qts-fråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

qts-fråga

Inläggav celef » 2009-02-22 22:24

vilket system är billigast eller kostnandseffektivast

element med lågt qt i kombi med filterspolar med högt seriemotstånd för ett visst "system q"

eller

element med högt qt i kombi med filterspolar med lågt, nästan noll seriemotstånd för samma "system q"
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-22 22:27

Om elementet har alltför högt Q-värde så räcker det ju inte med en spole med oändligt liten resistans och oändligt högt pris.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-23 00:50

Jag kan ge mig på att det finns ett optimum där nånstans, eftersom extremerna är mindre optimala än det mitt på.

Du måste alltså definiera vad låg spolresistans respektive lågt Qts är. Och förmodligen även an massa andra saker som kostar. I slutänden får du nog ta fram hifikitkatalogen och slå lite plus på räknedosan, helt enkelt ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-23 11:10

inget ska vara lätt på faktiskt, men om man talar generellt, är det dyrare/billigare att köpa ett kraftigt magnetsystem än att köpa feta kopparspolar?

det vore korkat kan jag tycka om konstruktören valde en lösning med ett magnetsvagt (billigt?) element i kombi med en rejält fet (dyr?) spole än tvärtom, eller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-23 13:20

celef skrev:inget ska vara lätt på faktiskt, men om man talar generellt, är det dyrare/billigare att köpa ett kraftigt magnetsystem än att köpa feta kopparspolar?

Ja, det var typ det jag sa, att den generaliseringen inte går att göra utan att definiera "dyrt" respektive kraftigt... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-23 17:33

ok, jag ger upp
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-23 19:47

celef skrev:ok, jag ger upp

Bra. :D

Återgå till Teknikforum