Svante Skrev:
Du ska veta att jag är skeptisk till allt... Jag leker ofta fan på väggen (eller hur var det nu). Teknikern i mig undrar hur det kan bli olika utslag med "pennan" beroende på hur proppen är vänd, det måste finnas en assymetri i apparten hur ledarna är dragna. 1-polig nätbrytare, kanske. Nåja.
Hallå !
Jo så här ligger det till (att vända kontakten rätt) det uppstår nämligen olika mycket 50 Hz Brum på utgången vid den ena eller andra stiftplaceringen, detta beror på att fasen i nätet kommer
att växelvis hamna närmare kärnan i transformatorn och växelvis längre ifrån den, så att kapacitiv koppling mer eller mindre uppstår.
Altså den resulterande brumnivå ändras då man skiftar läget på stickproppen.
MichaelG Skrev:
Om jag minns rätt, så är det endast två apparater jag inte kunnat mäta någon skillnad på. Den ena var mitt Denondäck som visade "stort utslag" oavsett polaritet och den andra var en väns CD-spelare (märket minns jag ej) som inte visade något utslag alls oavsett polaritet.
Jo nu är det ju som så här att har man konstrurat apparaten rätt från början (så att det 50hz-iga brumfältet ej påverkar konstruktionens övriga elektronik) så märks det inte alls hur man
vänder kontakten (vilket borde vara ett rimligt krav av konstruktören) , det kan ju var som så att Denon "däcket" var väldigt bra skärmat från början
Att sedan Svalander svamlar en massa skit genomskådas direkt (om man nu bemödar sig att läsa allt som står) ta ett exempel.
Svalander skriver:
En annan felkälla är att man, trots synnerligen noggranna mätningar, kan hamna i ett läge där A låter något högre än B. Inte så mycket att man upplever det som högre men tillräckligt för att A skall upplevas som bättre än B. Det är mycket svårt att lyckas få till exakt samma volym.
Inte minst för att det i många lägen skiljer i frekvensgång, dvs vissa frekvensområden är betonade i apparat A och andra fenomen finns i apparat B. Det är i det närmaste omöjligt att korrigera så att en sådan test blir rättvisande.
Om man nu har detektera avvikelser i tonkurvan hos en apparat
så pass mycket , är den ju diskvalificierad från början så att säga
tonkurvan måste därför först fast ställas (objektivt) innan det ens är idé att genomföra en blind test.
/Göran