MrUncool skrev:Finns en "artikel" på Euphonia som varkligen tar Entreqs produkter på allvar.
Om man läser det forumet så blir man inte förvånad
Moderator: Redaktörer
MrUncool skrev:Finns en "artikel" på Euphonia som varkligen tar Entreqs produkter på allvar.
Rundberg skrev:Ja, magnetfält bildas kring kablar som för ström, jag tror att det är svårt att komma ifrån. Att dessa fält skulle vara starkare vid skarvar och anslutningar tror jag är helt fel.I varje ledning där det går en växelström bildas det magnetfält. Dessa fält är som starkast vid anslutningen och vid eventuella skarvar.
Max_Headroom skrev:.... Inne i apparaterna är nämligen resten av elektroniken galvaniskt isolerad från nätet med en transformator. På sekundersidan sitter dessuom kondensatorer och i många fall späningsregulatorer och i viss fall även ytterligare filter.
Bill50x skrev: Men galvanisk avskiljning filtrerar inte bort alla störningar.
Bill50x skrev:Jag arbetade tidigare på Xelex (slutet 80-talet) och en av konstruktörerna av mikrovågshuvuden och satellitmottagare ansåg tex att vända elkontakten till en förstärkare (eller annan elektronik) definitivt kunde ge en ljudskillnad.
Bill50x skrev:Man separerar jord i en trafo men inte högre frekvenser.
johanrohm skrev:Kaffekoppen skrev:Att påståendena är förvirrade förvridningar av den fysikaliska verkligheten är nog tillräcklig vetenskaplig kritik.johanrohm skrev:Kom igen nu!
Kritisera på ett sakligt (vetenskapligt) sätt.
Den här tråden kunde ha blivit betydligt kortare och avlutad för länge sedan.
På forumet finns bra med kompetens och erfarenhet när det gäller både ämnet fysik och rapportskrivning. Det borde ha varit lätt att klä av kejsaren kläderna med bara några raders text i aktuellt ämne. Det hade stärkt Faktiskt.se som ett vetenskapligt kunskapsbaserat forum när det verkligen gäller. Sedan är ju alltid ett raljerande och kommenterande ofta kul (kanske).
Det här ska inte uppfattas som kritik av någon enskild. Det ska inte heller uppfattas som krav. Men jag hoppas att det triggar någon.
Entreq skrev:Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk. Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.
pLudio skrev:Min favorit är Entreq Crossword USB-kabel:Entreq skrev:Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk. Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:.... Inne i apparaterna är nämligen resten av elektroniken galvaniskt isolerad från nätet med en transformator. På sekundersidan sitter dessuom kondensatorer och i många fall späningsregulatorer och i viss fall även ytterligare filter.
Jag försvarar inte ormolja. Men galvanisk avskiljning filtrerar inte bort alla störningar. Jag arbetade tidigare på Xelex (slutet 80-talet) och en av konstruktörerna av mikrovågshuvuden och satellitmottagare ansåg tex att vända elkontakten till en förstärkare (eller annan elektronik) definitivt kunde ge en ljudskillnad. Man separerar jord i en trafo men inte högre frekvenser. Det finns andra "kopplingar" också.
/ B
johanrohm skrev: Det borde ha varit lätt att klä av kejsaren kläderna med bara några raders text i aktuellt ämne.
pLudio skrev:Min favorit är Entreq Crossword USB-kabel:Entreq skrev:Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk. Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.

KarlXII skrev:pLudio skrev:Min favorit är Entreq Crossword USB-kabel:Entreq skrev:Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk. Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.
Åh herregud. Där nådde jag bullshitdagpunkten.
Om Entre Q
I grund och botten är jag bonde och som sådan lever man av och med naturen. Därför är det inte så konstigt att man får upp ögonen för vilken fantastisk konstruktör moder natur är. Ingenting kan människan konstruera med högre precision och ändamålsenlighet. Naturen följer alltid fysikens lagar och sätter aldrig design före funktion och samspelet med övriga miljön. Naturlagarna kan vi aldrig sätta oss över och de gäller överallt, även inom Hi-Fi.
”Det man kan mäta är inte viktigt och det viktiga kan inte mätas”
Nej, produkterna följer helt säkert alla naturlagar, annars har de gjort stora upptäckter på den där firman. Problemet är väl att den påstådda funktionen står i motsatsförhållande till den kunskap vi har av fysikens lagar. Det är ju därför vi kan veta att det bara är bågStrauss skrev:Härligt att typ hälften av produkterna sätter sig emot naturlagarna![]()
![]()
johanrohm skrev:Max_Headroom skrev:johanrohm skrev: Det borde ha varit lätt att klä av kejsaren kläderna med bara några raders text i aktuellt ämne.
Det gjorde ju på första sidan också. I mitt första inlägg. att somliga inte kan läsa inantill är svårt att göra något åt.
Trevligt!
Var kritiserar jag dig, personligen?
Vee-Eight skrev:Innan vi hojtar "bränn häxan" så skall man väl enkelt kunna konstatera att hifi är en stilla ankdamm jämfört med tex alternativmedicin etc, när det gäller att lura folk på pengar.
jonasp skrev:Vee-Eight skrev:Innan vi hojtar "bränn häxan" så skall man väl enkelt kunna konstatera att hifi är en stilla ankdamm jämfört med tex alternativmedicin etc, när det gäller att lura folk på pengar.
Två fel gör näppeligen ett rätt.
Vee-Eight skrev:jonasp skrev:Vee-Eight skrev:Innan vi hojtar "bränn häxan" så skall man väl enkelt kunna konstatera att hifi är en stilla ankdamm jämfört med tex alternativmedicin etc, när det gäller att lura folk på pengar.
Det vill jag aldrig påskina, men perspektiv på hur signifikant ett problem verkligen är tycker jag borde vara nyttigt.
Almen skrev:Vee-Eight skrev:jonasp skrev:Vee-Eight skrev:Innan vi hojtar "bränn häxan" så skall man väl enkelt kunna konstatera att hifi är en stilla ankdamm jämfört med tex alternativmedicin etc, när det gäller att lura folk på pengar.
Det vill jag aldrig påskina, men perspektiv på hur signifikant ett problem verkligen är tycker jag borde vara nyttigt.
Men då är det ju bra att du finns tillstädes och kan påminna oss varje gång någon har ett "problem" med lite överbetonad diskant, bumlig bas, eller en söndermastrad skiva.
TÄNK PÅ DE SVÄLTANDE BARNEN I BIAFRA!
Kaffekoppen skrev:KarlXII skrev:pLudio skrev:Min favorit är Entreq Crossword USB-kabel:Entreq skrev:Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk. Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.
Åh herregud. Där nådde jag bullshitdagpunkten.
Den kabeln som gjorde at jag var tvungen att lämna deras utställning för jag kokade av ilska på gignosmässan
MrGillespie skrev:Jag får tacka för välkomnandet.
Jag har tillbringat en del tid här på forumet och varit nära att ansluta mig förut. Tyvärr besitter jag inte alls den tekniska kunskap som många här gör vilket gör att jag sällan har något vettigt att tillföra, men efter att ha jobbat i butik (Reference Audio) ett antal så var det länge sedan som jag tröttnade på sådana här produkter och nu kunde jag inte hålla mig. Det märkliga var att (jag slutade för nio år sedan) kunderna som ville ha sådant här var otroligt svårövertalade när man försökte påvisa att det inte fungerade och att jag tyckte dom borde spendera sina pengar på annat (skivor för det mesta). Jag var ofta oense med kunder som ville köpa märkliga kablar med lådor på som garanterat förvrängde signalen som skulle färdas genom dom.
Jag vill passa på att tacka er alla för mycket god underhållning och kunskaperna som ni är väldigt generösa att dela med er av för det mesta.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 20 gäster