Lustiga störningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Citgho

Lustiga störningar

Inläggav Citgho » 2004-11-04 13:47

Får lite roliga störningar i min Gainklon med n5mD :?
Har detta kopplat till datorn och för det första så har jag högfrekventa pip i högtalarna (som "följer" med om jag ändrar på balansen i datorn) som bara försvinner om jag rycker ur signalkabeln från datorn, sen får jag även brus när jag skrollar på skärmen.

Jag misstänker att videosignalen letar sig in nånstans, men jag är inte så haj på det här med störningar så nu ber jag om lite hjälp tack.

manw

Svårt att svara på...

Inläggav manw » 2004-11-04 14:15

Svårt att svara på när man inte vet hur det ser ut och låter, men att till att börja med ha skärmade signalkablar mellan apparaterna, och kanske förstärkaren i en ordentlig plåtburk.

Hur är det med strömförsörjningen? Är den separat eller har du plockat spänning från datorn? I så fall kan den behöva filteras så en massa högfrekvent skit på spänningen försvinner bort.

Sedan är det god sed att till varje förstärkare på ingången ha ett lågpassfilter på någonstans kring 50kHz. Högfrekvent skräp kan överstyra ingångssteget på förstärkaren och blandas ned till hörbara frekvenser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-04 18:06

Byt ljudkort.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-04 18:09

Håller med Svante. De flesta ljudkort som följer med datorer är ett stort skämt 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-04 18:13

detta är ett rätt vanligt fenomen och beror på hårdvaran eller mjukvaran. den exakta orsaken kan kanske vara svår att isolera men oftast är det byte av ljudkort som gäller.
vad är det för ljudkort du har?

själv har jag problem med brus. har dock lyckats motverka det lite genom att ha master volymen på 50% i datorn och förstärka resten med min förförstärkare. höjer jag volymen i datorn ökar bruset mer.

en kompis hade förresten problem med att det lät i högtalarna när han rörde musen över skärmen. detta försvann när han bytte ljudkort.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-04 18:17

Morello skrev:Håller med Svante. De flesta ljudkort som följer med datorer är ett stort skämt 8O

Håller inte med Morello. :wink: Det finns billiga hyfsade ljudkort som följer med datorer, tex SBLive!. Fast OK, såna som sitter integrerade på moderkortet är oftast fnissframkallande. Om musrörelser, scrollning etc slår igenom till ljudet så är det bara att ge upp och köpa nytt. Glöm alla tankar på skärmning osv om du nu hade såna. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Jaha,

Inläggav manw » 2004-11-04 19:23

Jag tolkade det som störningarna bara uppstod med just den föstärkaren och inte annars?

Ja, det är riktigt, jag hade ochså problem med den här datorns ljud i början, jag hörde i högtalarna när hårddisken jobbade, ganska irriterande. Ljudkortet satt då integrerat på moderkortet (skräp!).

Satte dit ett annat billigt SB128 ljudkort som jag hade liggande i en låda så försvann problemen!

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-04 20:54

Uppstod problemet när du bytte rum, måhända, Citgho? :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2004-11-05 12:05

Tank, jo. Eller det blev värre då, det har hela tiden funnits småstörningar men då jag inte riktigt hört dom har jag itne brytt mig så mycket.
Men vi kan kika på det här när du kommer så vi kan fixa med filtren och potten :roll:

*slår sig själv i pannan* Går ju en lakriskabel mellan försteg och ampen *doh* :oops:
*animeskrattochsvettar* Så dum jag känner mig nu :P

Fast nu kom jag på en sak till, om nån tänder ett lyse (främst lysrör men blir av vanliga lampor också, dock inte lika mycket) så knastrar det i högtalarna i takt med att lampan tänds.

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2004-11-07 14:55

Tjoho :D problemet löst!!

Det var kabeln från grafikkortet som störde (Har videoin på graffet och då måste man plugga in en kabel därifrån till ljudkortet för att få ljudet också).
Så nu är mina störningar borta :D

Nu är enda saken jag har att klaga på är att förstärkningen är aningens för låg, skulle vilja ha lite mera volym. Men detta måste sitta i försteget för om jag pluggar datorn direkt till klonen så finns massor med volym.

Naqref, kanske du har nått enkelt tips då du konstruerade n5mD'n.

Återgå till DIY-forum