Spänningsdelare till högtalarterminalen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Spänningsdelare till högtalarterminalen?

Inläggav Amit » 2009-02-22 17:41

Flyttar en fråga från en gammal tråd hit. Någon som har råd att ge?

Amit skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Du kan ju bygga en enkel spänningsdelare av några motstånd på högtalarterminalen. Funkar finfint!

Plockar upp idén här, men förlåt en amatör: två motstånd i serie mellan plus och minus på förstärkarens högtalarutgång? Lämpligt "summamotstånd"? 1 kohm?

Undrar, Amit

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-22 18:10

Vad skall du ha spänningsdelaren till?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-22 18:13

Jag vill tappa signal till en mixer. Vitsen är att ha en liten stereoanläggning där högtalarna är inkopplade som "ext. speak" och går att slå av på fronten. Men jag vill kunna tappa signal till ett större PA för att även kunna lyssna där, helst utan att koppla om/ur något. Låter det sig göras som Johan föreslog, vore det en enkel lösning.

Amit

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-22 18:59

Vet inte vad "ext.speak" är men:

Om du håller koll på vad som är förstärkarjord på högtalarterminalen (och det inte är bryggade steg) så skall det funka. (vet dock inte om man kan få problem om jorden vid högtalarterminalen svänger lite p.g.a. resistansen i kablar)

Tar du t.ex. ett 1kohm i serie med ett 47ohmsmotstånd får du ca 21ggr spänningsdelning. De kan bli problem med effekttåligheten om du kör fyrkantsvåg på full volym, men med musik skall vanliga små motstånd hålla.

Vill du ha linjenivå ut vid lägre volym ökar du 47ohmsmotståndet. Eventuellt kan du också ha en pott om du vill variera signalstyrkan.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-22 19:10

norman skrev:Vet inte vad "ext.speak" är men:

Det är helt enkelt extra högtalarutgångar, som kan kopplas in och ur med en knapp.

Om du håller koll på vad som är förstärkarjord på högtalarterminalen (och det inte är bryggade steg) så skall det funka. (vet dock inte om man kan få problem om jorden vid högtalarterminalen svänger lite p.g.a. resistansen i kablar)

Hm. Kan man öka belastningen över terminalerna och på så vis minska inverkan av denna eventuella resistiva svängning månne?

Tar du t.ex. ett 1kohm i serie med ett 47ohmsmotstånd får du ca 21ggr spänningsdelning. De kan bli problem med effekttåligheten om du kör fyrkantsvåg på full volym, men med musik skall vanliga små motstånd hålla.

Vill du ha linjenivå ut vid lägre volym ökar du 47ohmsmotståndet. Eventuellt kan du också ha en pott om du vill variera signalstyrkan.

Tusen tack!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-22 19:57

Amit skrev:
norman skrev:Vet inte vad "ext.speak" är men:

Det är helt enkelt extra högtalarutgångar, som kan kopplas in och ur med en knapp.

Hm. Kan man öka belastningen över terminalerna och på så vis minska inverkan av denna eventuella resistiva svängning månne?

Aha, nu förstår jag bättre hur du tänkt koppla tror jag. Du har högtalarna på ext.speak och spänningsdelningen kopplat till "normala" högtalarutgången på förstärkaren? Isåfall kan du strunta i min fundering om svängande jord*

*(det jag täckte var om man kopplar spänningsdelaren ute vid högtalaren och har högtalarkablar med en viss resistans, då får man lite spänningsfall i högtalarkabeln som gör att jorden svänger en aning.)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-23 08:08

Just så!
Har nu testat en sådan koppling och det fungerade som avsett :)

Förstärkaren verkar inte helt frisk dock, så projektet har strandat för tillfället.

Amit

Återgå till DIY-forum