Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 22:27

MrUncool skrev:Finns en "artikel" på Euphonia som varkligen tar Entreqs produkter på allvar.

Om man läser det forumet så blir man inte förvånad ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-23 22:47

Rundberg skrev:
I varje ledning där det går en växelström bildas det magnetfält. Dessa fält är som starkast vid anslutningen och vid eventuella skarvar.
Ja, magnetfält bildas kring kablar som för ström, jag tror att det är svårt att komma ifrån. Att dessa fält skulle vara starkare vid skarvar och anslutningar tror jag är helt fel.

Man kan ändra magnetfältet rund en kabel, eller ett antal kablar, genom att placera dom på fiffigt sätt och ha rätt antal. Detta används bland annat på vissa håll för kraftledningar. Man kan därför tänkas sig fall där skraven och/eller kontakteringen gör att man måste ha en annan geometri just där. Någon sådan anslutnings har jag dock aldrig sett eller ens hört talats om. Vilket för hör HiFi-apparater ändå inte spelar någon. Inne i apparaterna är nämligen resten av elektroniken galvaniskt isolerad från nätet med en transformator. På sekundersidan sitter dessuom kondensatorer och i många fall späningsregulatorer och i viss fall även ytterligare filter. Så vad man hittar på med nätsladden har ingen betydelse så länge den kontakterar bra, är tillräckligt grov och säker i strösta allmänhet.

Dom visade "wrapsen" har dock ingen inverkan på omgivande magnetfält.

Det verkar som att många audiofiler inte tänker längre än näsan räcker,och har dessutom ovanligt korta näsor. Ser man sig inte runt i verkligheten? Varför drar man inte // till andra applikationer? Datorer, industri, lab? Kort sagt: Är man helt enkelt korkade, eller bara trångsynta utan mottaglighet för fakta och omvärldsanalys? Styva i korken är man i alla fall, trots att man står med rumpan bar.

(Phuck, jag känner mig i form idag. Riktigt elak. Så här borde jag vara jämt.)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-23 22:57

Max_Headroom skrev:.... Inne i apparaterna är nämligen resten av elektroniken galvaniskt isolerad från nätet med en transformator. På sekundersidan sitter dessuom kondensatorer och i många fall späningsregulatorer och i viss fall även ytterligare filter.

Jag försvarar inte ormolja. Men galvanisk avskiljning filtrerar inte bort alla störningar. Jag arbetade tidigare på Xelex (slutet 80-talet) och en av konstruktörerna av mikrovågshuvuden och satellitmottagare ansåg tex att vända elkontakten till en förstärkare (eller annan elektronik) definitivt kunde ge en ljudskillnad. Man separerar jord i en trafo men inte högre frekvenser. Det finns andra "kopplingar" också.

/ B

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-23 23:16

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-23 23:18

Bill50x skrev: Men galvanisk avskiljning filtrerar inte bort alla störningar.

Korrekt.

Bill50x skrev:Jag arbetade tidigare på Xelex (slutet 80-talet) och en av konstruktörerna av mikrovågshuvuden och satellitmottagare ansåg tex att vända elkontakten till en förstärkare (eller annan elektronik) definitivt kunde ge en ljudskillnad.

Korrekt, och välkänt tror jag? Med betonde på "kunde" dock.

Bill50x skrev:Man separerar jord i en trafo men inte högre frekvenser.

Det här uttalandet är däremot heltokigt. Jag förstår inte ens vad det skulle betyda riktigt. Det finns transformatorer som överför höga frekvenser bra, och de som inte gör det, beroende på vad det är för transformator. Men att den skulle "separera" jord förstår jag inte riktigt vad det skulle betyda - och ännu mindre att högre frekvenser inte separeras - till skillnad från jord? :o

Berätta gärna vad du egentligen menar.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-23 23:18

johanrohm skrev:
Kaffekoppen skrev:
johanrohm skrev:Kom igen nu!

Kritisera på ett sakligt (vetenskapligt) sätt.
Att påståendena är förvirrade förvridningar av den fysikaliska verkligheten är nog tillräcklig vetenskaplig kritik.

Den här tråden kunde ha blivit betydligt kortare och avlutad för länge sedan.

På forumet finns bra med kompetens och erfarenhet när det gäller både ämnet fysik och rapportskrivning. Det borde ha varit lätt att klä av kejsaren kläderna med bara några raders text i aktuellt ämne. Det hade stärkt Faktiskt.se som ett vetenskapligt kunskapsbaserat forum när det verkligen gäller. Sedan är ju alltid ett raljerande och kommenterande ofta kul (kanske).

Det här ska inte uppfattas som kritik av någon enskild. Det ska inte heller uppfattas som krav. Men jag hoppas att det triggar någon. :)

Men det är ju bara att läsa???

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-23 23:28

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-02-23 23:53

Min favorit är Entreq Crossword USB-kabel:

Entreq skrev:Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk. Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-02-24 00:03

pLudio skrev:Min favorit är Entreq Crossword USB-kabel:

Entreq skrev:Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk. Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.

Ding! Ungefär där borde även de mest välvilliga medge att det här är rent trams.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-02-24 00:06

Vibb Eaters är söta... Varför kunde de inte skippat alla dumheter om att äta upp magnetiska fält och placering vid strömkablar, och istället bara sagt att det är en sandsäck med gulligt utseende? Då skulle jag köpt en direkt, bara för att den där musen är gullig. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-24 00:39

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:.... Inne i apparaterna är nämligen resten av elektroniken galvaniskt isolerad från nätet med en transformator. På sekundersidan sitter dessuom kondensatorer och i många fall späningsregulatorer och i viss fall även ytterligare filter.

Jag försvarar inte ormolja. Men galvanisk avskiljning filtrerar inte bort alla störningar. Jag arbetade tidigare på Xelex (slutet 80-talet) och en av konstruktörerna av mikrovågshuvuden och satellitmottagare ansåg tex att vända elkontakten till en förstärkare (eller annan elektronik) definitivt kunde ge en ljudskillnad. Man separerar jord i en trafo men inte högre frekvenser. Det finns andra "kopplingar" också.

/ B

Att det KAN ge ljudskillnad beroende på hur man vänder stickproppen är känt sedan länge. Orsakerna också och det har gåtts igenom förr här på forumet. Jag kan klargöra en sak direkt; det spelar ingen roll i det fallet vad du har för kabel, eftersom det inte är kabelen som orsakar ljudskillnaden utan transformatorn.

Sedan är det ju "lite" skillnad på frekvens i HiFi-området jämfört med microvågor...

Edit: Om någon lyckas höra sån där skillnad beroende på hur man vänder konstakten, prova att köra lite olika vågformer från en lämplig källa, sampla på utgång en skicka hit! Så får vi sed vad som faktiskt.se händer.
Senast redigerad av Max_Headroom 2009-02-24 00:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-24 00:40

johanrohm skrev: Det borde ha varit lätt att klä av kejsaren kläderna med bara några raders text i aktuellt ämne.

Det gjorde ju på första sidan också. I mitt första inlägg. att somliga inte kan läsa inantill är svårt att göra något åt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-24 00:45

Åh herregud. Där nådde jag bullshitdaggpunkten.

Bild
Senast redigerad av KarlXII 2009-02-24 03:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-02-24 00:49

Näeh fy fasen alltså... jag blir så förbannad när jag läser sånt där trams att jag knappt vet var jag ska ta vägen....

Någon borde polisanmäla dom för bedrägeri. Har vi ingen som går hemma och har för mycket tid och pengar som har lust :)

Ett blindtest på usbkablar i en domstol vore rätt skoj :D

Köper man en sån där måste man ju ha hjärnfel även om man har 10 miljarder på banken.
Senast redigerad av Strauss 2009-02-24 00:53, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-24 00:52

KarlXII skrev:

Åh herregud. Där nådde jag bullshitdagpunkten.

Bild

Den kabeln som gjorde at jag var tvungen att lämna deras utställning för jag kokade av ilska på gignosmässan :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-02-24 00:56

Härlig filosofi....

Om Entre Q
I grund och botten är jag bonde och som sådan lever man av och med naturen. Därför är det inte så konstigt att man får upp ögonen för vilken fantastisk konstruktör moder natur är. Ingenting kan människan konstruera med högre precision och ändamålsenlighet. Naturen följer alltid fysikens lagar och sätter aldrig design före funktion och samspelet med övriga miljön. Naturlagarna kan vi aldrig sätta oss över och de gäller överallt, även inom Hi-Fi.

”Det man kan mäta är inte viktigt och det viktiga kan inte mätas”

Härligt att typ hälften av produkterna sätter sig emot naturlagarna :roll: :lol: :lol:

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-24 01:01

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-24 01:06

Strauss skrev:Härligt att typ hälften av produkterna sätter sig emot naturlagarna :roll: :lol: :lol:
Nej, produkterna följer helt säkert alla naturlagar, annars har de gjort stora upptäckter på den där firman. Problemet är väl att den påstådda funktionen står i motsatsförhållande till den kunskap vi har av fysikens lagar. Det är ju därför vi kan veta att det bara är båg 8)

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-24 02:05

johanrohm skrev:
Max_Headroom skrev:
johanrohm skrev: Det borde ha varit lätt att klä av kejsaren kläderna med bara några raders text i aktuellt ämne.

Det gjorde ju på första sidan också. I mitt första inlägg. att somliga inte kan läsa inantill är svårt att göra något åt.

Trevligt!

Var kritiserar jag dig, personligen?

Det gör du inte. Det är jag som kritiserar dig. Tvärtom alltså.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-02-24 02:54

:? :o 8O

Snälla, säg att det är ett skämt.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-24 07:23

Nej, det är ett företag som specialicerat sig på att utnyttja människors önskan om god ljudåtergivning till att exploatera deras okunskap till profit genom vedervärdig marknadsföring av snyggt paketerade tillbehörspaket.

Ja, de borde gå att få fällda i marknadsdomstol.

De förstör som jag ser det för andra företag i branchen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-24 08:53

Innan vi hojtar "bränn häxan" så skall man väl enkelt kunna konstatera att hifi är en stilla ankdamm jämfört med tex alternativmedicin etc, när det gäller att lura folk på pengar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-24 09:23

Vee-Eight skrev:Innan vi hojtar "bränn häxan" så skall man väl enkelt kunna konstatera att hifi är en stilla ankdamm jämfört med tex alternativmedicin etc, när det gäller att lura folk på pengar.

Två fel gör näppeligen ett rätt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-24 09:42

jonasp skrev:
Vee-Eight skrev:Innan vi hojtar "bränn häxan" så skall man väl enkelt kunna konstatera att hifi är en stilla ankdamm jämfört med tex alternativmedicin etc, när det gäller att lura folk på pengar.

Det vill jag aldrig påskina, men perspektiv på hur signifikant ett problem verkligen är tycker jag borde vara nyttigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MrGillespie

Inläggav MrGillespie » 2009-02-24 09:52

Jag får tacka för välkomnandet.

Jag har tillbringat en del tid här på forumet och varit nära att ansluta mig förut. Tyvärr besitter jag inte alls den tekniska kunskap som många här gör vilket gör att jag sällan har något vettigt att tillföra, men efter att ha jobbat i butik (Reference Audio) ett antal så var det länge sedan som jag tröttnade på sådana här produkter och nu kunde jag inte hålla mig. Det märkliga var att (jag slutade för nio år sedan) kunderna som ville ha sådant här var otroligt svårövertalade när man försökte påvisa att det inte fungerade och att jag tyckte dom borde spendera sina pengar på annat (skivor för det mesta). Jag var ofta oense med kunder som ville köpa märkliga kablar med lådor på som garanterat förvrängde signalen som skulle färdas genom dom.

Jag vill passa på att tacka er alla för mycket god underhållning och kunskaperna som ni är väldigt generösa att dela med er av för det mesta.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-24 09:55

Vee-Eight skrev:
jonasp skrev:

Det vill jag aldrig påskina, men perspektiv på hur signifikant ett problem verkligen är tycker jag borde vara nyttigt.

Men då är det ju bra att du finns tillstädes och kan påminna oss varje gång någon har ett "problem" med lite överbetonad diskant, bumlig bas, eller en söndermastrad skiva.

TÄNK PÅ DE SVÄLTANDE BARNEN I BIAFRA!

:)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-24 10:08

Almen skrev:
Vee-Eight skrev:
jonasp skrev:

Men då är det ju bra att du finns tillstädes och kan påminna oss varje gång någon har ett "problem" med lite överbetonad diskant, bumlig bas, eller en söndermastrad skiva.

TÄNK PÅ DE SVÄLTANDE BARNEN I BIAFRA!

:)

Precis! TÄNK PÅ SABB I TRÅLLHÄTTAN ÅCK DE SVELTANDE BARRNEN I AFFRIKA!1111

:roll:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-24 10:19

Kaffekoppen skrev:
KarlXII skrev:

Åh herregud. Där nådde jag bullshitdagpunkten.

Bild

Den kabeln som gjorde at jag var tvungen att lämna deras utställning för jag kokade av ilska på gignosmässan :)

haha, jag tittade även jag på denna kabel på den mässan... och blev även jag förbannad, jag pallade inte bråka med herren som demade dem...
Jag hadde redan bråkad med honom om deras träklossar som låg under kablarna för att indvika att "ELEKTROMAGNETISKA och JONISERADE-STÖRFÄLT" skulle komma upp i kabeln och störa... 8O
Sedan deras HiFimöss och Wraps argumenterade vi om, men mest om deras högtalare som hadde "världens snabbaste element"... (hörde ni grabbar!! :lol: ) på villket sätt undrade jag då ?! svaret va att dem kunde röra sig snabbast i hela värden (väldigt precis svar... :roll: ) Ehh, ok som att den kan gå längst upp i frekvens i hela värden undrade jag då ?!
Svaret va att: Nej, inte högst upp i frekven, utan membranet kan röra sig snabbare (flest slag / sekund) än något annat element i världen..

Hahah LOL !!!

detta va för övrigt ett baselement med delning ca 3Khz....

alltså, vad ska man säga om något sådant... 8O
Total avsaknad av kunskap inom området och värdelöst att argumentera med någon som han... och när jag såg USB kabeln så pallade jag inte börja argumentera om nästa löjliga grej...

aja, det va i alla fall min favorit monter i mässan för att jag fick mig ett gott skratt när jag pratade med honom.
Han blev lite iriterad på mig när jag argumenterade emot honom hela tiden, dessutom så såg han nog att jag flinade så han såg väldigt störd ut närt jag väl lämnade honom i fred (läs: givit upp hoppet om honom)

aja, va ju en ok mässa i övrigt och en sådan där USB kabel ska jag skaffa, sjukt snabb överföring mellan min MP# och datan det bli.. :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-24 10:44

Men är det inte lite missriktat med all denna kritik mot dess "funktion" när det så uppenbart är frågan om produkter för ren självsuggestion?

Det är väl bara att slå fast att det är det, sedan kan man ju istället gå vidare och se hur bra eller dålig produkten är på just självsuggestionsbiten. Känns mer konstruktivt på nåt sätt.

Att slita sitt hår över att det inte är det man vill att det ska vara är ju som att vara frustrerad över att en Ferrari inte alls är så bra på att köra plankor med (ursäkta biltjat, orkar inte hitta på bättre liknelse just nu men ni fattar). Eller nåt. Kabel som kabel, men helt olika syften.

Sen att kunder kommer in och vill ha detta (självsuggestion) är kanske inte så konstigt, sälj bra suggestionsprodukter till dem då. En kund som vill ha vetenskapligt verifierad funktion köper nåt annat av andra skäl.

Och nej, jag tror inte att en kund som köper vare sig kristaller eller fantasi-hifi _egentligen_ tror att det funkar rent vetenskaplig, och det är inte heller meningen. Man köper sig en känsla, en tro på "kanske på nåt sätt..." osv. M.a.o., (under)medveten självsuggestion. Något som bevisligen kan ha effekt, kanske mer effekt än vissa tekniskt motiverbara "förbättringar" (som byte av cd-spelare t.ex.)

Fast det kanske stör den ingenjörsmässige manlige hifi-entusiastens tankebild att män kan vara lika virriga som kvinnfolk som köper healingkristaller och annat jox. The horror! ;)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-24 10:52

MrGillespie skrev:Jag får tacka för välkomnandet.

Jag har tillbringat en del tid här på forumet och varit nära att ansluta mig förut. Tyvärr besitter jag inte alls den tekniska kunskap som många här gör vilket gör att jag sällan har något vettigt att tillföra, men efter att ha jobbat i butik (Reference Audio) ett antal så var det länge sedan som jag tröttnade på sådana här produkter och nu kunde jag inte hålla mig. Det märkliga var att (jag slutade för nio år sedan) kunderna som ville ha sådant här var otroligt svårövertalade när man försökte påvisa att det inte fungerade och att jag tyckte dom borde spendera sina pengar på annat (skivor för det mesta). Jag var ofta oense med kunder som ville köpa märkliga kablar med lådor på som garanterat förvrängde signalen som skulle färdas genom dom.

Jag vill passa på att tacka er alla för mycket god underhållning och kunskaperna som ni är väldigt generösa att dela med er av för det mesta.

Trevligt med seriösa försäljare :!:
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi