Erik_AA skrev:@Naqref
Är det ok om jag lägger upp en modifierad version av ditt utmärkta program?
Självklart! Det är det jag hade hoppats på.

Moderator: Redaktörer
Erik_AA skrev:@Naqref
Är det ok om jag lägger upp en modifierad version av ditt utmärkta program?
Erik_AA skrev:Misstänkt bugg... ska inte följande rad:
asr=apr+(damp^2*directdist/dist).^2.*exp(i.*w.*time);
vara
asr=asr+(damp^2*directdist/dist).^2.*exp(i.*w.*time);
För alla sekundära reflexer förutom den första i listan?
Erik_AA skrev:Såhär såg det ut för mitt rum med 50% reflektion vid 125Hz (vet inte vad som är ett rimligt värde på k i Ingvars formel med 10cm minerallull+5cm polyesterfibrer).
shifts skrev:Kommer det komma en tutorial tro?
Naqref™ skrev:Hur gjorde du förstaplotten? Den är ju beroende av en given dämpning men nu har vi en frekvensarray som inte ger konstant dämpning.
shifts skrev:Ska försöka sätta mig in i detta framöver, det verkar ju onekligen rätt
trevligt. Dock känns inlärningströskeln rätt hög. När jag tittar på vissa
screenshots så lyckas jag inte läsa ut många begripligheter ur dem.
Kommer det komma en tutorial tro?
celef skrev:jag håller med, den där rektangel begriper jag inte ett smack vad den talar om
och fördröjningens tidsaxel borde vara mer detaljerad för att få en chans att läsa punkter
Naqref™ skrev:Hur gjorde du förstaplotten? Den är ju beroende av en given dämpning men nu har vi en frekvensarray som inte ger konstant dämpning.
Erik_AA skrev:Humm, man märker snabbt när man testar lite olika typer av frekvensberoende dämpningskurvor att kurvans utseende och dämpnings effektivitet har en mycket stor inverkan på direktljudets frekvensgång.
Naqref™ skrev:Erik_AA skrev:Humm, man märker snabbt när man testar lite olika typer av frekvensberoende dämpningskurvor att kurvans utseende och dämpnings effektivitet har en mycket stor inverkan på direktljudets frekvensgång. quote]
Njae.Direkljudet förblir opåverkat men summan av ljuden blir det inte.
Men annars stämmer din iakttagelse. Det verkar faktiskt bättre att använda mycket lite dämpmaterial för den summerade frekvensgången ibland (annars får man mycket kraftiga interferenser från primärt golv och tak). Och hörseln summerar ju faktiskt dessa ljud då de befinner sig inom precedencefönstret.
Erik_AA skrev:Edit: Och jag litar då på Ingvars konstaterande att taket vid lite högre frekvenser inte faller inom det du kallar precedencefönstret.
Naqref™ skrev:Erik_AA skrev:Edit: Och jag litar då på Ingvars konstaterande att taket vid lite högre frekvenser inte faller inom det du kallar precedencefönstret.
Men då har IÖ fel. Det har gjorts massvis av forskning om detta både före och efter IÖs forskningsinsats och allt är entydigt. Precedencefönstret (d v s då man uppfattar lokalisationen från den första ljudkällan enbart men den tonala som en sammansatt signal) sträcker sig från strax under 1ms till 7-8 ms (minst). Därefter så kan man beroende på hur signalen ser ut (ton, brus eller impuls) uppfatta det som en separat ljudhändelse (auditory event) och ett eko.
Naqref™ skrev:Införandet av ett "loge tänk" är mest en filosofisk fråga och inget som har med hörselns egentliga funktion att göra. Sett ur ett psykofysikaliskt (som ju precedenseffekten är en del av) perspektiv så är takreflexen väl inomprecedensfönstret. Det kan finns andra reflexer som är väl inom det oxå. Golvreflexen exempelvis och om man sitter nära bakväggen så kan den faktiskt oxå ingå. Men därom vet vi ju inte eftersom det är en variabel vi inte kan ha koll på som högtalarkonstruktörer (hur långt man har till bakväggen alltså, golvreflexen byggs ju in i konstruktionen). Det är därför jag har bara valt att ha med den främre halvan av frontalplanet. Den kan man ha viss (om inte direkt så åtminstone statistisk) koll på.
Erik_AA skrev:Får ta och läsa på lite mer om precedenceeffekten, men vad av jag kommer ihåg så är storleken på tidsfönstret för vilka reflexer som adderas riktnings och intensitetsberoende, eller har jag fel nu?
Erik_AA skrev:Jo, jag har också läst en hel del om detta men IÖ säger (som jag förstått det, jag kan ju ha förstått fel) att takreflexen uppfattas som en del av logen och inte ska summeras in i "direktljudet" vid icke-låga frekvenser (i alla fall i det som han kallar för "bra rum"). Annars skulle han ju förespråka att man gör nåt åt den reflexen på samma sätt som golvreflexen.
subjektivisten skrev:Det gör han med. Ritningen som han gjort på mitt rum har dämpning i taket med, dock inte lika lågt ut som dämpningen på väggarna.
subjektivisten skrev:Möjligt. Beror nog lite vad det är för högtalare också?
Naqref™ skrev:subjektivisten skrev:Möjligt. Beror nog lite vad det är för högtalare också?
Det är nog rimligt. Ser man till de simuleringar jag gjorde i helgen med resp utan dämpning (golv och väggar) så får man en väldigt kraftig dipp vid strax under 400Hz i rummet med dämpning. Det är golv och takreflexen som blir för dominanta. Så paradoxalt nog så vore det bättre (ur ett renodlat tonkurveperspektiv) med i56 i ett sådant dämpat rum medan man kan nöja sig med i28 om man inte har dämpning. Exempelvis.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster