Moderator: Redaktörer
JockScott skrev:Förresten, jag antar att det är helt normalt att det är "kontakt" dvs ger utslag på multimetern mellan + och minus -delarna på delningsfiltret. Så även på högtalarterminalen då man lödit dit internkabeln?
DVD-ai skrev:filtret gick på...?!
Shellack kan vara kul att stryka på lödningar; och bra.
Densen skrev:Grattis, då har du äntligen kommit mål då.![]()
Det måste ha varit riktigt efterlängtat, då det har tagit sin tid.
Hoppas bara att det låter bättre än du skrev "fungerar bra". Vänligen berätta lite utförligare om hur du upplever ljudet. Kanske relativt några andra referenser. I varje fall så ser bygget riktigt proffsigt ut.![]()
Men är det den slutgiltiga placeringen på bilden? Testat toe in t.ex.
Skulle du vinna påtagliga förbättringar ljudkvalitetsmässigt med det mer komplicerade filtret du presenterade i början, vad sade konstruktören om detta. Hoppas att jag genom denna fråga inte sådde ett tvivel på nu varande filter i.o.m. detta nu bara. Är foten av vibrationsdämpande material, den ser vad jag tycker ut att vara heltäckande i botten?
Grattis igen till ett riktigt stiligt bygge.
DVD-ai skrev:celef skrev:den där skruven genom filmspolen ändrar väl spolens värde, är det meningen?
Bra uppmärksammat !
jo, det gör den ju garanterat... som sagt, är det med räknat ?
LeifB skrev:Kikat och simulerat lite med dina element och delningsfilter.
Är dem värdena på filtret korrekta?
Har en lite fundering på om spolen på mellanregistret inte är på tok för stor. Någon annan som kan ge sin uppfattning?
mvh
LeifB skrev:Ok... en simulering är naturligtvis inte alls lika bra som en uppmätning av en högtalare med mikrofon och viss mjukvara.
Anledningen var att diskanten bara har en kondensator på 3.3 mikrofarad och spolen på mellanregister är så högt som 1.5mH.
3.3 mikrofarad motsvarar ungefär mellan 3-4 kHz.
1.5mH kan jag gissa på är runt 1000-1500 Hz för mellanregistret.
Därför är jag frågande. Ville bara förklara min fråga.
Men jag kan ha fel....
mvh.
LeifB skrev:Vad jag ser är en rejäl dipp mellan 1000-4500 Hz.
Med en spole på 0.47 mH och en kondensator parallellt på 4.7 mikrofarad så blir det en rätt jämn kurva. Tyckte även det blev bättre med 22 mikrofarad i serie än 88 mikrofarad.
Men bara en simulering så dra inga stora slutsatser nu av detta.
mvh
får jag rekomendera "PL400" då behöver du inte skruva, den sitter ändå Wink

DVD-ai skrev:på vilket sätt skulle det vara bättre menar du ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster