Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-23 16:16

subjektivisten skrev: Förklaringen har ju redan kommit! Att det är lögn!

Det är ingen förklaring. Om ett påstående om lögn räcker för dig som förklaring för att något är lögn, så må det var hänt.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-23 16:28

CODY skrev:
Max_Headroom skrev: Påståendet är lögn. Säljaren är ute efter att lura mindre belästa personer på pengar. Det är förklaringen. Svårare än så är det inte. Vad är det som är svårt att förstå?

Det kan mycket väl vara lögn, eller sanning. Det är emellertid ingen förklaring att skriva att säljaren är ute efter att lura mindre belästa personer på pengar.

Nej, det kan inte vara sanning. Bara att inse.
Vi har kunskaper som duger att skicka en radiosignal från jorden, studsa den mot pioneer 10, en plåtburk utanför plutos bana, sniffa upp studsen och se hur hatigheten på burken där ute ändras. Försöker du inbilla mig att den här firman har kommit på någon som resten av världen inte vet, och som inte påverkar ens sådana här hyperkänsliga mätningar?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-23 16:39

OK förklaringen är alltså att det är bara att inse att det inte kan vara sanning eftersom man skickat radiosignaler genom rymden. Därför kan inte entreq ha kommit på något som inte resten av världen inte vet. Ingen förklaring.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-23 16:41

Förklara då varför bilen går fortare om den e målad med grön färg.. ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 16:45

CODY skrev:Ingen förklaring.

Spelar ju ingen roll vad någon säger, du kommer tro dumheterna ändå. Ditt problem dock, det är dina öron och plånbok som förlorar på allt trams.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-23 16:49

subjektivisten skrev:

Spelar ju ingen roll vad någon säger, du kommer tro dumheterna ändå. Ditt problem dock, det är dina öron och plånbok som förlorar på allt trams.

Jag är inte intresserad av några wraps, och kan mycket väl tänka mig att de saknar värde. Jag tycker dock att det vore anständigt om man kunde förklara varför man har så starka åsikter om att detta är lögn och junk, om man nu känner sig manad att kritisera dem.

Ingen har förklarat någonting i tråden.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-23 16:55

CODY skrev:

Förklarade Max inte det ganska bra på sid1?
Eller vill du bara bråka lite?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-23 16:55

CODY skrev:Hej,

Trådskaparen frågar efter en teknisk förklaring vad avser de beskrivna fördelarna. Sammanfattning av svar:

Svante: De har stavat fel
Rundberg: förvirrat Highend nonsens
-Martin-: Eddie är en deckare
Max Headroom: Lurendrejeri, han blir trött, ta fram en bok
DVD-ai: Inte grundat på "fysikaliska" lagar
Subjektivisten: dyr junk
Strmbrg: Tekniska förklaringar är "bortitok".

Det påstås på hemsidan att dessa reducerar magnetisk strålning. Ingen som har en förklaring?
Problemet ligger väl i att det är just nonsens, det går inte att veta vad de menar.

Om vi tittar på vad som egentligen sägs i texten:

I varje ledning där det går en växelström bildas det magnetfält. Dessa fält är som starkast vid anslutningen och vid eventuella skarvar.
Ja, magnetfält bildas kring kablar som för ström, jag tror att det är svårt att komma ifrån. Att dessa fält skulle vara starkare vid skarvar och anslutningar tror jag är helt fel. Dock så säger inte textens författare något om varför denna fysikaliska nödvändighet skulle vara ett bekymmer.

Wrapsen påverkar elektronernas spinn så att eddie curent reduceras och magnetfälten minskar. Detta kan avläsas med hjälp av faspenna,microvågsmätare om någon inte litar på sin hörsel utan behöver synliga bevis.
Som Andren påpekade i sitt första inlägg så kan inte elektronernas spinn ändras, det är givet fysikens lagar. Varför "Eddy Currents" (vad heter det på svenska? virvelströmmar, kanske?) skulle minska med hjälp av wrapsen och vad det har att göra med de magnetsält som diskuteras i första stycket vet jag inte.

Så som jag förstår det så är det två helt skilda fenomen. För att Eddy Currents skall uppstå så behöver ledaren röra sig i förhållande till ett magnetfält, eller vara stilla och exponeras till ett varierande fält. (Jag är inte ingenjör och ute på sjukt tunn is här, så har jag fel så blir jag inte ledsen.) :)

Odiskutabelt är att AC Wrapsen ger det lugn och stabilitet även med vanliga "följer med nätkablar" som man får med mycket dyra nätkablar.
Det intressanta som här sker är att textens författare nu beskriver förändringar av ljudet i anläggningen utan den minsta tillstymmelse av argumentation varför de (tveksamma) fysiska förklaringarna skulle vara kopplade till detta fenomen de påstår sig höra. Det är nog den totala avsaknaden av kausalitet eller ens ett försök att fastställa kausalitet som gör att mitt BS-alarm ringer på högsta styrka.

Om jag har missuppfattat eller glömt något, säg bara till!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-23 17:09

CODY skrev:
subjektivisten skrev:

Jag är inte intresserad av några wraps, och kan mycket väl tänka mig att de saknar värde. Jag tycker dock att det vore anständigt om man kunde förklara varför man har så starka åsikter om att detta är lögn och junk, om man nu känner sig manad att kritisera dem.

Min anläggning låter bättre sen jag kletade in håret i leverpastej. Sen kom jag på att om jag lagade dansk, grovkornig leverpastej fick jag bättre basåtergivning (när jag kletade in den i håret).

Nu säljer jag dansk leverpastej för 2499 kr/kg. Ett kg räcker till ca 30 lyssningar (lite beroende på huvudets storlek - är man extremt tjockskallig kanske ett kg bara räcker till 20 lyssningar, i sanningens namn).

Förklara att jag inte har rätt och inte är en bluffmakare. :lol:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-02-23 17:12

jonasp skrev:
CODY skrev:
subjektivisten skrev:

Min anläggning låter bättre sen jag kletade in håret i leverpastej. Sen kom jag på att om jag lagade dansk, grovkornig leverpastej fick jag bättre basåtergivning (när jag kletade in den i håret).

Nu säljer jag dansk leverpastej för 2499 kr/kg. Ett kg räcker till ca 30 lyssningar (lite beroende på huvudets storlek - är man extremt tjockskallig kanske ett kg bara räcker till 20 lyssningar, i sanningens namn).

Jo du har rätt, leverpastej funkar verkligen bra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-23 17:17

m_persson79 skrev:
CODY skrev:

Förklarade Max inte det ganska bra på sid1?
Eller vill du bara bråka lite?

Tja,

1. Nej, det tycker jag inte. Jag tycker inte heller att det var särkskilt bra förklarat på hemsidan.

2. Kanske vill jag om inte bråka, så i vart fall ifrågasätta vissa reflexer som finns hos vissa som skriver här.

Rudden gjorde en rätt bra förklaring, tack.

jonasp: jag använder bara Arbogapastej av lokalpatriotiska skäl. Passar endast till hifimusik.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-02-23 17:18

Dynamic skrev:Skit att Larsen 4´orna har tyghuv så man inte kan ha såna där vibb-eaters på dom :lol:

Har ju dessutom för mig att Hifi&Musik menade att det som var allra tydligast var att när man tog bort mössen så försämrades ljudet plötsligt markant. Bara så att du vet hur kasst dina högtalare egentligen låter. 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-23 17:23

jonasp skrev:
CODY skrev:
subjektivisten skrev:

Subbis, du får klippa dig, annars blir det dyrt Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-23 17:26

petersteindl skrev:
jonasp skrev:
CODY skrev:
subjektivisten skrev:

Subbis, du får klippa dig, annars blir det dyrt Bild

Vi har ett erbjudande nu om 1999 kr/kg om man köper 10 kg eller! Det är prisvärt!

Och kom ihåg, med leverpastej kan du få en större förbättring än om du akustikreglerar rummet!

Användarvisningsbild
MrGillespie

Inläggav MrGillespie » 2009-02-23 17:27

Jag har upptäckt tidigare att med tysk paté mixad med Cumberlandsås så får man en basåtergivning likt en stålhandske i silkesvantar och diskanten blir härligt utmejslad samt att det tystare blir tystare.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 17:34

petersteindl skrev:Subbis, du får klippa dig, annars blir det dyrt Bild

Shit, men ska man vara rebel OCH ha bra återgivning så får det kosta :mrgreen:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-23 17:36

MrGillespie skrev:Jag har upptäckt tidigare att med tysk paté mixad med Cumberlandsås så får man en basåtergivning likt en stålhandske i silkesvantar och diskanten blir härligt utmejslad samt att det tystare blir tystare.

Hej Ingvar, kliar det i pekfingret :) Ska inte du ligga vid en sandstrand å sörpla BT i Brasilien på din semester :) :roll:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-23 17:39

MrGillespie skrev:Jag har upptäckt tidigare att med tysk paté mixad med Cumberlandsås så får man en basåtergivning likt en stålhandske i silkesvantar och diskanten blir härligt utmejslad samt att det tystare blir tystare.

Ett härligt poetiskt förstainlägg! Välkommen till faktiskt. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-23 17:40

Du har talang.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-23 17:45

Grejen är att Entreq kanske är något mer vetenskapliga än vi tror (lugn o fin nu, kommer snart till poängen)...!

De skriver en text som uppenbarligen och avsiktligen är avsedd att skapa en för hifi-folk välkänd och erkänd psykologisk effekt - den ökända självsuggestionen...!

Således kan man ju se det som att texten och artefakten tillsammans utgör en produkt som faktiskt.se har en vetenskapligt påvisbar effekt! :mrgreen:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-23 17:52

phloam skrev:Grejen är att Entreq kanske är något mer vetenskapliga än vi tror (lugn o fin nu, kommer snart till poängen)...!

De skriver en text som uppenbarligen och avsiktligen är avsedd att skapa en för hifi-folk välkänd och erkänd psykologisk effekt - den ökända självsuggestionen...!

Således kan man ju se det som att texten och artefakten tillsammans utgör en produkt som faktiskt.se har en vetenskapligt påvisbar effekt! :mrgreen:

Det hela kanske är en sociologisk studie på ap... audiofiler?

Extra smart att finansiera studien genom att låta de objekt man studerar betala för en ... "produkt". :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-23 19:50

när det gick hål i mina rann det ut lite sandaktigt stoft med lite glitter i
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-23 19:53

celef skrev:när det gick hål i mina rann det ut lite sandaktigt stoft med lite glitter i

Tycker du att du fick bättre ljud med de där grejerna?

/Peter

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-02-23 20:00

Jag skrev en artikel för ett tag sedan, med hopp om att få det publicerat i Hifi & Musik. Bifogade den inledande texten. Tror ni att jag har någon chans?

Enkel lösning för audiofiler

På RAS-mässan fanns det en produkt som fångade vårt intresse lite extra. Det handlar om en revolutionerande produkt vars enkelhet också är dess styrka. Det är en kabel, vars ledare består utav ett stort antal trådar av ren koppar, omsorgsfullt isolerade med ett lager halvsyntetiskt material bestående av organiska föreningar. Detta material har valts eftersom det effektivt isolerar elektriska ledare, men också för dess mjukhet och smidighet. Kontakterna är helgjutna för att minimera kontaktproblem och oxidation.

Namnet på produkten är elsladd. Den finns att köpa hos din elektriker, eller på valfritt varuhus.

RAS = Ridiculous Audiophile Show.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-23 20:22

Oj oj... det var inte dåligt med vad det ramlade in inlägg här, borta några timmar och 2 sidor :D :D

Men vad som vi bör konstatera är iaf att du inte kan påverka elektronernas spinn i elktronaparbindningarna så att 2 har samma spinn. OM det skulle ske så skulle jag vilja se det materialet :P

Sedan hur Eddie Current är kopplat till elektronspinn vid växlande fält, det är för mig en gåta. Så att det inte finns någon riktig fysisk förklaring känns ju så gott som klart.

Sedan huruvida det är lurendrejeri eller inte kan ju diskuteras. Att marknadsföringen är ful och att man tar till fysikaliska termer man inte förstår sig på i hopp om att sälja känns som en given slutsats.

Men i och med deras öppet köp garanti osv för att utvärdera hemma så är det ju inte lurendrejeri ända in i kaklet så att säga, man får ju "testmöjligheten" iaf. Att testa och se om man är nöjd får man ju med TV-shops produkter också å andra sidan så det kanske inte ger mer credit ändå.

Jag tycker det vore kul om Entreq kunde bemöta detta 8)

Mvh

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-23 21:21

Återigen dags att påminna om konsumentens undersökningsplikt :wink:

Däremot så tycker jag att denna typ av TV-shops-logik är mycket underhållande.

Drar upp mitt favoritsubjekt i ämnet, om det är någon annan som minns:
Peter W Belts ormolje de la´supreme kit
Finns det verkligen ingen som har hans produktblad sparat någonstans?
Definitivt audiofilsuggestion i den högre skolan

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-23 21:23

DVD-ai skrev:Förklara då varför bilen går fortare om den e målad med grön färg.. ?!

För att bilar målade i grön färg (BRG) Är tillverkade i storbrittannien, bilar från öriket är så mycket snabbare, då de av outgrundlig annledning behagar frammföra dem på vänster sida av vägen.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-02-23 21:27

Finns en "artikel" på Euphonia som varkligen tar Entreqs produkter på allvar. "Som extra rekommenderad åtgärd placerades även sandfyllda Wraps vid högtalarkabelns halva längd. Ett led i kampen mot oönskade magnetfält och det skulle inte förvåna mig om de även är aktiva mot oönskad högfrekvent instrålning och totalt sett en tilltalande bakgrundssvärta i ett system som är tyst när det skall vara tyst".

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... entry75834

Jag misstänker väl kanske snarare att tanken var "Som extra rekommenderad åtgärd inköpes extra Wraps för att vi skall tjäna ännu mer pengar på er godtrogenhet".

Anser inte att öppet köp gör en misstänkt bluffprodukt mindre misstänkt. Tror de spelar på att förväntan kan ge upplevda effekter och att det finns en inbyggd tröghet i att folk använder sin rätt att häva köp. Är ju ingen ny försäljningsstrategi direkt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-23 22:04

johanrohm skrev:Kom igen nu!

Kritisera på ett sakligt (vetenskapligt) sätt.
Att påståendena är förvirrade förvridningar av den fysikaliska verkligheten är nog tillräcklig vetenskaplig kritik.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-23 22:21

Andren skrev:Oj oj... det var inte dåligt med vad det ramlade in inlägg här, borta några timmar och 2 sidor :D :D

Men vad som vi bör konstatera är iaf att du inte kan påverka elektronernas spinn i elktronaparbindningarna så att 2 har samma spinn. OM det skulle ske så skulle jag vilja se det materialet :P

Sedan hur Eddie Current är kopplat till elektronspinn vid växlande fält, det är för mig en gåta. Så att det inte finns någon riktig fysisk förklaring känns ju så gott som klart.

Sedan huruvida det är lurendrejeri eller inte kan ju diskuteras. Att marknadsföringen är ful och att man tar till fysikaliska termer man inte förstår sig på i hopp om att sälja känns som en given slutsats.

Men i och med deras öppet köp garanti osv för att utvärdera hemma så är det ju inte lurendrejeri ända in i kaklet så att säga, man får ju "testmöjligheten" iaf. Att testa och se om man är nöjd får man ju med TV-shops produkter också å andra sidan så det kanske inte ger mer credit ändå.

Jag tycker det vore kul om Entreq kunde bemöta detta 8)

Mvh

Läser nu boken "Magnetisörens femte vinter" av P.O. Enquist. Där framställs en kvacksalvares liv och gärning. Parallellerna är tydliga, det man tror på är bra och därför sant. Jag mår illa.....new agefolket låter likadant.
//Krister

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi