Gillar ni KinaHiFi?...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tomat

Gillar ni KinaHiFi?...

Inläggav Tomat » 2004-11-05 22:48

Tja... Jag är ny påforumet men har märkt att här pratas en del korrekt utförda tester är det enda som gills.. :? och några sådana finns ännu inte för KinaHiFi vad jag vet.

Men vad är era åsikter om Kinesisk HiFi? Då främst elektronik. Är generellt sett medlemmarna på detta forum för * att inhandla och diskutera dessa produkter? Långt ifrån samma hysteri jämfört med prisjakt.nu, men det kanske å andra sidan är ett medvetet val av faktiskt.se och dess medlemmar.

Personligen tycker jag produkterna från öst är alltför intressant för att inte diskuteras.

* rädda? smarta?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-05 23:07

Jag har faktiskt svårt att se vitsen med kina-hifi. Vad vinner man egentligen på att köpa en pryl ohörd och osedd? Något slags kvalitet/pris-kvot eller? Eller bara för att ha något som är annorlunda?

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-05 23:17

Jag har faktiskt svårt att se vitsen med kina-hifi. Vad vinner man egentligen på att köpa en pryl ohörd och osedd? Något slags kvalitet/pris-kvot eller? Eller bara för att ha något som är annorlunda?
Bra frågeställning. Mina åsikter blir: Kvalitet/priskvoten spelar defenitivt roll. Att köpa en pryl öhörd/osedd kan ju ses väldigt dumt, eller iaf riskfyllt. Man får basera sitt inköp på folks subjektiva åsikter, vilket ofta ger en hint om "karaktären" och produkten kan passa en. Eftersom jag börjat bygga mitt system från grunden jag inga problem att köpa ngt rekommenderat ohörd eftersom jag sedan kan basera övriga inköp efter förstärkaren som det var i mitt fall. Sen är det ju kul att ha ngt som är annorlunda!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-05 23:18

Väldigt mycket av HiFi i mer moderata prisklasser byggs i kina. Även om märket är t.ex. japanskt och det står Pioneer på fronten. Säkert mycket även i dyra apparater som är byggt, eller delvis byggt i länder som kina och malaysia. Ska man bygga elektronik i småserier är dom läderna mycket bra vad gäller såväl pris som kvalitet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-05 23:22

Jag har lite svårare att lita på andras subjektiva intryck eftersom de varierar ganska kraftigt. Någon tycker att en förstärkare är ljus eller sträv, medans någon annan tycker att den är mörk eller mjuk. Jag vill helst lyssna själv om den uppfyller mina krav på ljudåtergivning eller följa någon annans rekommendationer som jag vet har högre krav än jag. Det är svårt sånt här tycker jag. En produkt som verkar ha hög kvalitet behöver inte låta bättre än en som verkar smäckig, det kan vara tvärtom tom.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-05 23:23

Jag får nog erkänna att det var kvalitet/pris/vikt kvot som gälde för mig... Och ha nåt annorlunda.. :)
Men visst är det en chansning, garanti och sånt kan man nog glömma.. Och skulle det visa sig att det skadats i frakten blir det mycket jobb...Och ljudet kanske inte passar...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-05 23:30

att importera själv från Kina är väl en jättebra ide om:
1, man vet vad man köper, dvs har lyssnat på det hos nån kompis eller så
2, man är beredd att lägga ned arbetet
3, man är beredd att chansa på att garanti inte behövs

Personligen tycker jag att det är meckigt och osäkert.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-05 23:46

Det är osäkert, men kanske inte gillar ljudet, är prylar fel på blir det svettigt, men det är iaf värt det tycker jag, pga prestana/pris förhållandet samt relativt bra andrahandspriser.

hobbes, vad köpte du? Och är du nöjd?

Kul att även veta vad ni andra köpt om ni köpt nåt. Samla åsikter är bra, om 8 av 10 subjektiva åsikter drar åt samma håll är det rätt tillförlitligt för mig iaf.

Själv har jag köpt Shanling cd, Classic slutsteg, Spiderracket, kablar samt Jungson för/slutsteg. Har varit mer eller mindre nöjd med allt, ska även tilläggas och jag tycker det är roligt att testa på nya saker och så. :D

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-05 23:51

Det blev Korsun V6i, Shanling CD-100 och lite kablar..
Jag är väldigt nöjd med prylarna. Allt funkar klockrent, med enligt mig, bra ljud..

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-06 19:12

Importera Kina-hifi för att man vill ha något annorlunda? Det vete katten. Korsun V8 till exempel verkar ju vara lika vanlig bland hifinissar idag som NAD 3020 var för 15 år sedan...

Jag är själv av typen "vill ha sånt som inte alla andra har", men å andra sidan är jag inte heller beredd att lägga ner någon förmögenhet på prylarna. Malmö är ett dåligt ställe för såna som mig. Standardmärken överallt, med få och dyra undantag.

Nä, ni i Stockholm har det bättre. Fler butiker och betydligt mer att provlyssna på.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-06 20:00

För dom ca. 6,5k jag gav för V6i så finns det inte så kuliga saker att köpa i Sverige...Möjligtvis att man kan hitta nåt begagnat...

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-06 20:10

Säkert en kanonbra förstärkare! Dessutom inte lika jobbigt stor som V8an ju.

Det enda jag ville påpeka var att särskilt ovanliga ute i stugorna, det är dom inte. Iallafall inte V8orna.

:)

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-06 21:20

Nej, det blev en Korsun boom där ett tag... :D
Det var nog fler som var sugna på nåt ovanligt..
Ack vad fel det blev.. 8)

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-11-06 22:30

Något jag förundras över är hur mycket "kina-hifi" det nu säljs begagnat.
Blev inte folk nöjda med sina apparater eller var det bara så att folk hastade in i affärer bara för att det var så "billigt?"
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-06 22:41

Jag tror att procentuellt är det inte så många som gått till försäljning... Det har skett en hel del gruppköp av kinaprylar varav en del varit ganska stora.. Så det är nog många som är nöjda i stugorna...
Sen finns det ju dom som drabbats av uppgraderingssjukan och tittar på gräset som ser så grönt ut på andra sidan hela tiden.. :D

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-06 22:56

Blev inte folk nöjda med sina apparater eller var det bara så att folk hastade in i affärer bara för att det var så "billigt?"
Verkligen! Sånt gör garanterad många skeptiska, eller hur?

Även jag själv har sålt saker jag köpt, och kommer även att sälja min CD från Kina. Anledningen är rätt enkel, först sålde jag slutsteget som var mkt bra, men ej passade mitt övriga system, alltså dålig klangmatching. Sånt man får räkna med när amn inte kunnat provlyssna, som tur var gick jag ej i förlust och den nya ägaren var kanonnöjd! CD-spelaren ska jag sälja enbart för kunna inhandla en ännu bättre (och dyrare) CD från Kina.

Nej, det blev en Korsun boom där ett tag...
Det var nog fler som var sugna på nåt ovanligt..
Ack vad fel det blev..
Just Korsunägare verkar ha tröttnat rätt snabbt, jag tror det är för att många inte lyckats klangmatcha systemet bra med den. Några fick smak på ännu dyrare prylar, (och några ville rentav bara tjäna en hacka på att sälja av den?...) Jag tror det säkert finns bättre förstärkare än Korsun på marknaden, men det sitter iaf många nöjda ägare i stugorna.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-06 23:03

Jag tror det säkert finns bättre förstärkare än Korsun på marknaden, men det sitter iaf många nöjda ägare i stugorna.

Bättre än Korsun...? Pffft... :wink:

Många var nog lite osäkra på om det skulle funka att beställa från Kina och köpte kanske lite enklare grejer för att testa men sen när det visade sig att man fick hem bra prylar så vill man ha häftigare och dyrare grejer... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-06 23:47

Vincent har jag hört helt ok anläggning med, och det är väl bara ommärkta kinasaker? Så det kan nog vara helt ok.

Heck, vi kan ju i sverige och Kina är mer än 100ggr större, så varför skulle de inte kunna??
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-07 01:15

Vincent har jag hört helt ok anläggning med, och det är väl bara ommärkta kinasaker? Så det kan nog vara helt ok.

Vincent brukar ju alltid få rätt okey betyg i tester och för 1/3 av priser torde de vara mkt bra. Sheng-Ya heter de ju som orginal, Vincent är en kopia.

Heck, vi kan ju i sverige och Kina är mer än 100ggr större, så varför skulle de inte kunna??
Precis, vem va det som sa det där välkända citat om Norge vs Kina? Kul var det iaf.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-07 01:21

Hej!

Hotspur står väl för ca 47% av den Svenska KinaHifiUtförsäljningen :wink:!
Japp finnas 100-tals, ev +10,000-tals "Bladelius" o mer än 1,000,000,000 "Jorma" i Kina dock...
... bara (än så länge) 2st Ö* (samt 3st A*)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-07 03:06

Självklart gillar vi Hifi produkter tillverkade i Kina, speciellt om man gör en privatimport på dem och sparar många tusen.

Produkterna man privatimporterar från Kina är ju inga mysko grejer, det är helt vanlig HiFi produkter som man har förmånen att kunna privatimportera och därmed spara sina alldeles egna pengar. En del säljs i europa under samma eller andra namn som i Kina och till helt andra priser...Kinserna är väldigt många i antal, tror säkert det finns en uppsjö snillen bland dem som förstått att utveckla hifi produkter, dummare än så är de nog inte faktiskt.

Vad är vitsen att INTE gilla kinesisk Hifi?

Den är väl inte vanligare än något annat, det är en boom mängder av produkter importeras och en del vill byta eller uppgradera till kanske annan kinesisk hifi och självklart har en del gått på en nit och fått en produkt de inte trivdes med likväl som man kan få av att köpa i en svensk affär om man inte gör noggranna lyssningstester. Själv undersöker jag väldigt noggrannt och funderar och spekulerar innan jag beställt något direkt från kina, och jag är mkt. nöjd. Inte konstigt att det bland alla andra annonser dyker upp en och annan privatimporterad Kinesisk pryl, med tanke på antalet importer under kort tid kanske de till och med är väldigt ovanliga?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-07 03:13

Hej!

Kolla in annat HiFiFor@ så finnas hel uppsjö med påhittiga förslag! Svenska momsen är ca: 184%!
Kinesisk Hifi tillverkas av spädbarn uti ondskefulla tortyrsamhällen 100m underjord i centrala Beijing!
Osv, etc 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-07 03:19

En del euforiska inlägg kanske kan uppröra en del...
Sitter man med fina saker man lagt sina surt förvärvade pengar på vill man kanske inte höra om billig kinahifi som klår det mesta.. 8)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-07 03:47

Hej!

A*nse detta ändå vara lite småaktigt, är väl kul om fler får råd med esoterisk kööbehifi!
"Dom" får väl köpa ngt annat dyyrt där´n fortfarande får vad´n betalar som ex bil, båt!
Finns ju inga kinesiska 25-fotingar för 100k kr... än i.a.f. moooahahaA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 11:14

Varför importerar ingen billiga kinakablar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-07 11:20

Svante skrev:Varför importerar ingen billiga kinakablar?

Förtjänsten på Kinesisk EKK drunknar i transportkostnaden, skulle jag tro. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 11:23

Jamen, en sån där superduper 45000:--kabel måste väl gå att hitta i kina för en spottstyver?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-07 11:27

Man kan nästan ana vad svante är ute efter.... :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 11:30

Kan man? Jag har inte bestämt mig själv än... :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-07 11:30

aha... placeboslang!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi