Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Daniel_A skrev:Intressant att läsa om dina intryck, Bengt. Berätta gärna om hur dina OA-6 II-or är modifierade i övrigt. Jag har själv ett par av denna modell som väntar på renovering.
Daniel_A skrev:Intressant att läsa om dina intryck, Bengt. Berätta gärna om hur dina OA-6 II-or är modifierade i övrigt. Jag har själv ett par av denna modell som väntar på renovering.
BengtAllevad skrev:När jag efter ca trettio års användning ville ha ett annat ljud som passade mig bättre (snacka om tålamod) tog jag bort basequalizern och dess 9710 som knappt tillförde något till basljudet. Inget komponentfel i equalizern som det ofta skrivs om men gav ändå inget i mitt tycke.
Därefter gör jag helt enkelt om lådan invändigt till en, låt oss kalla det OA5 II och ersätter den helt utslitna mellanregister 9710:an med en Fostex bredband 207E. anpassar dämpning och basreflexrör och gör ett filter med hjälp av Bastaprogrammet och en hel del provande, lyssnande och mätande med skärt brus och ljudnivåmätare. Tredje ordningen för Visatondiskanterna och andra ordningen för Fostexen.
I mitt tycke tillräcklig basåtergivning kompletterat med en aktiv subbas.
Självklart inser jag, att jag inte har åstadkommit något bättre än den ursprungliga ljudingenjörskonstruerade versionen; däremot har jag fått något jag trivs bättre med och rent subjektivt, upplevelsemässigt spelar musiken som jag vill att den skall låta.
Hoppas jag inte blir bannlyst på forumet efter denna bekännelsemen som sagt; anledningen till mitt första inlägg var, att jag ville dela med mig av, att jag skaffat och lyssnat / upplevt något av just Visatondiskanterna.
BengtAllevad skrev:Tack, det var vänligt!
Att berätta om mina gamla OA6II ....
, låt oss kalla det OA5 II .
PeterAkemark skrev:BengtAllevad skrev:Tack, det var vänligt!
Att berätta om mina gamla OA6II ....
, låt oss kalla det OA5 II .
Det borde väl vara OA6 II eller en OA5 III, OA5 II är användt av Carlsson själv.
Mvh
celef skrev:jag har oxå provat visaton-diskanten, den med kvadratisk front, och blev inte heller imponerad
den andra visatondiskanten den med kvadratrunda fronten är kanske bättre, sitter i ganska dyra högtalare gör den iallafall
jag är riktigt spänd på hur nya carlssondiskanten ljuder då den är, som jag förstår det, baserad på visaton
KarlXII skrev:celef skrev:jag har oxå provat visaton-diskanten, den med kvadratisk front, och blev inte heller imponerad
den andra visatondiskanten den med kvadratrunda fronten är kanske bättre, sitter i ganska dyra högtalare gör den iallafall
jag är riktigt spänd på hur nya carlssondiskanten ljuder då den är, som jag förstår det, baserad på visaton
Kvadratrund front?
KarlXII skrev:celef skrev:jag har oxå provat visaton-diskanten, den med kvadratisk front, och blev inte heller imponerad
Kvadratrund front?
BengtAllevad skrev:De är faktiskt bara att slänga!
Erik_Johansson skrev:BengtAllevad skrev:De är faktiskt bara att slänga!
Jag betalar fraktkostnaden och en slant för besväret om du lägger dem på lådan.
/Erik
celef skrev:visatonens tonkurva är rätt märklig, nästan lika dom med wg eller horn så dom är rätt bökiga att få till rätt, men ändå låter dom inget vidare, dom låter väldigt grått och platt
celef skrev:
man måste på något sätt ta hänsyn till den våldsamma peaken vid 1400hz, men bara om den skiljer sig från originaldiskanten
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster