Vågformen hos ett coaxialelement?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Vågformen hos ett coaxialelement?

Inläggav Kraniet » 2009-02-17 21:17

I tidigare debatt har det konstaterats att det behövs en kon med mittdome ller fasplugg för att åstadkomma en sfärisk vågform. Element med inverterad mittdome, eller såkalla "fruktskål", är inte att föredra då vågormen får ett oregelbundet utseende.

Men hur är det med coaxialelement som istället för mittdome inte har nånting (där sitter ju en diskant) i centrum?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-17 22:09

det finns ju olika typer av koaxialer, kef och seastypen på den ena halvan och bilstereokoaxialer på den andra
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Vågformen hos ett coaxialelement?

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-18 10:03

Kraniet skrev:I tidigare debatt har det konstaterats att det behövs en kon med mittdome ller fasplugg för att åstadkomma en sfärisk vågform. Element med inverterad mittdome, eller såkalla "fruktskål", är inte att föredra då vågormen får ett oregelbundet utseende.

Men hur är det med coaxialelement som istället för mittdome inte har nånting (där sitter ju en diskant) i centrum?

Vågform? Är det inte vågfront du menar?
Exempel på vågformer: Sinusvåg, fyrkantvåg, sågtand, triangelvåg.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-18 11:06

Max_Headroom skrev:
Kraniet skrev:I tidigare debatt har det konstaterats att det behövs en kon med mittdome ller fasplugg för att åstadkomma en sfärisk vågform. Element med inverterad mittdome, eller såkalla "fruktskål", är inte att föredra då vågormen får ett oregelbundet utseende.

Vågform? Är det inte vågfront du menar?
Exempel på vågformer: Sinusvåg, fyrkantvåg, sågtand, triangelvåg.

tror nog de flesta förstår vad jag menar. men visst har du rätt, vågfrontens form är det som avses.

Med coaxialer menar jag förstås "seriösa" coaxialer som seas, kef och liknande.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-18 11:24

Kraniet skrev:Men hur är det med coaxialelement som istället för mittdome inte har nånting (där sitter ju en diskant) i centrum?

Det blir mer som element med en akustiskt transparent dustcap. Eller utan dustcap öht. Det är bara att se diskanten som en passiv del och då inser man att den inte bidrar speciellt mycket med vågformsalstringen och därmed blir det en försvagning av ljudet i mitten. En fasplugg ger ju extra ljud i centrum genom att bilda en reflexyta som övriga delar av membranet kan generera ljud till.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-18 20:22

Men att använda två koner på samma spole då? Fostex, Lothwer och Seas har ju sånna element. Vad sägs om det? Haken som jag ser det är att konen i mitten saknar upphängning i ytterkanten. Det går dock att lösa, men risken är att det arrangemanget stör ljudutbredningen så att man förlorar mer än man vinner.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-18 22:38

Naqref™ skrev:
Kraniet skrev:Men hur är det med coaxialelement som istället för mittdome inte har nånting (där sitter ju en diskant) i centrum?

Det blir mer som element med en akustiskt transparent dustcap. Eller utan dustcap öht. Det är bara att se diskanten som en passiv del och då inser man att den inte bidrar speciellt mycket med vågformsalstringen och därmed blir det en försvagning av ljudet i mitten. En fasplugg ger ju extra ljud i centrum genom att bilda en reflexyta som övriga delar av membranet kan generera ljud till.

men då får den en form som "kollapsat" i mitten?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-19 10:59

Ja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-19 20:14

Men visst kan man styra utseendet på vågfronten genom konmaterial, och geometri också?
Som köpare av standardelement kvittar det ju iofs eftersom man inte kan bestämma hur det byggs. Men iaf..

Något som jag inte riktigt fått kläm på är hörbarheten av detta fenomen. Spelar det roll? Om det är en viktig parameter hur kommer det sig då att ingen annan tillverkare än Ino verkar bry sig om den? Eller kan det vara så att man pratar olika språk?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-19 21:43

Kraniet skrev:Något som jag inte riktigt fått kläm på är hörbarheten av detta fenomen. Spelar det roll? Om det är en viktig parameter hur kommer det sig då att ingen annan tillverkare än Ino verkar bry sig om den? Eller kan det vara så att man pratar olika språk?

jag är oxå nyfiken på detta? jag har provat att mäta fram centrumet men har inte vetat vad jag ska med informationen att göra. jag djupledsmatchar elementen för en bättre fasmatchning med symetriskt filter, kanske får jag då per automatik gynsammare lägen av vfc!?
Bikinitider

Återgå till Teknikforum