Dist i basen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrattmasen

Dist i basen

Inläggav Skrattmasen » 2009-02-25 20:36

Det pratas sällan eller aldrig om hur disten i basen påverkar vid olika dimensioneringsmodeller. Jag menar thd är ju mycket låg vid en basreflxlådas portresonans pga. att membranet nästan står still där. Om man t.ex. lägger portens fo på 25Hz (och därmed också låg thd vid den frekvensen) för att nå infrabas får man ju istället högre dist vid säg 50Hz där mycket av den mer normala basintrument basen ligger. Om man istället portar vid 50Hz får man lägre dist där men på bekostnad av lågbasnivå. Hur ställer sig Faktiskts basexpertpanel till den frågan? Vad prioritera, låg fo eller thd?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-02-25 22:19

Varför inte göra en dubbelavstämd basreflex!
C:a 70 hz och sedan en oktav lägre.
Basen kommer knappt röra sig alls.

mvh

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Dist i basen

Inläggav skrutten » 2009-02-25 23:10

Skrattmasen skrev:Det pratas sällan eller aldrig om hur disten i basen påverkar vid olika dimensioneringsmodeller. Jag menar thd är ju mycket låg vid en basreflxlådas portresonans pga. att membranet nästan står still där. Om man t.ex. lägger portens fo på 25Hz (och därmed också låg thd vid den frekvensen) för att nå infrabas får man ju istället högre dist vid säg 50Hz där mycket av den mer normala basintrument basen ligger. Om man istället portar vid 50Hz får man lägre dist där men på bekostnad av lågbasnivå. Hur ställer sig Faktiskts basexpertpanel till den frågan? Vad prioritera, låg fo eller thd?

Jag har proriterat dB i stället och sett till att elementen håller sig med talspolarna inom magnetgapet. Det ger liksom lite av varje istället. Man måste förståss ta hänsyn till rummet oxå i dimensioneringen speciellt när lådan stäms av lite djupare.
Om man stämmer av lådan till 50Hz och spelar ex elektroniskmusik som håller riktigt låga frekvenser så är det inte heller någon höjdare - konfladder = dist...
Dimensioneringsmodellen bör vara "fri" för att plocka det göttaste ur lådan i rummet. Om det saknas luftpunpningskapacitet för att nå dit man vill tycker jag att det är lämpligt att fläska på med fler element.

(Dubbelavstämd basreflex, nej tack.)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Skrattmasen

Inläggav Skrattmasen » 2009-02-25 23:22

skrutten

Hur låter din dimensioneringsmodell. Subjektiva intryck?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-25 23:34

Skrattmasen skrev:skrutten

Tja vad ska jag skriva - bra när rummets stående vågor är borttrollade...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-26 13:14

Skrattmasen skrev:
skrutten skrev:
Skrattmasen skrev:skrutten

Tja vad ska jag skriva - bra när rummets stående vågor är borttrollade...

Bättre kan du. Beskriv din personliga uppfattning om bra bas. Den du grundar din dimensioneringsmodell på. Skit i att detta är ett opersonligt och "vetenskapligt" forum.

Tycker inte att detta är opersonligt forum :wink:
Jag skrev om min personliga uppfattning som bygger på att man designar med nedanstående mål (lite mer detaljerat, finns mer att tänka på):
*Önskat ljudtryck med talspolen i magnetgapet (exempelvis >= 106dB)
*Rak frekvensgång i basen med rumsstöd inräknat.
*Hålla avstämnings frekvens lika med eller under 43 Hz sen får den bli lägre - lägre är som regel bättre.

Eftersom jag vill vara fri och inte låsa mig vid en modell beror det på vilket element som används hur det kommer att låta.

Exempel:
En låda som är avstämd vid 43 Hz kan stämmas enligt vanliga formler utan att det blir speciellt mycket fel.
Om lådan är avstämd till 28Hz blir det aktuellt att kompensera för rumslig inverkan.
Och dessa två kommer att låta olika.

Återgå till Teknikforum