Mumma audio mosen klon - Blir The Dip - *Klar*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-21 11:52

Jag skulle rekommendera att mäta med något program som kan mäta inom ett tidsfönster. Arta t.ex. kan användas. Då slipper man få med den rumsliga delen av mätningen. Ett extra plus kan vara då man mäter i rum - så kan man ställa fönstret att man får ett mätreultat som närmare sammanfaller med vad som uppfattas som direktljud.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-26 13:56

Så här ser de färdiga filtrena ut byggda av ägaren, lite kul är att både kopparfoliespolen och den dyra kondingen i det gamlafitret kunde återanvändas.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-26 17:39

vilka hörbara skillnader finns mellan olika komponentkvaliteter men med samma värden?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-26 18:51

celef skrev:vilka hörbara skillnader finns mellan olika komponentkvaliteter men med samma värden?

Jag skulle säga inga, nu har 2mH spolen 0,5 Ohm i motstånd så det är något lägre en den i mätningarna. Ger ca 0,5 dB lägre i midbasen. Det verkar som att det blir nya lådor uppe i STHLM. Ca 20 gånger 30 cm i baffeln. Även den mindre baffeln kommer att ge en sänkning av samma storleksordning. I de nya lådorna kommer elementet kunna andas fritt, hur detta påverkar midbasen vet jag inte men allt detta tillsammans gör att jag tror att basreflexen kommer att behöva stämmas av en gång till.

Föregående

Återgå till DIY-forum