Normalisering av ljudnivå på mp3

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Normalisering av ljudnivå på mp3

Inläggav slockna » 2009-02-26 15:33

hej,

finnes det något bra sätt att "normalisera" sina mp3-filer när man ska bränna dem till cd för att ha i bilen?

jag har provat diverse normaliseringsfunktioner i t ex nero men jag tycker ändå det blir att man sitter och vrider upp/ner volymen på vissa spår.

hur gör ni ?

det var ju så mycket roligare när man spelade in blandband på farsans Tandbergare och fick dra i riktiga skjutreglar och spela in lite lagom "på rött" :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-26 15:45

Normalisering hjälper inte bort problemet med olika kompressionsnivå på ursprungsmaterialet tyvärr, då måste du limitera allt till samma nivå och då kommer allt låta skit :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2009-02-26 15:49

"Jag har spelat över alldeles för mycket" - Jean-Claude Van Damme

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-26 16:16

Alexi skrev:Normalisering hjälper inte bort problemet med olika kompressionsnivå på ursprungsmaterialet tyvärr, då måste du limitera allt till samma nivå och då kommer allt låta skit :(

det kan få låta skit, ska ändå bara ha det i bilen och det är sällan bra lyssningsförhållanden där även om den är extremt tyst för att vara en ny bil för under 200KKR

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 17:52

slockna skrev:
Alexi skrev:Normalisering hjälper inte bort problemet med olika kompressionsnivå på ursprungsmaterialet tyvärr, då måste du limitera allt till samma nivå och då kommer allt låta skit :(

det kan få låta skit, ska ändå bara ha det i bilen och det är sällan bra lyssningsförhållanden där även om den är extremt tyst för att vara en ny bil för under 200KKR

Om det ändå får låta skit är det väl bara att krana på max så sköter klippningen att det låter lika högt.... 8)

/ B

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-26 17:56

Bill50x skrev:
slockna skrev:

Om det ändå får låta skit är det väl bara att krana på max så sköter klippningen att det låter lika högt.... 8)

/ B

ja och så köper jag öronproppar !

SKITBRA ! :evil:

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-26 18:18

Det enklaste är väl helt enkelt att du sänker volymen på alla låtar som har högre volym än den låt med lägst volym.

Blir nog bäst om du gör det själv genom att lyssna på låtarna och sänka volymen manuellt med Audacity eller Soundforge eller liknande

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 18:56

JB skrev:Det enklaste är väl helt enkelt att du sänker volymen på alla låtar som har högre volym än den låt med lägst volym.

Blir nog bäst om du gör det själv genom att lyssna på låtarna och sänka volymen manuellt med Audacity eller Soundforge eller liknande

Men det är ett djäkla jobb att göra så med något som bara ska spelas i bilen och uppenbarligen får låta skit.

Själv skulle jag inte bry mig utan helt enkelt justera volymen de gånger det behövs.

Lite OT:
Undrar om det är sådana nivåjusterade mp3:or som läggs ut på nätet och låter illa? Jag har ofta undrat över varför rippar som man hittar på nätet många gånger låter så illa. När jag själv rippar låter det mycket bättre oavsett om jag använder Lame, dBpowerAMP, Audition eller WinAMP.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 18:58

slockna skrev:
Bill50x skrev:Om det ändå får låta skit är det väl bara att krana på max så sköter klippningen att det låter lika högt.... 8)

ja och så köper jag öronproppar !

SKITBRA ! :evil:

Så bra att du uppskattar mitt förslag ;-)

/ B

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-26 19:09

Bill50x skrev:
JB skrev:Det enklaste är väl helt enkelt att du sänker volymen på alla låtar som har högre volym än den låt med lägst volym.

Men det är ett djäkla jobb att göra så med något som bara ska spelas i bilen och uppenbarligen får låta skit.

Själv skulle jag inte bry mig utan helt enkelt justera volymen de gånger det behövs.

Lite OT:
Undrar om det är sådana nivåjusterade mp3:or som läggs ut på nätet och låter illa? Jag har ofta undrat över varför rippar som man hittar på nätet många gånger låter så illa. När jag själv rippar låter det mycket bättre oavsett om jag använder Lame, dBpowerAMP, Audition eller WinAMP.

/ B

Det beror på att du laddar dom från fel ställe, leta efter scene-releaser i V0 så kommer du mest troligt inte höra någon skillnad alls jämmfört med orginalskivan

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-02-26 19:13

JB skrev:... leta efter scene-releaser i V0 ...

Och det betyder?

Men numera är jag mer "picky", det ska mycket till innan jag tar något annat än lossless. Och så är det fortfarande en viss känsla att ha albumet i handen....

/ B

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-27 09:27

ja, det är så jag tänkt mig, har lite problem med wxgtk bara (fel version tydligen )som måste lösas innnan Audacity kan köras mer än nån sekund :(

vet vi nån annan ljudredigerare för linux som kan samma saker men inte kräver wxgtk (eller för den delen qt) ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-27 09:32

PS

Ska prova Sweep.

http://www.metadecks.org/software/sweep/download.html

verkar vara audacity-liknande och GTK2

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Skrattmasen

Inläggav Skrattmasen » 2009-02-27 13:44

IAmAWalRus skrev:Kanske något?

http://mp3gain.sourceforge.net/faq.php

Ett fullständigt suveränt program. Dessutom helt gratis. Kan det bli bättre?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-27 15:39

Bill50x skrev:
JB skrev:... leta efter scene-releaser i V0 ...

Och det betyder?

Men numera är jag mer "picky", det ska mycket till innan jag tar något annat än lossless. Och så är det fortfarande en viss känsla att ha albumet i handen....

/ B

Scene-release betyder förenklat att det är folk som vet vad dom gör (oftast) som rippat skivan eftersom dom har en del regler dom måste följa när dom encodar, och V0 fungerar ungefär så här:

"V0 is a VBR setting which averages around 230kbps. The result is quality approaching the MP3 useable limit of 320kbps but with much smaller file sizes -making the V0 command line setting perfect for iPod owners. Like 320kbps MP3’s most people cannot hear the difference between the original CD source and the properly ripped V0 MP3.

Here’s the LAME command line setting for V0:

V0 –vbr-new"

Jag kör nästan bara med Mp3 V0, det är så smidigt att kunna ha samma filer på Mp3 spelaren som på datorn och utan att kunna höra någon skillnad från orginalskivan

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-02-27 20:21

Skrattmasen skrev:

Jag delar din åsikt om angreppssättet men jag undrar om bilstereon tar hänsyn till ReplayGain tag:arna.
MP3Gain does not decode and re-encode the mp3 to change its volume.

T ex foobar2000 kan applicera ReplayGain på datat. En omkodning blir dock oundviklig.

Fast egentligen skall dynamiken komprimeras först också. Det blir aldrig bra...

Användarvisningsbild
Skrattmasen

Inläggav Skrattmasen » 2009-02-27 21:50

pLudio
Det har du säkert rätt i. Där hänger jag inte med i teknisk nivå. Men det kostar ju inte så mycket att provbänna en skiva och testa. Programmet är lättjobbat så det vore ju inte dumt om det fungerade. Jag har hört det på mp3orna på hårddisken för slölyssning och det har fungerat över förväntan. Datorn får mer och mer jobba som jukebox. Smidigt.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-03-01 22:31

pLudio skrev:
Skrattmasen skrev:

Jag delar din åsikt om angreppssättet men jag undrar om bilstereon tar hänsyn till ReplayGain tag:arna.
MP3Gain does not decode and re-encode the mp3 to change its volume.

T ex foobar2000 kan applicera ReplayGain på datat. En omkodning blir dock oundviklig.

Fast egentligen skall dynamiken komprimeras först också. Det blir aldrig bra...

mp3gain och replay gain, är inte samma sak. mp3gain påverkar gaininställningen, replaygain skriver till en tolkningstagg, som uppspelningesenheten måste kunna tolka. det kan tex foobar och Slimserver (squeezebox)
För mp3gain filer, behövs ingen speciell mjukvara, filerna kommer låta lägre (oftast) i alla uppspelningsenheter.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-02 01:15

lazpete skrev:För mp3gain filer, behövs ingen speciell mjukvara, filerna kommer låta lägre (oftast) i alla uppspelningsenheter.

Då vill man kanske inte köra det på sina originalfiler?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-03-02 09:16

pLudio skrev:
lazpete skrev:För mp3gain filer, behövs ingen speciell mjukvara, filerna kommer låta lägre (oftast) i alla uppspelningsenheter.

Då vill man kanske inte köra det på sina originalfiler?

Nä, det kanske man inte vill, men orginalfilenra är väl ändå inte mp3 :wink:
"Even a stopped clock is right twice a day."

Återgå till Teknikforum