Visaton som diskant

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Visaton som diskant

Inläggav BengtAllevad » 2009-02-16 13:40

Allra först: Detta inlägg har ingenting att göra med vad man kan tycka om de nya fina diskanterna.
Det hela är så enkelt som, att jag tröttnade att vänta och beställde Visatondiskanter veckan innan den nya tillkännagavs och här sitter jag nu med 8 st.

Om ev. moderator därtill tycker, att det här inlägget är för mycket hembyggeri i Carlssonvärlden, så vill jag att det flyttas dit det hör hemma.

Visaton TW 6 NG 8 ohm, pris ca. 130:-/styck
(Jag valde dessa något mindre för att de skulle få plats under gallret. Dock får jag ändå försänka dem något lite)

Monterade i mina, i också allt övrigt, modifierade OA6 II

Alltså bara se det till hur diskantljudet upplevs.

En viss besvikelse men ändå bättre än vad jag någonsin upplevt mina MT20HFC.
Visatonerna visslar inte, tutar inte, skränar inte men:

Den subtila, fjäderlätta, nästan genomskinliga men ändå tillräckligt täta diskant som jag oftast upplever när jag lyssnar på vänners konventionella högtalare med domediskanter finns inte i dessa Visatoner.
Jag saknar även att diskanten framgår rätt och tydlig vid låg lyssningsnivå och likaväl inte påfrestande och tröttande vid lite högre nivå.
Detta saknade jag även på MT20:orna så ingen försämring därvidlag.

Åtminstone inte än, efter bara några timmars drift av Vistonerna.

Jag har läst om CT62, att den krävde inspelning och jag kan hoppas att så också gäller i detta fallet.
Jag har heller aldrig hört en CT 62:a så att jag kan jämföra lyssningsintryck.

Kontentan är dock att jag tycker mig ha fått något bättre högtalare men samtidigt finns alltid en mer eller mindre stark vilja, att uppleva en ändring/modifikation som man gör själv, att verka bättre än innan.
Senast redigerad av BengtAllevad 2009-02-16 18:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-02-16 14:23

Intressant att läsa om dina intryck, Bengt. Berätta gärna om hur dina OA-6 II-or är modifierade i övrigt. Jag har själv ett par av denna modell som väntar på renovering.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2009-02-16 16:11

Daniel_A skrev:Intressant att läsa om dina intryck, Bengt. Berätta gärna om hur dina OA-6 II-or är modifierade i övrigt. Jag har själv ett par av denna modell som väntar på renovering.

Samma här!

(Eller + 1 som det verkar heta nu för tiden!)

Conny

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Inläggav BengtAllevad » 2009-02-16 22:42

Daniel_A skrev:Intressant att läsa om dina intryck, Bengt. Berätta gärna om hur dina OA-6 II-or är modifierade i övrigt. Jag har själv ett par av denna modell som väntar på renovering.

Tack, det var vänligt!

Att berätta om mina gamla OA6II är nog ingen bra idé på ett sådant här entusiastforum men jag tar risken när du frågar.

Allra först är de inga Carlssonhögtalare längre i ordets bemärkelse och de har knappast blivit föremål för vad jag tror att du menar med renovering!!

Jag har haft dem sedan början på sjuttiotalet och har aldrig tyckt om ljudet men blev mer och mer förtjust i designen som började ingå i vårt möblemang mer och mer. Vackra proportioner och lite av en tändsticksask på höjden med svart uppe och nere.

När jag efter ca trettio års användning ville ha ett annat ljud som passade mig bättre (snacka om tålamod :) ) tog jag bort basequalizern och dess 9710 som knappt tillförde något till basljudet. Inget komponentfel i equalizern som det ofta skrivs om men gav ändå inget i mitt tycke.

Därefter gör jag helt enkelt om lådan invändigt till en, låt oss kalla det OA5 II och ersätter den helt utslitna mellanregister 9710:an med en Fostex bredband 207E. anpassar dämpning och basreflexrör och gör ett filter med hjälp av Bastaprogrammet och en hel del provande, lyssnande och mätande med skärt brus och ljudnivåmätare. Tredje ordningen för Visatondiskanterna och andra ordningen för Fostexen.

Resulterar i en frekvensgång på ca. +, - 3 dB inom ungefär samma område som en OA5II:a. Troligen lite längre ner i basområdet än den.

I mitt tycke tillräcklig basåtergivning kompletterat med en aktiv subbas.

Självklart inser jag, att jag inte har åstadkommit något bättre än den ursprungliga ljudingenjörskonstruerade versionen; däremot har jag fått något jag trivs bättre med och rent subjektivt, upplevelsemässigt spelar musiken som jag vill att den skall låta.

Hoppas jag inte blir bannlyst på forumet efter denna bekännelse :lol: men som sagt; anledningen till mitt första inlägg var, att jag ville dela med mig av, att jag skaffat och lyssnat / upplevt något av just Visatondiskanterna.
Senast redigerad av BengtAllevad 2009-02-16 22:50, redigerad totalt 2 gånger.

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-16 22:47

BengtAllevad skrev:När jag efter ca trettio års användning ville ha ett annat ljud som passade mig bättre (snacka om tålamod :) ) tog jag bort basequalizern och dess 9710 som knappt tillförde något till basljudet. Inget komponentfel i equalizern som det ofta skrivs om men gav ändå inget i mitt tycke.

Därefter gör jag helt enkelt om lådan invändigt till en, låt oss kalla det OA5 II och ersätter den helt utslitna mellanregister 9710:an med en Fostex bredband 207E. anpassar dämpning och basreflexrör och gör ett filter med hjälp av Bastaprogrammet och en hel del provande, lyssnande och mätande med skärt brus och ljudnivåmätare. Tredje ordningen för Visatondiskanterna och andra ordningen för Fostexen.

I mitt tycke tillräcklig basåtergivning kompletterat med en aktiv subbas.

Självklart inser jag, att jag inte har åstadkommit något bättre än den ursprungliga ljudingenjörskonstruerade versionen; däremot har jag fått något jag trivs bättre med och rent subjektivt, upplevelsemässigt spelar musiken som jag vill att den skall låta.

Hoppas jag inte blir bannlyst på forumet efter denna bekännelse :lol: men som sagt; anledningen till mitt första inlägg var, att jag ville dela med mig av, att jag skaffat och lyssnat / upplevt något av just Visatondiskanterna.

aja baja ;)

vh Josef

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-17 09:37

BengtAllevad skrev:Tack, det var vänligt!

Att berätta om mina gamla OA6II ....

, låt oss kalla det OA5 II .

Det borde väl vara OA6 II eller en OA5 III, OA5 II är användt av Carlsson själv.

Mvh

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Inläggav BengtAllevad » 2009-02-17 09:58

PeterAkemark skrev:
BengtAllevad skrev:Tack, det var vänligt!

Att berätta om mina gamla OA6II ....

, låt oss kalla det OA5 II .

Det borde väl vara OA6 II eller en OA5 III, OA5 II är användt av Carlsson själv.

Mvh

Bra tips! . :) Jag är inte riktigt inne än i alla vana forum-användares vokabulär och beteckningar.

Sålunda har jag skapat ett par OA5III:or med Fostex bredband och Visatondiskanter.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-17 11:44

jag har oxå provat visaton-diskanten, den med kvadratisk front, och blev inte heller imponerad

den andra visatondiskanten den med kvadratrunda fronten är kanske bättre, sitter i ganska dyra högtalare gör den iallafall

jag är riktigt spänd på hur nya carlssondiskanten ljuder då den är, som jag förstår det, baserad på visaton
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-17 12:09

celef skrev:jag har oxå provat visaton-diskanten, den med kvadratisk front, och blev inte heller imponerad

den andra visatondiskanten den med kvadratrunda fronten är kanske bättre, sitter i ganska dyra högtalare gör den iallafall

jag är riktigt spänd på hur nya carlssondiskanten ljuder då den är, som jag förstår det, baserad på visaton

Kvadratrund front? :?:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-17 12:12

KarlXII skrev:
celef skrev:jag har oxå provat visaton-diskanten, den med kvadratisk front, och blev inte heller imponerad

Jaa, en rund kvadratisk front :) Det vet väl alla vad det är 8O 8)

MvH
PS
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-17 12:22

KarlXII skrev:

jaa, kolla här:

kvadrat:
Bild

rund:
Bild

kvadratrund:
Bild

yes! 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-17 14:38

Jaa, en rund kvadratisk front :) Det vet väl alla vad det är 8O 8)

Ja, där fick du Kalledussin 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-17 14:51

Det är bra att lära sig något nytt varje dag Bild

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Inläggav BengtAllevad » 2009-02-25 10:56

Vill bara göra en uppföljning av mina Visaton TW6 NG diskanter.

Efter att ha haft dem i drift i ca. två veckor och den där känslan att försöka hitta något bra i det man försöker förändra / förbättra har lagt sig, kan jag bara konstatera att de är oanvändbara i den här applikationen.

Visserligen har jag ju förändrat mina OA6:or men det går ändå att utvärdera diskantljudet isolerat från övrigt.

De låter väldigt nasalt och burkigt och påminner om ljudet i en gammaldags telefonlur. Särskilt kvinnoröster i tal blir förskräckliga.
De är faktiskt bara att slänga!

Jag trodde innan köpet, när jag tittade på dem, att det skulle kunna fungera med avbildad frekvensgång men det har tydligen inte mycket med verkligheten att göra, när det gäller att rätt återge övertonerna från ljudkällan.

Sålunda är de gamla MT20 tillbakamonterade och oavsett hur de låter, så låter de bättre än Visatonerna.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-02-25 11:33

BengtAllevad skrev:De är faktiskt bara att slänga!

Jag betalar fraktkostnaden och en slant för besväret om du lägger dem på lådan. :wink:

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Inläggav BengtAllevad » 2009-02-25 16:36

Erik_Johansson skrev:
BengtAllevad skrev:De är faktiskt bara att slänga!

Jag betalar fraktkostnaden och en slant för besväret om du lägger dem på lådan. :wink:

/Erik

Jag har inte skridit så bokstavligt till verket än :wink: men om det blir så är du först och jag kontaktar dig :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 16:59

visatonens tonkurva är rätt märklig, nästan lika dom med wg eller horn så dom är rätt bökiga att få till rätt, men ändå låter dom inget vidare, dom låter väldigt grått och platt
Bikinitider

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Inläggav BengtAllevad » 2009-02-25 19:20

celef skrev:visatonens tonkurva är rätt märklig, nästan lika dom med wg eller horn så dom är rätt bökiga att få till rätt, men ändå låter dom inget vidare, dom låter väldigt grått och platt

Jag vet ju inte om jag "fick till dem rätt" i kombination med mellanregistret men även när jag lyssnar på dem ensamma och skyddar dem med ett filter på 12dB/oktav och provar att flytta brytfrkvensen ända upp till närmare 5 kHz, så låter de lika burkigt och nasalt.

Gör jag desamma på MT20:orna, har de inte alls den burkigheten, även om de är långt ifrån som en dometweeter låter i mjukhet och detaljupplösning.

Tänker jag fel i att pröva Visatonerna på detta sättet.?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-26 14:27

diskanternas tonkurva ser ju ut så här, egna mätningar påvisar samma beteende:

Bild

man måste på något sätt ta hänsyn till den våldsamma peaken vid 1400hz, men bara om den skiljer sig från originaldiskanten

tyvärr har jag inga fräscha peerlessdiskanter att mäta på för jämförelse
Bikinitider

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Inläggav BengtAllevad » 2009-02-26 14:48

celef skrev:
man måste på något sätt ta hänsyn till den våldsamma peaken vid 1400hz, men bara om den skiljer sig från originaldiskanten

Stort tack för tipset :)

Det är kanske därifrån burkighet och nasalt ljud kommer.

I och med att jag endast mäter med en ljudninvåmätare har jag inte alls denna upplösning som du visar på ditt mätvärde.

Jag mäter inte med större noggrannhet än nedan visad serie:
20,25,31,5,40,50,63,80,100,125,160,200,250,315,400,...................upp till 20kHz

Återgå till Carlsson Illuminati