Vad tycker ni om Svalanders tankar om blindtest/A,B test osv

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-03 15:02

Vad gäller blindtest, så (tycker jag ) måste en skillnad i princip kunna detekteras blint för att vara av betydelse. Men ibland måste alltså detta "blindtest" vara över en längre tid för att man skall kunna känna sig säker. Och en sådan testsituation (är jag medveten om) kan vara svår att arrangera under vetenskapligt kontrollerade former.

Hade det varit enkelt Michael, så hade nog tjafset varit över för längesedan och den ena sidan hade snällt men bestämt fått ge sig. Men så fort man kan lägga in ordet "men" så går inte det.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-11-03 15:44

mats skrev:Hade det varit enkelt Michael, så hade nog tjafset varit över för längesedan och den ena sidan hade snällt men bestämt fått ge sig. Men så fort man kan lägga in ordet "men" så går inte det.

:!: :!: :!:

//Michael

Ps. Men vad skulle vi då ha att prata om? :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-03 21:29

Ja kanske vilket vin som passar bäst till hifin :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-04 08:25

vin-yl? :oops:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-11-04 20:31

Svante Skrev:
Du ska veta att jag är skeptisk till allt... Jag leker ofta fan på väggen (eller hur var det nu). Teknikern i mig undrar hur det kan bli olika utslag med "pennan" beroende på hur proppen är vänd, det måste finnas en assymetri i apparten hur ledarna är dragna. 1-polig nätbrytare, kanske. Nåja.

Hallå !

Jo så här ligger det till (att vända kontakten rätt) det uppstår nämligen olika mycket 50 Hz Brum på utgången vid den ena eller andra stiftplaceringen, detta beror på att fasen i nätet kommer
att växelvis hamna närmare kärnan i transformatorn och växelvis längre ifrån den, så att kapacitiv koppling mer eller mindre uppstår.

Altså den resulterande brumnivå ändras då man skiftar läget på stickproppen.

MichaelG Skrev:
Om jag minns rätt, så är det endast två apparater jag inte kunnat mäta någon skillnad på. Den ena var mitt Denondäck som visade "stort utslag" oavsett polaritet och den andra var en väns CD-spelare (märket minns jag ej) som inte visade något utslag alls oavsett polaritet.

Jo nu är det ju som så här att har man konstrurat apparaten rätt från början (så att det 50hz-iga brumfältet ej påverkar konstruktionens övriga elektronik) så märks det inte alls hur man
vänder kontakten (vilket borde vara ett rimligt krav av konstruktören) , det kan ju var som så att Denon "däcket" var väldigt bra skärmat från början :wink:

Att sedan Svalander svamlar en massa skit genomskådas direkt (om man nu bemödar sig att läsa allt som står) ta ett exempel.

Svalander skriver:

En annan felkälla är att man, trots synnerligen noggranna mätningar, kan hamna i ett läge där A låter något högre än B. Inte så mycket att man upplever det som högre men tillräckligt för att A skall upplevas som bättre än B. Det är mycket svårt att lyckas få till exakt samma volym.
Inte minst för att det i många lägen skiljer i frekvensgång, dvs vissa frekvensområden är betonade i apparat A och andra fenomen finns i apparat B. Det är i det närmaste omöjligt att korrigera så att en sådan test blir rättvisande.

Om man nu har detektera avvikelser i tonkurvan hos en apparat
så pass mycket , är den ju diskvalificierad från början så att säga
tonkurvan måste därför först fast ställas (objektivt) innan det ens är idé att genomföra en blind test.

/Göran

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-04 21:51

Goran skrev:Att sedan Svalander svamlar en massa skit genomskådas direkt (om man nu bemödar sig att läsa allt som står) ta ett exempel.

Svalander skriver:

En annan felkälla är att man, trots synnerligen noggranna mätningar, kan hamna i ett läge där A låter något högre än B. Inte så mycket att man upplever det som högre men tillräckligt för att A skall upplevas som bättre än B. Det är mycket svårt att lyckas få till exakt samma volym.
Inte minst för att det i många lägen skiljer i frekvensgång, dvs vissa frekvensområden är betonade i apparat A och andra fenomen finns i apparat B. Det är i det närmaste omöjligt att korrigera så att en sådan test blir rättvisande.

Om man nu har detektera avvikelser i tonkurvan hos en apparat
så pass mycket , är den ju diskvalificierad från början så att säga
tonkurvan måste därför först fast ställas (objektivt) innan det ens är idé att genomföra en blind test.

/Göran

Här håller jag inte med.
1) Svalander snackar inte nödvändigtvis skit bara för att han underlåter berätta VARFÖR det kan vara svårt att matcha två apparater exakt i nivå.
2) Många här menar sig ju kunna detektera delar av en dB i avvikelser från en spikrak frekvensgång. Men en apparat behöver ju inte vara usel för detta, det finns ju massa andra parametrar som avgör det ljudande resultatet. Menar du att man ska korrigera dessa apparater på något sätt innan det finns en möjlighet till seriös jämförelse? Vad ska du då korrigera med? En korrigering av frekvensgången kan i sig ge påverkan på ljudet. Eller har jag missförstått dig här?
3) En tredje aspekt är att när man kalibrerar nivåer gör man detta med en fast ton eller ett brus, väl? När man sedan (blind-)testar gör man väl detta med musik? Är då apparaterna olika duktiga på dynamiska förlopp (eller har tendens till komprimering) kommer dessa subjektivt låta olika högt trots en mycket noggrann kalibrering.

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-11-05 07:28

Svalander är en krämare som säljer en del bra grejer (vinyl ex) och en hel del skräp (cdsvarv mm). Han är en trevlig prick som har lite egna funderingar om det här med hifi. Precis som alla oss andra har han både skumma ideer samt förnuftiga. Själv tycker jag att han har en del poänger om blindtest men han skjuter lite över målet liksom :)

manw

Singlemaltwhisky

Inläggav manw » 2004-11-05 10:23

Ja kanske vilket vin som passar bäst till hifin

Sorry, Singlemaltwhisky skall det vara i så fall. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-05 10:57

Helt rätt! :-)

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Singlemaltwhisky

Inläggav MichaelG » 2004-11-05 12:12

manw skrev:

Vin dricker jag bara till mat och whisky tycker jag inte om (det smakar sådär vuxet bränt och äckligt - precis som mörk choklad :evil: ).

Nä, tacka vet jag vit Toblerone och Punsch! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-05 12:16

MichaelG - du har inte fått smaka speciellt många bra whisky hör jag. Stackars liten! :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Re: Singlemaltwhisky

Inläggav matså » 2004-11-05 14:47

MichaelG skrev:
manw skrev:

Vin dricker jag bara till mat och whisky tycker jag inte om (det smakar sådär vuxet bränt och äckligt - precis som mörk choklad :evil: ).

Nä, tacka vet jag vit Toblerone och Punsch! :D

Hälsn. Michael

Ja men då får du inte lyssna på hifi, för skall man göra det så måste man dricka vin till musiklyssningen :lol:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-11-05 18:11

Nattlorden o Mats;

Jag vet inte om jag skall gråta eller skratta!

Gråta för all njutning jag tycks ha missat i livet.

Eller skratta för allt jag har kvar att upptäcka! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-05 18:16

MichaelG skrev:Eller skratta för allt jag har kvar att upptäcka! :D

För den som inte upptäckt vare sig mörk choklad eller whisky finns det mycket kvar här i livet att uppleva. Grattis du som har något att se fram emot :D

/ B

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-05 18:50

Bill50x
För den som inte upptäckt vare sig mörk choklad eller whisky finns det mycket kvar här i livet att uppleva. Grattis du som har något att se fram emot

Ja eller så kan man se fram mot något trevligt :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-11-05 19:12

Bill50x skrev:För den som inte upptäckt vare sig mörk choklad eller whisky finns det mycket kvar här i livet att uppleva. Grattis du som har något att se fram emot :D

/ B

Detta får mig att tänka på en händelse för ett par år sedan. Jag hade fått en flaska Whisky i present av några kompisar för länge sedan. Det var en skotsk blended som smakade rök och illa. Och när den (efter några år) var slut (jag bjöd på den då och då) så föll det sig så att jag och min fru skulle åka över till Danmark.

På båtresan hem kom jag plöstligt på att jag borde köpa något i taxfree. Och jag mindes att whiskyn var slut. Eftersom flera på jobbet hade börjat prata olika whiskysorter, så tänkte jag att det var dags att bli vuxen.

Jag stog alldeles vimmelkantig i taxfreebutiken och tittade på än den ena flaskan och än den andra.

Efter noggrant övervägande bestämde jag mig så för en flaska som jag kände igen namnet på.

När vi kom hem fann jag till min bestörtning att jag köpt en precis likadan whisky som den jag nyss lyckats avsluta därhemma! Det var därför jag kände igen namnet. :oops:

//Michael

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-05 19:48

Gratulerar :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-05 20:04

MichaelG skrev:När vi kom hem fann jag till min bestörtning att jag köpt en precis likadan whisky som den jag nyss lyckats avsluta därhemma! Det var därför jag kände igen namnet. :oops:

Det är därför många anser att ALL publicitet är god publicitet... (nej Svante, inga kommentarer om marknadsföring tack :-))

Men nu smakar ju whisky väldigt olika beroende på varifrån de kommer. Varför inte testa lite?

/ B

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-11-05 21:37

Bill50x Skrev:
Här håller jag inte med.
1) Svalander snackar inte nödvändigtvis skit bara för att han underlåter berätta VARFÖR det kan vara svårt att matcha två apparater exakt i nivå.

Hej !

om man skall "matcha" nivån så borde det väl vara ett rimligt krav
att apparaterna håller en så jämn tonkurva inom "hörbarhetsområdet" (20-20 khz) som möjligt tycker inte du det ?

2) Många här menar sig ju kunna detektera delar av en dB i avvikelser från en spikrak frekvensgång. Men en apparat behöver ju inte vara usel för detta,

Nej apparatens prestanda klargörs verkligen inte med bara enstaka
mätningar, det behövs ibland många, oftast (har aldrig upplevt motsatsen) så detekteras apparater lätt om t.ex tonkurvefel, hög distorsion, m.m m.m, det bästa är ju att lyssna på den först.

det finns ju massa andra parametrar som avgör det ljudande resultatet.

Visst finns det det :wink:

Menar du att man ska korrigera dessa apparater på något sätt innan det finns en möjlighet till seriös jämförelse?

Nej det var inte så jag menade

Vad ska du då korrigera med? En korrigering av frekvensgången kan i sig ge påverkan på ljudet. Eller har jag missförstått dig här?

Ja du har nog missförstått mig, det bästa är att lyssna mycket
primärt, men mätning behövs för att detektera eventuella "Hörbara" fel eller skillnader på apparater,
det blir svårt att ersätta lyssning med mätningar
men jag tycker att viss "grundmätning" bör göras först.

Sen tycker jag att det är ett kontroversiellt uttalande om att lång-lyssning sättet är det bästa sättet att "hitta" rätt , för mig är det tvärtom eftersom man glömmer ganska snabbt hur en apparat färgade ljudet, men det är klart lyssnar man väldigt länge på den så vänjer man sig kanske med vissa färgningar.

/Göran

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-05 23:16

Det är klart jag tycker att apparater ska ha en så jämn tonkurva som möjligt - det är rimligt. Apparater ska överhuvudtaget ha så bra tekniska prestanda det bara är möjligt.

Men, man ska ställa mätresultat i förhållande till det ljudande resultatet. Visst kan man detektera någon dB´s avvikelse från en ideal tonkurva i en förstärkare, men om den "sämre" stärkaren ändå låter bättre pga andra orsaker, är väl ändå denna att föredra, eller?

Det är inte alls kontroversiellt att hävda att långlyssning är ett bra sätt att hitta rätt apparat. Snabba a/B-tester eller f/e-tester är ett sätt att detektera skillnader, men det speglar inte en verklig lyssningssituation. Det är ganska vanligt att något som låter bra vid en test ändå inte övertygar vid en "vanlig" användning.

Med en dåres envishet hävdar jag
"The proof of the pudding is the eating"

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2004-11-05 23:50, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-05 23:19

Kan man önska att ni citerar på det vanliga sättet istället för att uppfinna nya? Det blir lite enklare för oss som vill läsa diskussionen då. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi