Dämpmaterialets placering i lådan

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-03 23:50

Svante skrev:Nu blir jag förvirrad. Du säger att portarna inte har några rör? Ändå säger du att lådan är avstämd till 22 resp 29 Hz, är det med en resp två öppningar öppnade? Har du mätt eller beräknat de frekvenserna?

Ja presis det är med en resp 2 öppningar det syns på dB testerna, och jag har mätt fasvridningen med oscilloskop över resistor åxå.
Ser fasen gå genom nollan 3 gånger den mittersta är vid Fb eller ???
Och jag har de exakta frekvenserna i nån tabell här om du vill ha.

Det ska bli en dipp vid halvvågsresonans?
Trycket är högst men partikelhastigheten är noll vid ändarna eller hur va det?
Vad det än är jag ser på kurvan så verkar det finnas i lådan i allafall.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-04 19:56

mike34 skrev:Ja presis det är med en resp 2 öppningar det syns på dB testerna, och jag har mätt fasvridningen med oscilloskop över resistor åxå.
Ser fasen gå genom nollan 3 gånger den mittersta är vid Fb eller ???

Ja just det.
mike34 skrev:Det ska bli en dipp vid halvvågsresonans?

Nja, det kan bli en topp också, det beror på var i lådan miken sitter. Men man kan vara säker på atrt det händer "något" och att det händer "något" är ett rätt säkert tecken på en exciterad egenmod, men det kan det ju inte vara i detta fallet eftersom frekvensen inte stämmer och därför så är mitt huvud lite förkryllat i frågan...
mike34 skrev:Trycket är högst men partikelhastigheten är noll vid ändarna eller hur va det?

Yup.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-06 14:23

Funderar på en sak.
Om vi bortser från de dippar som syns nu och säger att jag har svept i 1 Hz diskreta steg, kan jag ha missat den dippen som borde va där ? Kan den va så smal ? (Antagligen inte).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-06 14:45

mike34 skrev:Funderar på en sak.
Om vi bortser från de dippar som syns nu och säger att jag har svept i 1 Hz diskreta steg, kan jag ha missat den dippen som borde va där ? Kan den va så smal ? (Antagligen inte).

Nej. De är säkert bredare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-08 18:04

Svante skrev:
mike34 skrev:Funderar på en sak.

Nej. De är säkert bredare.

Jaja, skit samma, jag mäter från 100 Hz å neråt å försöker avläsa förändring av olika isoleringsmodeller.
Ska göra ett svep helt utan isolering å se om inte resonanserna dyker upp där de "ska" va.
Alternativt ställer lådan på Avenyn till nästa Göteborgskalas å skriver "bajamaja" på sidan.
Nu har jag iallafall fixat fram "rör" så det blir en riktig avstämmning.

Föregående

Återgå till Teknikforum