Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Du förenklade bort kuddistorsionen? (Eller om det är ballongdistorsion
det skall kallas... Den geometriska distorsionen helt enkelt.)
IngOehman skrev:Horisonten är i noll grader vertikal överallt, ja. Men golvlisten?
Om du tittar på din golvlists underkant, så menar du att den är
lika många grader under H-planet, oavsett var på den du tittat?
Vh, iö
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Horisonten är i noll grader vertikal överallt, ja. Men golvlisten?
Om du tittar på din golvlists underkant, så menar du att den är
lika många grader under H-planet, oavsett var på den du tittat?
Vh, iö
Nej det skrev jag inte. Hur var det här nu med tolkandet?
Naqref™ skrev:Jag skrev att horisonten var rak inte att den hade samma antal grader från 0-graderslinjen i horisontalplanet.
Naqref™ skrev:Felet är inte rektangeln utan snarare att koordinatsystemet är felaktigt. Men det blir för jobbigt att ändra på.
IngOehman skrev:Då håller du i varje fall med om att golvlisten (och de andra linjerna), med det koordinatsystem du valt, borde ha den buktning som jag nämnde?
Naqref™ skrev:Dessutom så funkar bara ett justerat koordinatsystem bara på ett visst avstånd. Så om man ska få det korrekt så är det nog enklast att införa en "kudddist". Därom håller jag helt och hållet med. Men jag tycker detta blir en lagom god approximation. Det ska ju bara ge en fingervisning var man har taket, golvet och väggarna på ett ungefär. De övriga vinklarna är mer viktiga.
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Då håller du i varje fall med om att golvlisten (och de andra linjerna), med det koordinatsystem du valt, borde ha den buktning som jag nämnde?
Tror jag svarade på det i inlägget före ditt men, jess helt korrekt.
Sorry att jag missade att du faktiskt skrev en fråga.
Dead_Pony skrev:Bra tråd!
1. Är cone of diffusion samma sak som cone of confusion i det här fallet?
2. Anders kan du inte rita in "lyssningsöppningen" i diagrammet också.
/DP
IngOehman skrev:R = 1 * k/(k+f)
Erik_AA skrev:Kom på att om hörseln är okänslig för riktningen när det kommer till superlåga frekvenser så borde den röda och blåa kurvan träffa på varandra nere vid 20Hz. Får fixa det senare.
Edit: Lade till lågfrekvensreflexer för alla sekundära reflexerna till direktljudet, nu skiljer det bara 0.5 dB vid 20 Hz.
@Naqref
Är det ok om jag lägger upp en modifierad version av ditt utmärkta program?
Användare som besöker denna kategori: jonasz och 15 gäster