Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 13:45

Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad. Det du säger är att tillverkaren har fel, dessutom har Hifi & Musik fel och dessutom har High Fidelity fel. Men har du rätt? Då säger du: Jag behöver inte visa att jag har rätt och dessutom kallar du detta för trovärdigt. Skippa det där snacket om reklam såsom vore det ett incitament för att ljuga. Den dagen du kan bevisa dina insinuationer så lägg gärna fram korten på bordet. Det du skriver är bara dina egna spekulationer. Come on Max_Headroom du kan bättre :) Är det verkligen så att du med lösa spekulationer anser dig bevisa att produkten är bluff? Om produkten är bluff och det vore den enklaste saken i världen att påvisa varför görs inte det då? Varför ställer du dig inte den frågan? Jag förstår inte dina svar hittills?

MvH
Peter

Om tillverkaren har rätt så innebär det att den fysik som vi idag känner den är helt fel. Det borde ju rimligen ha upptäckts någon annastans också, och ine bara isolerat inom HiFi och dom öppna lyssnignstester som HiFi & Mysitk och High Fidelity håller på med. Själv ser jag den möjligheten som totlat orimlig.
Vidare när det gäller USB-sladden:
Om vanliga USB-sladdar förvanskar pulståtget så skulle ju ingen dataöverföring med sådana sladdar vara möjlig. Dessutom: Ljudformaten man normalt skickar i sånna här sladdar är av den arten att blir felen för stora så blir det inte "sämre svärta mellan instrumenten, mindra fast bas eller nåt annat audiofilt", utan det blir intingen tyst eller kommer ett plopp eller blipp.
Välden fungerar helt enkelt inte på ett sådan sätt att det som tillverkaren och HiFi-tidnignarna påstår skall kunna vara sant. Så enkelt är det. Det är inga spekulationer.

Att ingen påvsiar att produkterna är bluff beror på flera saker. Dom som köper dom vill ju naturligtvis inte erkänna att produkterna är verkningslösa, precis lika lite som en som köper en vattenvirvlare eller lyckosten. Hifi-tidnignarna har ju inte heller något som helst intresse av att avslöja bluffen. Vad skulle dom vinna på det? Minskat intresse från deras målgrupp. Med tiden kanske dom skulle kunna hitta och nå ut till en annan målgrupp men det är ju inte säkert.
Vanliga privatpersoner som genomskådar bluffen gör inte heller något eftersom dom själva inte köper varken sånna här prylar eller Hifi-tidningar. Ingen idé att bry sig, alltså.
Likheterna med New Age och allt trams som florerar där är slående.

Men du vill alltså att jag ska bevisa att någon som inte fungerar, inte gör det? Jag menar ju att det är upp till dom som säger att dom här sakerna fungerar att visa att dom fungerar. Hitills har ingen kunnat göra det.- Inga kontrollerade lyssningstester kan visa några positiva resultat, ännu.
- Ingen har kommit upp med en förklaring hur en ljudskillnad skulle kunna upp stå genom t.ex. wraps kring nätsladden.

Det handlar inte om tillverkaren har rätt eller inte vad gäller receptet. Det handlar om att två oberoende facktidskrifter anser att det smakar gott. Hur receptet ser ut spelar ingen roll. Bevisa att det inte smakar gott i stället för att snacka om receptet. Enklaste saken i världen kan tyckas. Två tidningar har visat att det smakar gott. De behöver inte tala om hur det fungerar.

Det mesta du skriver är spekulationer om tidningars överlevnad och trovärdighet. Bevisa det.

Det borde vara den enklaste saken i världen att köpa in produkten, lyssna på det och höra om det finns någon skillnad. Om inte så skickar man tillbaks produkten och får pengarna tillbaks. Vad jag förstår så gäller öppet köp i 6 veckor.

Det finns ingen marknadsdomstol på den här planeten som kan anföra något som helst mot varken företagets produkter, eftersom de har flertalet positiva tester och INGA NEGATIVA tester, eller dess försäljningspolicy eftersom öppet köp gäller i 6 veckor.

Däremot kommer du med en mängd spekulationer och insinuationer som du mig veterligen inte kan styrka. Finns det öppet köp på spekulationer? :) Max_Headroom, lyssna på "skräpet" och återkom :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 13:55

Jax skrev:
petersteindl skrev:Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad.

Det går inte att motbevisa. Det vore detsamma som att försöka bevisa att något inte finns.

Ta exempelvis homeopati. Ingen har bevisat att det funkar men man kan inte bevisa att det inte gör det. En del människor tror på det och hävdar att det fungerar. Man kan säkert få fram ett antal "sanningsvittnen" som talar för homeopati.

Fel, Jax, gör ett BT eller F/E på Entreqs pryttlar så får du tillräckligt med stoff för att visa om Hifi & Musik eller High Fidelity har rätt eller inte. D v s om det hörbart förbättrar eller påverkar ljudet.

Kan de i tidningar öppet få fram hörbara resultat så kan man även visa om deras resultat är felaktiga eller rätta och det gör man med antingen de som testade i tidningarna som subjekt eller med andra subjekt i blindtest. Dessutom så bör man nog i detta fall hålla isär begreppen visa kontra bevisa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-26 13:57

Den här tråden existerar på tre forum och jag har ännu inte sett någon som
kliver in och försvarar produktens (teoretiskt "försvar" förekommer dock)
funktion. Visserligen är mobben läskigt stor på alla tre ställen, men det
brukar alltid dyka upp en motpart. Nu har jag ännu inte sett någon. Det
kanske inte finns någon som skaffat kabeln?

Peter: Förstår ditt resonemang och tycker du har en klar poäng. [s]Men mot-
ståndet att privat köpa en dyr produkt man inte tror på för att sedan falsi-
fiera tidigare tester och reklam, tror jag är alltför stort för att så ska ske.[/s]
Visserligen blir inte ditt resonemang falskt på grund av det, men det kommer
inte hända.

Jag undrar dock om Entreq skulle våga skicka kabeln till LTS gratis (som jag
gissar har skett i fallen Hifi & Musik samt High Fidelity). Entreq har har inget
att förlora på det om produkten fungerar. Dock tvivlar jag på att LTS har
något större intresse av att testa en produkt enbart för att bevisa att den
inte fungerar. Det skulle både skapa dålig stämning och stjäla plats från
andra mer intressanta produkter.

Men jag tänker på det där du skriver att de två omnämningarna i fack-
tidskrifterna skulle räcka som bevisbörda, det förstår jag inte riktigt. Är
det så enkelt att skapa bevis? Bevis i vems ögon egentligen? Intressant
om det är så.

Överstrykning: Kände inte till det öppna köpet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-02-26 14:01

Jag var nog lite snabb och läste visad som bevisad. :oops:

Men egentligen spelar det inte så stor roll. Om man nu gör en F/E för att visa att de har rätt och det inte lyckas, har man då visat motsatsen? Enligt min åsikt nej. Möjligen kan man ha en åsikt om att det kanske inte är helt sant efter en sådan "misslyckad" test.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-26 14:04

petersteindl skrev:Det handlar inte om tillverkaren har rätt eller inte vad gäller receptet. Det handlar om att två oberoende facktidskrifter anser att det smakar gott.

Och jag menar att dom två oberoende tidningarna inte känner någon smakskillnad alls om man anävnder produkten eller inte. Om man skulle göra ett blindtest alltså. Men det är ju dumt att göra, eftersom den underbara smakupplevelsen då plötsligt försvinner.

Max_Headroom, lyssna på "skräpet" och återkom

Varför skulle jag använda min tid till nåt sådant som att prova produkter som helt uppenbart är bluff?
Jag tror inte vi kommer längre: Jag menar att dom som säger att grejjorna fungerar ska visa det och förklara hur. Hitills har man inte gjort det (du vet likväl som jag vad man kan höra i öppna tester, dvs i princip vad som helst eller ingenting. Helt värdelösa annat än som underhållning).

Du menar att jag ska bevisa frånvaron av funktion.

Edit: Solen skiner idag. Jag sticker och åker skidor istället på mitt favorit-ställe. Det fungerar garanterat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 14:11

petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad. Det du säger är att tillverkaren har fel, dessutom har Hifi & Musik fel och dessutom har High Fidelity fel. Men har du rätt? Då säger du: Jag behöver inte visa att jag har rätt och dessutom kallar du detta för trovärdigt. Skippa det där snacket om reklam såsom vore det ett incitament för att ljuga. Den dagen du kan bevisa dina insinuationer så lägg gärna fram korten på bordet. Det du skriver är bara dina egna spekulationer. Come on Max_Headroom du kan bättre :) Är det verkligen så att du med lösa spekulationer anser dig bevisa att produkten är bluff? Om produkten är bluff och det vore den enklaste saken i världen att påvisa varför görs inte det då? Varför ställer du dig inte den frågan? Jag förstår inte dina svar hittills?

MvH
Peter

Om tillverkaren har rätt så innebär det att den fysik som vi idag känner den är helt fel. Det borde ju rimligen ha upptäckts någon annastans också, och ine bara isolerat inom HiFi och dom öppna lyssnignstester som HiFi & Mysitk och High Fidelity håller på med. Själv ser jag den möjligheten som totlat orimlig.
Vidare när det gäller USB-sladden:
Om vanliga USB-sladdar förvanskar pulståtget så skulle ju ingen dataöverföring med sådana sladdar vara möjlig. Dessutom: Ljudformaten man normalt skickar i sånna här sladdar är av den arten att blir felen för stora så blir det inte "sämre svärta mellan instrumenten, mindra fast bas eller nåt annat audiofilt", utan det blir intingen tyst eller kommer ett plopp eller blipp.
Välden fungerar helt enkelt inte på ett sådan sätt att det som tillverkaren och HiFi-tidnignarna påstår skall kunna vara sant. Så enkelt är det. Det är inga spekulationer.

Att ingen påvsiar att produkterna är bluff beror på flera saker. Dom som köper dom vill ju naturligtvis inte erkänna att produkterna är verkningslösa, precis lika lite som en som köper en vattenvirvlare eller lyckosten. Hifi-tidnignarna har ju inte heller något som helst intresse av att avslöja bluffen. Vad skulle dom vinna på det? Minskat intresse från deras målgrupp. Med tiden kanske dom skulle kunna hitta och nå ut till en annan målgrupp men det är ju inte säkert.
Vanliga privatpersoner som genomskådar bluffen gör inte heller något eftersom dom själva inte köper varken sånna här prylar eller Hifi-tidningar. Ingen idé att bry sig, alltså.
Likheterna med New Age och allt trams som florerar där är slående.

Men du vill alltså att jag ska bevisa att någon som inte fungerar, inte gör det? Jag menar ju att det är upp till dom som säger att dom här sakerna fungerar att visa att dom fungerar. Hitills har ingen kunnat göra det.- Inga kontrollerade lyssningstester kan visa några positiva resultat, ännu.
- Ingen har kommit upp med en förklaring hur en ljudskillnad skulle kunna upp stå genom t.ex. wraps kring nätsladden.

Det handlar inte om tillverkaren har rätt eller inte vad gäller receptet. Det handlar om att två oberoende facktidskrifter anser att det smakar gott. Hur receptet ser ut spelar ingen roll. Bevisa att det inte smakar gott i stället för att snacka om receptet. Enklaste saken i världen kan tyckas. Två tidningar har visat att det smakar gott. De behöver inte tala om hur det fungerar.

Det mesta du skriver är spekulationer om tidningars överlevnad och trovärdighet. Bevisa det.

Det borde vara den enklaste saken i världen att köpa in produkten, lyssna på det och höra om det finns någon skillnad. Om inte så skickar man tillbaks produkten och får pengarna tillbaks. Vad jag förstår så gäller öppet köp i 6 veckor.

Det finns ingen marknadsdomstol på den här planeten som kan anföra något som helst mot varken företagets produkter, eftersom de har flertalet positiva tester och INGA NEGATIVA tester, eller dess försäljningspolicy eftersom öppet köp gäller i 6 veckor.

Däremot kommer du med en mängd spekulationer och insinuationer som du mig veterligen inte kan styrka. Finns det öppet köp på spekulationer? :) Max_Headroom, lyssna på "skräpet" och återkom :)

MvH
Peter

Men nu tycker jag att detta spårar ur... smaken är 100% subjektivt och fysikens lagar är inte subjektiva, dem finns där oavsett vad...
Så blanda inte ihopp saker nu för det blir så väldigt fel då.

Smaken är som baken, och olika smaker kan man på teknisk väg undersöka och komma fram till resultat. Man kan förklara för vad som gör så att man får en viss smak m.m. men vad som är gott är helt subjektivt. I detta fallet så rör det sig inte om i fall man gillar ljudet som blir eller inte, utan om det alls blir någon förändring (om det alls blir någon förändring av smaken) och detta måste gå att mäta fram. Tyvärr så är fysikens lagar så stela och tråkigt tunnelsynta, inte mycket att göra något åt, man får försöka hålla sig till dem och göra saker som i verkligheten har någon betydelse...

om ingen förändring av "smaken" blir så kan man ju inte på något sätt säga att det smakar bodare.
Om du har en tallrik med mat och tar en tugga, sedan så ställer du tallriken på ett grönt underlägg, blir maten godare då ?
Rent tekniskt nej, för ingen förändring av aromen i maten kan äga rum som följd av detta... (passar ganska bra in på det vi diskuterar just nu) snarare så att du gillar grönt och då blir det trevligare och du uppfattare det som att maten blev godare = Placebo i all sin prakt !

Så, hoppas att du ser skillnaden och varför ditt argument inta alls håller äns i det korta loppet faktiskt... ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-26 14:19

Kaffekoppen skrev:Varför pratar du om Svante som en LTS-representant och inte som personen Svante i inlägget ovan Peter?

Gör han? Jag ser inte att han nämner LTS överhuvudtaget.

Kan fö tillägga att jag nog aldrig har sett mig som LTS-representant här på forumet. Jag skriver alltid vad jag själv tycker, oavsett om det sammanfaller med LTS officiella hållning.

Den dag jag måste göra nåt annat blir valet enkelt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-26 14:19

Peter Steindl!

Min bäste herre, jag skall nu göra ett försök att beskriva vad som föranledde mitt inlägg. Jag har tagit mig friheten att fetmarkera direkt i din respons under Svantes inlägg.

Det är raden "Det är nog upp till er" tillsammans med formuleringen "Det är detta som ni måste slå hål på och det kan ni inte utan era blindtester och F/E" som föranledde min respons.

Svante sitter i LTS styrelse och eftersom han är en enskilld person och du formulerade responsen i pluralis kunde man ju anse att du såg honom som del i en grupp. Den här gruppen framstår som om den är LTS eftersom det är just den föreningen, den gruppen, som genomför den typen av tester du hänvisar som förslag i din respons längre ner.

Jag har även lagt en kort kommentar efter de citerade styckena.

petersteindl skrev:
Svante skrev:Oavsett vilket så borde det åligga den som säljer saker att visa att de har en effekt innan de påstår att effekten finns.

Jag tycker det är märkligt hur låga krav det är på reklam nuförtiden.

Jag har skrivit detta tidigare. Det är nog upp till er att gräva ner tjäran och fjädrarna och gå till motbevis - och inte i motbevis mot produktens vetenskaplighet (brist på) utan i motbevis mot de andra facktidskrifterna. Bevisar ni produktens felaktiga förklaringar så har det inte så stor betydelse eftersom faktum kvarstår. Branschens professionella experter hör produktens förträfflighet. Det är detta som ni måste slå hål på och det kan ni inte utan era blindtester och F/E.

Lite funderingar på natten i Saltsjö-Boo :)

Natti, natti.

MvH
Peter

Kaffekoppen skrev:Varför pratar du om Svante som en LTS-representant och inte som personen Svante i inlägget ovan Peter?

<snip>

Jag tycker till skillnad från Peter att det inte är en förening med 7-800 medlemmar som skall rensa upp i träsket, utan du, jag och alla andra som vill ha en sund hifibranch. Så enkelt som att en annan skall göra det åt en tycker jag är fel.

Ett medlemsskap i LTS visar åtminstonde att man tagit ställning FÖR en sund Hifibranch, men aktivt agerande och ifrågasättande på mässor eller i butiker krävs av alla om vi vill ha en branch vars syfte är att människor skall bli glada av musik.

petersteindl skrev:Kaffekoppen

Jag förstår inte hur du läser mina inlägg? Jag har inte alls pratat med Svante i egenskap av att Svante representerar LTS. Det var överhuvudtaget inte min tanke.

Bra, då var det avklarat och uträtt. Mer tid ämnar inte jag lägga på detta ämne.

Frid på jorden.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-26 14:24

Tråden handlar ju om marknadsföring. Peter skriver att entreq inte längre behöver det tekniska mumbojombot för sin marknadsföring, eftersom två tidningar som testat prylarna säger att det funkar.

Och det har ju Peter rätt i. Skulle entreq ändra sin marknadsföring till att bara hänvisa till testerna skulle den ju bli i princip oantastlig, och bevisbördan för att prylarna skulle funka skulle hamna på de testande tidningarna.

Vad är problemet?

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-26 14:29

Magnuz skrev:
Andren skrev:Uppenbart så finns ju en hel tweak och kabelbransch kanske inte helt och hållet på placebo och förhoppning på att sälja ormolja. Utan en påverkan sker ju, så vad kan man påvisa beror på vad?

Varför skulle det inte enbart vara placebo och ormoljekrängarlust? De flesta tweaks och dyrkablar verkar mystiskt tappa sin effekt i kontrollerade blindtester samtidigt som tillverkarna sällan kan komma med några rimliga tekniska förklaringar till produkternas fantastiska egenskaper. Hur förklarar man det?

Du tolkar mig lite fel tror jag. Jag säger att skulle inte tro att branschen skulle finnas om ingen skulle ha trott sig uppleva en skillnad i någon av dessa produkter. Därmed inte sagt att alla dyrkablar gör underverk.
Många produkter kommer säkert till bara för att det just ska finnas en serie.

Men alltså, jag tror inte alla tillverkare i branschen vill kränga ormolja. Tillverkarna tror sig säkert höra skillnader och enskilda personers upplevelser är lite svårt att sätta sig på. Sedan hur man kan koppla något upplevt till något mätbart det är en helt annan sak.

Tekniska förklaringar på de som de upplever vet jag inte hur jag ska kommentera.Jag vet inte riktigt hur jag ska ta ställning till det då jag inte har läst särskilt mycket som påvisar mätbara parametrar med det upplevda. Bortsett nu från det mest elementära.

Jag har läst tester av högtalarkablar, som beroende på dess elektriska egenskaper påverkade tonkurvan. Detta var vad jag kan minnas inga hyperdyra eller superbilliga saker, men man kunde åtminstone mäta skillnad och koppla det till en tonkurva.

Men som motfråga, är du helt övertygad om att hela eller största delen av Tweak och kabelbranschen är ormoljekrängare och bara säljer på placebo?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 14:31

shifts skrev:Den här tråden existerar på tre forum och jag har ännu inte sett någon som
kliver in och försvarar produktens (teoretiskt "försvar" förekommer dock)
funktion. Visserligen är mobben läskigt stor på alla tre ställen, men det
brukar alltid dyka upp en motpart. Nu har jag ännu inte sett någon. Det
kanske inte finns någon som skaffat kabeln?

Peter: Förstår ditt resonemang och tycker du har en klar poäng. Men mot-
ståndet att privat köpa en dyr produkt man inte tror på för att sedan falsi-
fiera tidigare tester och reklam, tror jag är alltför stort för att så ska ske.
Visserligen blir inte ditt resonemang falskt på grund av det, men det kommer
inte hända.

Jag undrar dock om Entreq skulle våga skicka kabeln till LTS gratis (som jag
gissar har skett i fallen Hifi & Musik samt High Fidelity). Entreq har har inget
att förlora på det om produkten fungerar. Dock tvivlar jag på att LTS har
något större intresse av att testa en produkt enbart för att bevisa att den
inte fungerar. Det skulle både skapa dålig stämning och stjäla plats från
andra mer intressanta produkter.

Men jag tänker på det där du skriver att de två omnämningarna i fack-
tidskrifterna skulle räcka som bevisbörda, det förstår jag inte riktigt. Är
det så enkelt att skapa bevis? Bevis i vems ögon egentligen? Intressant
om det är så.

Shifts, det pratas om stämning och marknadsdomstol. Både hit och dit. Det är där det i så fall behöver motbevisas om kabeln ger resultat eller inte.

Jag vet i alla fall att den ena tidningen var extremt skeptisk till produkternas förträfflighet innan de lyssnade. Skulle inte förvåna mig om detta inte gällde båda tidningarna. Men de lyssnade och fann skillnad.

Om man inte har för avsikt att visa att en annan har fel, varför anklagar man då? Det är bättre att låta bli att anklaga om man inte vill gå i någon slags bevisföring om det skulle behövas. Det kan lätt bli allmänt sladder. Shifts, jag tror inte på produkterna. Jag anklagar heller inte produkterna och jag tycker att teorin saknar grund (understatement). Inte dessto mindre finns det två oberoende tester i fackpress. Då får man visa att de har fel om man vill gå i polemik och om man vill anklaga.

Jag tycker även att de som anklagar produkterna och pratar om marknadsdomstol och bluff utan att ens ha provat dem, då facktidskrifter har provat dem och fått positiva resultat, gör sig skyldiga till övertramp. Prova först - anklaga sedan.

Du nämner LTS. Om LTS skulle ha frågat innan man pratar om marknadsdomstol så undrar jag om inte även de hade fått provex. Men i detta fall är ju fientligheten grundmurad och varför skulle Entreq nappa på det? Men, det är inte min sak att råda eller bedöma.

Vem det än är som anklagar - Köp in en produkt - BT - Skicka tillbaks den - Pengar tillbaks. Svårare än så är det inte.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 14:34

KarlXII skrev:Tråden handlar ju om marknadsföring. Peter skriver att entreq inte längre behöver det tekniska mumbojombot för sin marknadsföring, eftersom två tidningar som testat prylarna säger att det funkar.

Och det har ju Peter rätt i. Skulle entreq ändra sin marknadsföring till att bara hänvisa till testerna skulle den ju bli i princip oantastlig, och bevisbördan för att prylarna skulle funka skulle hamna på de testande tidningarna.

Vad är problemet?

exakt, riktigt moment 22, dem har verkligen lyckats komma i en bra sitts och detta tack vare våra underbara tidskrifter med oantastlig kvalitet och objektivitet... :lol:

Grattis Entreq ! ni har hittat en ritkigt bra marknad med en stor mängd människor som är extremt lättlurade och som råkar vara ett tomrum i universum där inte de fysikaliska lagarna längre existerar.
Det e helt otroligt, att inte jag kom på iden före er... Ehh när jag tänker på det hade nog detta inte fungera för mig ändå, jag är alldeles för ärlig och hederlig ändå...
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-26 14:35

petersteindl skrev:Jag tycker även att de som anklagar produkterna och pratar om marknadsdomstol och bluff utan att ens ha provat dem, då facktidskrifter har provat dem och fått positiva resultat, gör sig skyldiga till övertramp. Prova först - anklaga sedan.

Du nämner LTS. Om LTS skulle ha frågat innan man pratar om marknadsdomstol så undrar jag om inte även de hade fått provex. Men i detta fall är ju fientligheten grundmurad och varför skulle Entreq nappa på det? Men, det är inte min sak att råda eller bedöma.

Vem det än är som anklagar - Köp in en produkt - BT - Skicka tillbaks den - Pengar tillbaks. Svårare än så är det inte.

MvH
Peter

Det är ju så att tillbehörstillverkare är lovliga byten på forumet och det är bara skottpengarna som saknas. Eller det vete sjutton, om man klagar tillräckligt högt och elakt kanske man vinner någon form av prestige?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 14:39

Jax skrev:Jag var nog lite snabb och läste visad som bevisad. :oops:

Men egentligen spelar det inte så stor roll. Om man nu gör en F/E för att visa att de har rätt och det inte lyckas, har man då visat motsatsen? Enligt min åsikt nej. Möjligen kan man ha en åsikt om att det kanske inte är helt sant efter en sådan "misslyckad" test.

Jax, man gör en BT på de där eddie curent pryttlarna :) Hörs inget i BT så gör de ingen nytta. Då har man i alla fall gjort testet och kan med stadiga fötter hävda att man inte kan höra ett förbannade vitten i BT. Det räcker. Det är trovärdigt. Nu kanske förespråkarna säger att man inte ville höra skillnad. Det är helt ok. Då kontrar man med inbjudan till BT-eddie curent-evenemang :mrgreen: Å därefter spisar man musik tillsammans :) med eller utan eddie curent mojänger 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 14:43

DVD-ai skrev:
KarlXII skrev:Tråden handlar ju om marknadsföring. Peter skriver att entreq inte längre behöver det tekniska mumbojombot för sin marknadsföring, eftersom två tidningar som testat prylarna säger att det funkar.

Vad är problemet?

exakt, riktigt moment 22, dem har verkligen lyckats komma i en bra sitts och detta tack vare våra underbara tidskrifter med oantastlig kvalitet och objektivitet... :lol:

Grattis Entreq ! ni har hittat en ritkigt bra marknad med en stor mängd människor som är extremt lättlurade och som råkar vara ett tomrum i universum där inte de fysikaliska lagarna längre existerar.
Det e helt otroligt, att inte jag kom på iden före er... Ehh när jag tänker på det hade nog detta inte fungera för mig ändå, jag är alldeles för ärlig och hederlig ändå...

DVD-ai, han har bonnförnuft 8) Glöm inte BT, nej, inte Bombay Tonic, utan Blindtest :) Man kan åstadkomma mycket med det, eller hur, bäste herr Kk :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 14:47

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:Jag tycker även att de som anklagar produkterna och pratar om marknadsdomstol och bluff utan att ens ha provat dem, då facktidskrifter har provat dem och fått positiva resultat, gör sig skyldiga till övertramp. Prova först - anklaga sedan.

MvH
Peter

Det är ju så att tillbehörstillverkare är lovliga byten på forumet och det är bara skottpengarna som saknas. Eller det vete sjutton, om man klagar tillräckligt högt och elakt kanske man vinner någon form av prestige?

Njaa, snarare att man lessnar på sådant här, finns mycket som man e trött på här i livet, någonstans måste mäniskor få utlopp för det...
Annars går det illa !
Falska påhittade fungtioner som direkt motstrider de fysikaliska lagarna ?! vad mer kan man säga...
Aja, ska fixa hem ett par Wraps och mäss igen och testa bara för att verkligen bli säker på (ytterligare en gång) at tdet inte gör någon som helst skillnad...
ska fixa en USB-"sladd" med träklossar också få testar jag denna, dessutom så ska jag testa att skaffa mig kristaller och halsband och vigvatten, kanske gör skillnad det med.

Ehh, lessnar på det här :?

hadde denna diskusion varit om något annat här på jorden än just detta så hadde det inte varit något snack om saken, då hadde det varit rent skitskack ! men nu när det gäller HiFi/ljudåtergivning (fysikens hål i universum) så är det fritt fram att göra vad man vill utan att det ens får ifrågasättas.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 14:52

petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:

Vad är problemet?

DVD-ai, han har bonnförnuft 8) Glöm inte BT, nej, inte Bombay Tonic, utan Blindtest :) Man kan åstadkomma mycket med det, eller hur, bäste herr Kk :)

MvH
Peter

Haha, lätt !
jag kan garantera att ingen skillnad kommer att höras... jag kan ju bara tala för mig själv såklart !

Bäste herr Kk... !?!
Bara jag som e trög idag (snart helg.. 8) ) eller fanns det någon slags betydelse i detta ?

Tycker vi ska hålla oss till det som har med saken att göra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-26 14:52

petersteindl skrev:Hörs inget i BT så gör de ingen nytta. Då har man i alla fall gjort testet och kan med stadiga fötter hävda att man inte kan höra ett förbannade vitten i BT. Det räcker. Det är trovärdigt. Nu kanske förespråkarna säger att man inte ville höra skillnad.

Eller att man har för dålig anläggning, eller att man är för omusikalisk för att höra skillnad.

Precis som det inte spelar någon roll när fysiker och psykologer visar att slagrutor inte funkar som folk trott, eller att homeopati inte kunnat visas fungera i riktiga test.

Det enda är ju att anmäla till marknadsdomstolen (eller vad det nu är man anmäler till), men att det skulle räcka för producenten att hänvisa till ett idiottest i en annonsfinansierad branschtidning för att klara skinnet kan jag inte tänka mig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-26 14:55

DVD-ai skrev:
hadde denna diskusion varit om något annat här på jorden än just detta så hadde det inte varit något snack om saken, då hadde det varit rent skitskack ! men nu när det gäller HiFi/ljudåtergivning (fysikens hål i universum) så är det fritt fram att göra vad man vill utan att det ens får ifrågasättas.

Nejdå - tråden handlar om entreq:s marknadsföring.
Huruvida grejerna funkar eller inte är en annan sak, eller en annan tråd. :)
Det finns massor av saker med tveksam funktion som säljs på marknaden varav flera redan är nämnda i tråden såsom vissa naturmediciner och kristaller och sånt. Jag skulle kunna hänföra vissa pensionsförsäkringar och annat dit också, men som sagt: nu är det entreq:s marknadsföring som är på tapeten. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-26 14:57

Almen skrev:
petersteindl skrev:Hörs inget i BT så gör de ingen nytta. Då har man i alla fall gjort testet och kan med stadiga fötter hävda att man inte kan höra ett förbannade vitten i BT. Det räcker. Det är trovärdigt. Nu kanske förespråkarna säger att man inte ville höra skillnad.

Eller att man har för dålig anläggning, eller att man är för omusikalisk för att höra skillnad.

Precis som det inte spelar någon roll när fysiker och psykologer visar att slagrutor inte funkar som folk trott, eller att homeopati inte kunnat visas fungera i riktiga test.

Det enda är ju att anmäla till marknadsdomstolen (eller vad det nu är man anmäler till), men att det skulle räcka för producenten att hänvisa till ett idiottest i en annonsfinansierad branschtidning för att klara skinnet kan jag inte tänka mig.

Gör det då. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 14:58

KarlXII skrev:
DVD-ai skrev:

Nejdå - tråden handlar om entreq:s marknadsföring.
Huruvida grejerna funkar eller inte är en annan sak, eller en annan tråd. :)
Det finns massor av saker med tveksam funktion som säljs på marknaden varav flera redan är nämnda i tråden såsom vissa naturmediciner och kristaller och sånt. Jag skulle kunna hänföra vissa pensionsförsäkringar och annat dit också, men som sagt: nu är det entreq:s marknadsföring som är på tapeten. :)

Jo, men dem marknadsför ju såklart med fungtionen :)
Därför så blir det ju så att fungtionen är inblandad i marknadsföringen, alltså fungtionen ur ett rekt tekniskt perspektiv pratar jag om då och inte fungtionen så som i vilket resultat det sedan ger för sig som konsument. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-26 15:06

petersteindl skrev:Om man inte har för avsikt att visa att en annan har fel, varför anklagar man då? Det är bättre att låta bli att anklaga om man inte vill gå i någon slags bevisföring om det skulle behövas. Det kan lätt bli allmänt sladder.

För att det är enkelt är min misstanke. Tycker också att bevis är bättre än
ord helt klart. Och visst har det blivit sladder här med många raljerande
inlägg, men det följer liksom med ämnet i sig och det är på tok för lätt att
hoppa på drevet. Dock tycker jag några, med rätta, pekat på det svaga i
reklamtexten de marknadsför kabeln med.

petersteindl skrev:Shifts, jag tror inte på produkterna. Jag anklagar heller inte produkterna och jag tycker att teorin saknar grund (understatement). Inte dessto mindre finns det två oberoende tester i fackpress. Då får man visa att de har fel om man vill gå i polemik och om man vill anklaga.

Nej, det har jag aldrig misstänkt, inte ens efter ditt första långa inlägg. Du
har även skrivit att du inte tror på produkterna. Mitt inlägg var inte heller
riktat som någon kritik mot ditt inlägg (som jag mest såg som ett försök
att skapa lite behövlig jämvikt i tråden) utan ville bara föra resonemanget
vidare.

Jag undrar mest vad som krävs för att det ska räknas som oberoende
tester i fackpress. Tycker det är intressant det du skriver då jag inte tänkt
på det som sådana.

Håller med, det är väl magstarkt. Eller gör anmälan för att visa att man är
seriös med anklagelserna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-26 15:11

men hörni, tänk om det fungerar då ?

alltså att det skulle funka som en ferritkärna i lämpligt materal (skrot och grus i detta fall) Att den filtrerar bort hf som kommer med nätspänningen?

ni kanske skulle jämföra wrapsen mot ett LP-filter !

(ifall detta är en logisk vurpa, ha överseende. jag besitter mycket liten kännedom om dessa saker, det var 25 år sen grundskolefysiken)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 15:11

FalloutBoy skrev:
Bill50x skrev:Något som Enid Lumley (the absolute sound) påpekade redan på tidigt 80-tal är att all skillnad (påverkan) inte behöver gälla apparaterna man lyssnar på utan lika gärna kan vara påverkan på lyssnaren. Bland annat påstod hon att man ska undvika sitta i en stol/soffa med metallram när man lyssnar och att man också ska undvika spänningsförande kablage i närheten.

Man kan tycka vad man vill om detta, men det är en intressant synvinkel. Kan det vara en förklaring när man hör en skillnad men inte hittar några relevanta mätdata att backa upp det med?

Om man ska gå vetenskapligt tillväga måste man först kunna utesluta alla mer konventionella förklaringar innan man börjar spekulera om sådant.
Kan man inte helt utesluta psykologiska (t.ex. placebo/nocebo) eller mätbara faktorer så finns det ingen anledning att börja leta efter alternativa förklaringar.

Jomenvisst. Och om man kan belägga ljudmässiga skillnader men att mätdata är lika eller åtminstone ligger långt utanför det vi kan uppfatta, då är det väl dags att fundera i lite vidare vyer? Och påverkan på kroppen går att mäta även om vissa verkar ha svårt att ta till sig detta. Jämför bara vilka diskussioner det är om elöverkänslighet.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 15:18

Kaffekoppen skrev:Peter Steindl!

Min bäste herre, jag skall nu göra ett försök att beskriva vad som föranledde mitt inlägg. Jag har tagit mig friheten att fetmarkera direkt i din respons under Svantes inlägg.

Det är raden "Det är nog upp till er" tillsammans med formuleringen "Det är detta som ni måste slå hål på och det kan ni inte utan era blindtester och F/E" som föranledde min respons.

Svante sitter i LTS styrelse och eftersom han är en enskilld person och du formulerade responsen i pluralis kunde man ju anse att du såg honom som del i en grupp. Den här gruppen framstår som om den är LTS eftersom det är just den föreningen, den gruppen, som genomför den typen av tester du hänvisar som förslag i din respons längre ner.

Jag har även lagt en kort kommentar efter de citerade styckena.

petersteindl skrev:
Svante skrev:Oavsett vilket så borde det åligga den som säljer saker att visa att de har en effekt innan de påstår att effekten finns.

Jag tycker det är märkligt hur låga krav det är på reklam nuförtiden.

Jag har skrivit detta tidigare. Det är nog upp till er att gräva ner tjäran och fjädrarna och gå till motbevis - och inte i motbevis mot produktens vetenskaplighet (brist på) utan i motbevis mot de andra facktidskrifterna. Bevisar ni produktens felaktiga förklaringar så har det inte så stor betydelse eftersom faktum kvarstår. Branschens professionella experter hör produktens förträfflighet. Det är detta som ni måste slå hål på och det kan ni inte utan era blindtester och F/E.

Lite funderingar på natten i Saltsjö-Boo :)

Natti, natti.

MvH
Peter

<snip>

Jag tycker till skillnad från Peter att det inte är en förening med 7-800 medlemmar som skall rensa upp i träsket, utan du, jag och alla andra som vill ha en sund hifibranch. Så enkelt som att en annan skall göra det åt en tycker jag är fel.

Ett medlemsskap i LTS visar åtminstonde att man tagit ställning FÖR en sund Hifibranch, men aktivt agerande och ifrågasättande på mässor eller i butiker krävs av alla om vi vill ha en branch vars syfte är att människor skall bli glada av musik.

petersteindl skrev:Kaffekoppen

Jag förstår inte hur du läser mina inlägg? Jag har inte alls pratat med Svante i egenskap av att Svante representerar LTS. Det var överhuvudtaget inte min tanke.

Bra, då var det avklarat och uträtt. Mer tid ämnar inte jag lägga på detta ämne.

Frid på jorden.

Ärevördige, bäste herre Kk! :) Ere bra så? E tillsatserna borta nu? 8)

"Det är nog upp till er" tillsammans med formuleringen "Det är detta som ni måste slå hål på och det kan ni inte utan era blindtester och F/E" som föranledde min respons.

Med "Upp till er" menade jag alla (d v s ingen personligen) som anklagar i denna tråden och vill genomföra sitt resonemang på ett effektivt, bra och lyckat sätt.

Med "ni måste slå hål på och det kan ni inte utan era blindtester och F/E" menar jag de som har möjlighet att utföra F/E och/eller BT samt de som tillgodogör sig dessa typer av test. Jag tänkte inte på någon speciell person Kk. Hade jag menat Svante så hade jag använt ordet du och skrivit mitt inlägg på ett helt annat sätt.

Och till dig Jax; det gäller att slå hål på en sak. Då rinner vattnet ut. Det behöver inte bevisas. I detta fallet uppnås hålet bäst med ett utfört blindtest som säger att produkten inte tillför något. Peace of cake.

Men, nu lyser solen över Saltsjö-Boo :)
Ha en utomordentligt bra dag.

MvH :)
Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-26 15:25

Jag vet inte om dina tillsatser är borta, det får du hålla reda på själv ;)

Du citerade nämligen Svante och skrev direkt under Svante inlägg, vilket är kotym för att du riktar dig direkt till den citerade.

Nog om det. Tack för din förklaring.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-26 15:25

slockna skrev:men hörni, tänk om det fungerar då ?

Jo, men det är så mycket som kanske funkar. Det kanske låter bättre med kamelbajs i högtalaren? Gummisnoddar (som legat i frysen minst tre dagar) runt signalkablarna? En gem fastsatt i strumpan?

Väldigt många "tänk om" blir det...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-26 15:27

KarlXII skrev:
Almen skrev:Det enda är ju att anmäla till marknadsdomstolen (eller vad det nu är man anmäler till), men att det skulle räcka för producenten att hänvisa till ett idiottest i en annonsfinansierad branschtidning för att klara skinnet kan jag inte tänka mig.

Gör det då. 8)

Fresta mig inte... :twisted:

torig

Inläggav torig » 2009-02-26 15:28

Det tycks mig var "mycket skrik för lite ull - sa bonden som klippte grisen".

Vad är bekymret?? Många här anser sig ha enormt fina anläggningar, klart överlägsna det "high-end-junk" som ställs ut på mässor och säljs i dyra specialaffärer.

Man förespråkar blind- och F/E-tester, sitter i styrelsen för föreningen. Har kompetens att bygga "världens bästa" förstärkare och/eller högtalare.

Men ingen vågar/vill testa "ormoljan". Vad är man rädd för??

/mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 15:32

Almen skrev:

Där tror jag att du har helt fel Almen, om du menar att man anmäler för att produkten inte skulle ge positiv ljudförändring. Om man anmäler teorisnacket i marknadsföringen så kanske det blir en tillsägning. Däremot, om LTS skulle testa produkten ifråga och köra sina BT så talar vi kanske en annan sak.

Personligen tror jag att Entreq skulle sälja mer om de tonade ner sina hemsnickrade teorier d v s en tillsägelse från Marknadsdomstolen angående marknadsföringen som resulterar i att Entreq kanske gör en pudel och tar bort sina hypoteser så skulle de nog öka sin försäljning :lol: 8) Men, om det skulle finnas andra tester som visar på motsatt resultat gentemot fackpress så har man plötsligt något att visa som styrker ens påståenden. Så Almen, testa först, blir mitt råd.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi