av instrumenten tidigare, och där ingen vet vilket instrument det är de spelar på.
Koffe skrev:Svante skrev:Sen handlar ju inte instrumentets pris om ljudkvaliteten utan även om spelbarheten. Alltså musikerna upplevelse av hur instrumentet "svarar". Såvitt jag såg testade de det bara indirekt via hur musikerna lyckades spela.
Bara för att det är intressant - skulle man kunna göra på något annat sätt? Och alltså prova instrumentet utan att prova musikern?
Man skulle naturligtvis kunna spänna fast fiolen i en testbänk och låta en linjärmotor driva stråken men skulle inte själva grejen gå förlorad. Eller är det inte som så att i detta testfall så är det faktiskt bättre att låta objektiviteten hos testobjektet gå förlorad?
Vad tycker ni?
OlA-68 skrev:gitarren som kostade mycket var inte orginal. den skall ha humbuckers och då hade den inte brummat medan singelcoil gör så.
den billiga gitarren hade humbuckers och var tyst och kunde därför tas för att vara en dyr gitarr.
OlA-68 skrev:efter att ha konsulterat en kompis som är mer eller mindre expert på frågan så...
gitarren som kostade mycket var inte orginal. den skall ha humbuckers och då hade den inte brummat medan singelcoil gör så.
den billiga gitarren hade humbuckers och var tyst och kunde därför tas för att vara en dyr gitarr. av dåtidens snitt
Haakan_W skrev:en stradivarius...är inte det lite som en gammal superdyr rejsbil med mer nostalgi än prestanda?
jockewe skrev:Haakan_W skrev:en stradivarius...är inte det lite som en gammal superdyr rejsbil med mer nostalgi än prestanda?
Nej.
jockewe skrev:Haakan_W skrev:en stradivarius...är inte det lite som en gammal superdyr rejsbil med mer nostalgi än prestanda?
Nej.
Britt-Gunnar skrev:jockewe skrev:Haakan_W skrev:en stradivarius...är inte det lite som en gammal superdyr rejsbil med mer nostalgi än prestanda?
Nej.
skulle du kunna utveckla? dvs jag tvivlar inte på att det är så men du som violonist (?) är ju lite mer insatt en än tex mig
Koffe skrev:jockewe,
Jag håller iofs med dej... Men det gör det till en närmast filosofisk fråga - vad är det som gör att det som är "sant" för 'skidor, bilar, mat, vin, kaffe etc.' inte skulle vara sant för hifi-utrustning?
<snip>.
mapem skrev:<snip>
Det förundrade mig att en habil (men inte mer) violonist hade en Stradivarius liggande i en låda i hallen bland ungarnas leksaker. Kan det verkligen vara så?
Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 21 gäster