av SmedJan » 2009-02-23 08:42
inget köpförbud här inte...
Brahms symfonier på DVD, Masur, Warner, 359 kr
dessutom skivrea på MEGA...
Beethoven pk 5 pk 2, Hess/Sargent, BBC Legends, BBCL 4028-2, 39kr inkl kul intervju med Myra Hess
Beethoven Septett, Klöckner, cpo, 777 011-2, 39kr fint ljud
Brahms 4, Kempe, BBC Legends, BBCL 4003-2, 39kr
Schubert 9, Weber Freischütz, Giulini, BBC Legends, BBCL 4140-2, 39kr
Schumann #2/#4, Norrington, Hänssler, CD 93.161, 39kr
Brahms #1/#2, Marriner, Hänssler, 2-CD 98.186, 39kr fint ljud (Keener) och fin tolkning av ettan, denna symfoni lyssnar jag mycket på nu även live. Förra veckan på Höhuset med Sakari Oramo och filharmonikerna, mycket röligt tempo och musikerna var väldigt entusiastiska, betydligt högre grad än publiken. På lördag i Örebro med svenska kammarorkestern.
Tips: På MEGAs skivrea finns ett antal CD (alltså 39kr) av de utdrag från Rhenguldet som Rudolf Kempe spelade in i Berlin i slutet av femtiotalet, ca 47 minuter. Med stor sannolikhet var Horst Lindner ljudtekniker, mycket akustik, en av mina absoluta stereofavoriter, något att ställa bredvid Living Stereo och Living Presence. Lyssningen på denna inspelning genom den lilla anläggningen hos Lars R är fortfarande något av en referens för mig när det gäller återgivning av klassisk musik genom en hifi-anläggning. Dessutom har Kempes version några bra sångare som Frantz, Metternich och Schock. På nätet har den fått viss kritik för att ha för mycket!? akustik, men det är just Grunewald-kyrkan i Berlin där många inspelningar gjordes. Kanske inte A-B teknik på alla sångarinsatser, men ändå.
Med vänlig hälsning
Janne
!ändrade kyrkans namn och stavning till presence!
Senast redigerad av
SmedJan 2009-02-23 21:51, redigerad totalt 2 gånger.