Suck :-(

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Suck :-(

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-27 11:55

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-27 12:36

Kom igen nu Fjonkan! Sluta sucka och gör ett bra förstainlägg i en köptipstråd i den här avdelningen.

Alexi fixar lite klister och sedan blir allt bra!

Jag gillar dina tips och många fler med mig.

Heja, Fjonkan! Go, Go, Go! :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-27 16:25

Upp med hakan :)
Här är ju en till som gillar dina tips!

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-02-27 18:41

säger som föregående talare :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-27 20:54

Gör som jag skulle gjort, bit ihop å kör på..! Igen ide att lägga sig ner å dö :|

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-02-27 20:57

Nu djävlar startar jag en tråd i vintage!

We all love our little fjonkie-thing! :D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-02-27 21:16

Ja du Filip, jag tycker synd om dig.
Här får vi ytterligare ett exempel på att detta forum till viss del; om än inte stor; tyvärr befolkas av självutnämnda förståsigpåare och besservissers. Dessas främsta och självpåtagana uppgift verkar vara att upplysa oss andra, lägre stående hifi-intresserade, och kanske främst vintageentusiasterna; dels om de riktiga förhållandena inom hifi, och dels i nedlåtande ordalag informera oss om att vår syn på hifi inte är den korrekta.
Bevare mig för sådana "guldöron", eller kanske de ska kallas "gudöron". Judarnas gud steg ner till Mose och israels folk och gav dem stentavlor med inristade budord. Dessa, på Faktiskt självgoda superlyssnare, dessa hifigudar, stiger på samma sätt som israels gud gjorde, ner till oss vanliga dödliga hifi-lyssnare via sina oantastbara och för kritik oåtkomliga inlägg i trådar där någon forummedlem i oförstånd råkat framföra en åsikt vilken inte godkänns av hifigudarna.

Men hav tröst i din usla belägenhet:
Dalmasen Zapanasta, klok som få, fick lida mycken smälek för sin lilla enkla och opretentiösa redovisning av en lika opretentiös jämförande lyssningssession mellan Luxor 8071 och en högtalare konstruerad av en på detta forum känd och hyllad konstruktör.
Själv har jag fått höra att min anläggning är "daterad", med tydlig undermening att den borde avpolleteras omedelbart och att jag arma stackare inte förstår essensen av hifi.

Ett konkret förslag: På www.hifisentralen.no har jag på vintageavdelningen (jag är moderator där) lagt en sticky där man kan lägga ut länkar till annonser med intressant vintage hifi. I det fall herrar moderatorer på detta forum inte lägger ut en liknande sticky under Faktiskts vintageavdelning, är ni alla välkomna till Hifisentralen. Vilket ni är i vilket fall som helst.
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2009-02-27 21:32, redigerad totalt 1 gång.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-27 21:24

Filip.
Du har en hel del sympatisörer här och en till i SÖ delen.
Blås på, din ork behövs här.
/Henrik

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-02-27 21:27

Upp med hakan!

Det är lite baksidan med forum, att det blir lätt påhopp och missförstånd.

Jag är endast här på vintage, men jag uppskattar att du finns här och följer med glädje dina och andras trådar.

Säger som Young sjöng: Keep on rockin i the free world

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-02-27 21:50

Kör på Filip, dina små tips är som ljus i vintermörkret :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-02-27 22:11

Ja ,det finns många förståsigpåare på detta forum ,hävdar fortfarande att luxor 8071 är ett fynd om man vill ha bra ljud,hoppas jag hittar ett par svarta 8071 nångång i fint skick,då blir det renovering (ps,finns ett par kvar i min ägo ,sonen har dom ock kompisarna hans är mäkta imponerade kan jag säga :D) Dom har ju morderna kompakt anläggningar som inte låter nånting i jämförelse :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-27 23:25

Nåväl, strunt i det. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att på framsidan ber man om mer engagemang och vill att forummedlemmar skall göra reportage eller liknande. När sedan då någon gör det så är det alltså för mycket. Man undrar ju.

Glöm detta nu, gör något roligare.

Men jag skiter i tips-tråden. Jag snor de bästa kapen själv och lämnar resterna åt er ;-)

Mvh

Filkip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-02-28 03:51

Kjell_Kranzberg skrev:
Här får vi ytterligare ett exempel på att detta forum till viss del; om än inte stor; tyvärr befolkas av självutnämnda förståsigpåare och besservissers. Dessas främsta och självpåtagana uppgift verkar vara att upplysa oss andra, lägre stående hifi-intresserade, och kanske främst vintageentusiasterna; dels om de riktiga förhållandena inom hifi, och dels i nedlåtande ordalag informera oss om att vår syn på hifi inte är den korrekta.
Bevare mig för sådana "guldöron", eller kanske de ska kallas "gudöron".

Är detta ett påhopp på mig, för att jag ifrågasatte EN produkt?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-02-28 10:30

Sanny_X skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:
Bevare mig för sådana "guldöron", eller kanske de ska kallas "gudöron".

Är detta ett påhopp på mig, för att jag ifrågasatte EN produkt?

NEJ
Det är ett inlägg i den pågående debatten. Det är hållet på generell nivå.
Av andra inlägg i denna tråd och i andra, kan vi läsa att fler än undertecknad upplever att otrevliga inlägg av mästrande karaktär på sistone ökat i omfattning. Det är olyckligt om det på detta forum är så lågt i tak att enskilda medlemmar upplever sig behandlade som andra eller tredje klassens hifi-hobbyister.
Vintagevdelningen har länge varit en fredad zon. Där har man fått framföra i stort sett vilka personliga åsikter om vilka apparater som helst. Upplever man att en gammal billig Luxor kompaktanläggning är välljudande, ja då har man respekterats för det. Tycker man att exempelvis en Tandberg Huldra 10 är ett fynd för 1000 kr, ja då har man fått uppmuntrande kommentarer från andra medlemmar, vilka kanske inte ser värdet i tandbergreceivern på samma sätt, men istället tycker att en samtida Marantz eller Luxman för 2500 kr är rena fyndet.
En välljudande anläggning för mig, är skräp för någon annan; ett fynd för mig är ockerpris för någon annan. Så är det. Det minsta man kan göra är att respektera andras åsikter och intressera sig för dem istället för att omdelbart rikta kritik.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-02-28 12:29

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-28 23:45

Suck, verkligen. Det var ju så bra som det var..! En levande köprådsavd/tipstråd där vintage helt naturligt samexsisterade med nytillverkat, på samma villkor. Hifi som hifi, liksom, tips inte minst för de som kanske annars förbisett dem totalt. Kanske lite för bra för att hålla i längden.

Fjonkalicious, förstår hur du känner dig, du har dragit ett tungt lass. Som du märker så är det många som uppskattar detta stort...! :)

Hoppas iaf att nåt gott för forumets del kommer ur detta trots allt.

Återgå till Vintage-hifi