Påverkas något mer än basen om man ändrar volymen på en hgt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zei

Påverkas något mer än basen om man ändrar volymen på en hgt?

Inläggav Zei » 2009-02-23 20:22

Så.. Precis som ämnet.

Påverkas något mer än basen om man ändrar volymen på en högtalare?

Om man behåller baffelmått och så minskar man volymen...

/JZ

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-23 21:58

Nja, om man leker med tanken att man behåller lådans yttermått men gör den inre volymen mindre så påverkas bara basåtergivningen.

I praktiken ändrar man nog även lådans yttermått och gör kanske en mindre baffel och då påverkas ju baffelsteget och antagligen dess krusiduller lite högre upp i frekvens. Minskar man låddjupet blir det också en liten skillnad av samma anledning och hänger lådan på en vägg blir skillnaden ganska stor eftersom reflexen från väggen kommer tidigare.

Men nu var det ju inte det du frågade utan bara det första.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2009-02-23 22:26

Tack Svante.

Baffelsteget, Tar det hänsyn till hela baffelns längd eller bara till viss del?
Tex på en 2vägs golvare med en höjd av 110cm.

/JZ

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-23 23:23

När volymen minskas i en sluten låda så höjs resonansfrekvensen och även Q-värdet höjs. Det blir en resonantare återgivning av mellanbasen samtidigt som de lägsta frekvenserna blir svagare.
Det kan i sin tur påverka klangbalansen så att mellanregistret låter svagt, distant mm osv.
Man kan ju försöka dämpa lådan hårdare med mera hårdare packat dämpmaterial för att kompensera, men det kan leda till att den låter stummare, mer död och även mer distad.
Tror jag då i alla fall...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-23 23:41

Zei skrev:Tack Svante.

Baffelsteget, Tar det hänsyn till hela baffelns längd eller bara till viss del?
Tex på en 2vägs golvare med en höjd av 110cm.

/JZ

Ja, det beror väl på hur man definierar det. Jag tycker att det är sunt att ta med effekterna av hela baffelkantens reflexion i det som kallas baffelsteg. Sen blir det ju fler reflexer tex i bakväggen, eller i bakkanten av lådan om den är fristående, men de tycker jag inte hör till baffelsteget.

Men i verkligheten finns förstås alla reflexerna och verkligheten bryr sig inte alls om vad vi tycker, den bara finns. Man måste komma ihåg att skilja på de modeller vi har av verkligheten och verkligheten själv. Gör man uppdelningar av verkligheten är det oftast för att verkligheten blir enklare att förstå eller räkna på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2009-02-24 11:47

Tack.

:)

/JZ

Återgå till Teknikforum