Steven Wilson - Insurgentes

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Steven Wilson - Insurgentes

Inläggav Pinnick » 2009-02-18 12:12

Jag trodde jag skulle tröttna på Steven Wilsons musik efter nåt år sådär.
Men då trodde jag fel. Han släpper snart en soloskiva och här kommer två låtar från den.

http://www.youtube.com/watch?v=JCXMofHD ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=eQFROUbo ... re=related

Om hela skivan är så här så är det nog ett topp-tre album i min samling.
Fantastiskt nästan att det fortfarande kommer så bra musik. Paul och John? ..? (det var ett skämt. Jag gillar också Beatles ganska mycket! :D )
Typiskt Steven Wilson-kvalitet/finess/atmosfär/mystik/spacigt...
Mycket imponerad. I synnerhet av låten i första klippet.

Den släpps i CD/DVD-A. Mer lämpad musik för surround kan jag inte tänka mig.
En lustig grej är att Steven verkar vara emot ipods, mp3 och sönderkomprimerad musik lagrad 1000 tals på små spelare. Han verkar lite mer artistisk och tycker man ska få en helhet med fodral, fina bilder och sånt. Så det verkar finnas en del bilder på sönderskjutna ipods i bookleten som hänger med. Ljudkvaliteten verkar vara extremt bra också.
Senast redigerad av Pinnick 2009-02-21 13:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-20 15:10

Intervju på emusician.

I have a pair of Yamaha NS-10s

:D :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-21 01:54

Mmm jag tror jag sett ett par sådana skymta förbi i nåt videoklipp från hans studio. SW-fans: Hur vore det om vi skramlar ihop till ett par Ino pr24 eller nåt? :D Va? Bara jag? Jaha nej då åker jag hellre till Mallis i en vecka.

Personligen tycker jag dock att artisters talang och verk är 10^4 gånger viktigare än vilka monitorer de har. Vissa band kan man även njuta av i 96Kbit/s. 8)

Förresten.. nu när jag läst artikeln så stod det iofs så här:

What kind of monitors do you use? And do you mix in there?

I do mix in there. When I’m doing surround, I use five Genelec speakers and a Genelec sub . On the stereo side, I’m also monitoring through the Genelecs, and I have a pair of Yamaha NS-10s . I have a pair of Quested monitors as well . And I’m always comparing on different speakers . It’s one of those things where it’s not the greatest room, it doesn’t have the greatest acoustics, but I know exactly how it should sound in there.

Visserligen kanske ett par ns-10s är lite wonky, men kul att han ändå verkar ha en fascination och ambiation att skapa plattor med så bra ljud som det går. PF var väl lite likadana.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-22 05:36

Men jag tycker ändå tråden summerar forumet ganska bra. Man skriver ett tips om något man tycker verkar väldigt lovande. Det kommer exakt noll inlägg om musiken i sig vilket man får acceptera. Däremot kommer det naturligtvis ett inlägg om att artisten bland annat använder sig av de på forumet hånade ns10s. Jag vet inte riktigt vad det har med trådens innehåll att göra överhuvudtaget?
Dessutom verkar han främst använda Genelec....

Många använder ns10s eller Genelec i studios. Men jag vet ändå inte vad det hade med tråden att göra? Inlägget är ju under musikavdelningen också. :roll: Bra att det finns andra forum som har mer fokus på vissa, för egen del, intressanta saker. .. :?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-23 10:38

Eftersom jag inte har lyssnat på Steven Wilsons soloprojekt så tycker jag inte att jag har någon anledning att säga något om det. Däremot intresserar han mig eftersom jag följer hans arbete med King Crimson, och eftersom jag köpte min första platta med Porcupine Tree för inte så länge sedan. Därför tyckte jag att ett tips om en trevlig intervju passade i den här tråden.

Jag har största respekt för hans kunnande och inte minst hans surroundmixar, och mitt påpekande om hans ns10 var ett litet skämt. Ta det som du vill.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-23 10:59

Ja jo intervjun var kul läsning. Men med tanke på de 100000 stycken urtråkiga, bråkiga inlägg om dåliga monitorhögtalare (ns10-s), transparens och dylikt så kan jag personligen säga att jag ledsnat på sådana diskussioner till exakt 100%. Jag fattade att det var ett skämt. Men senast jag diskuterade transparens och Denon 2807 så blev det mest tjafs så man är väl lite trött. Du hade väl bara otur som skämtade på fel ställe. 8) Har man hängt här i fyra år och sett hur vissa ord kan trigga igång de mest tragiska sidor hos folk så ere lätt att bli trött.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-23 13:50

Pinnick skrev:Men senast jag diskuterade transparens och Denon 2807 så blev det mest tjafs så man är väl lite trött. Du hade väl bara otur som skämtade på fel ställe. 8)

Eller så är det mest synd om dig som släpar runt på gamla oförrätter... :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-23 14:12

Snyggt! Skämtet var nog ganska kul och skivan.. tja? Den är nog säkert bra. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-23 14:20

Släppdatum 9 mars, skall bli spännande att se om han får ihop det. Såg att en gammal favorit, Tony Levin, är med på bas. :D

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-23 15:14

Jo jag såg det också även om han förmodligen inte blir så tongivande, men kul ändå. Nåja man får ju en ny dvd-a surroundisc om inte annat. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-23 16:58

Verkar som att de börjar skeppa de förbeställda nu, enligt vad de skriver på Quadraphonicquad Forum.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-23 18:00

Kul! Jag skulle ha bokat kanske, men jag tänkte köra en dubbel från burningshed.com och beställa no-mans "schoolyard ghosts" dvd-a samtidigt. Får se om man drar in en beställning ikväll kanske. ! Den har väl redan släppts i limited edition så vissa har väl recenserat just surroundmixen och tyckt den var okej utan att vara så märkvärdig. Musiken verkar dock enligt vissa vara märkvärdigt bra.

Som denna lirare:

"Sound: 10
Lyrics: 10
Impression: 10"

Impression: Good God this is an awesome album. It shows a truly unique sound and leaves you begging for more.

Nåja det återstår att se ... 8)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-03-06 14:26

meget kort recension: 9/10, bitvis lysande. 8) (enligt mig alltså )

(Steven måste för övrigt vara smått genialisk. Han skriver enkla låtar som kan låta alldagliga tills dess att det dyker upp genialiska grejor i låtarna som får dem att på något vis höja sig till väldiga höjder! )

På nionde DVD-A i min ägo (alla förvisso SW-discar) föredrar jag 24-bit versionerna framför DTS och CD (16/44.1) Fast jag antar att det är väldigt hårfint om än alls om man skulle blindtesta om jag ska vara ärlig. 5.1 24/48 låter dock mjukt naturligt och fint. :) Njutning att lyssna på.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-07 23:31

Låter spännande! "problemet" är att han är så duktig att mixa i surround. Det gör nog att man har litet lättare att se mellan fingrarna om musiken inte alltid är så jättespännande.

Skall verkligen bli intressant att höra vad han gjort med King Crimsons katalog. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-03-08 00:13

Mmm man hade väl kanske lite "tur" som hann lyssna på 10 av SWs alster i tre år på CD innan första DVD-A kom så att man hann bilda sig en uppfattning om det musikaliska. :)

Det finns en svensk musiker som blev lika begistrad som jag av själva musiken och melodierna. :)
http://www.youtube.com/watch?v=y69fZ5GdDxI

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-03-08 02:46

Intressant musik och vackra bilder, men det där med sönderskjutna ipods fick mig att surna till lite. Annan tråd kanske *hrmf*.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-03-08 12:02

Mm håller med. Lite fånigt att skjuta sönder ipods när han verkar ha blandat ihop mp3-kodning med "loudness war" lite grann.

Återgå till Musikstugan