housemicke skrev:det är inte så komplicerat att räkna på sk paa-portar, jag har också byggt en låda med sån (en låda som jag inte fått lackad än), tror jag tog hålarean och längden från en rund port sen omvandlade det till en slits, dvs samma area och längd. sen fick höjden på slitsporten vara den minsta arean på paa-porten, sidorna dubbla arean av mitten, små radier i ändarna. jag tog en sån där böjbar mdfskiva och spikpistolade fast over 3 stag på en annan platta, sen "impregnerade" jag hålrummen med lim.
jag beräknade portens resonens till 33 eller liknande men det blev 29-30 troligtvis, svårt att säga, peaken var utsmetad över 10hz eller så. klart du ska ha paa-port.
Fast lådorna (som jag även har fixat material till) är byggda för att köras med porten på undersidan, kommer att ställa dom på 10+ cm höga fötter sedan så dom kommer upp från golvet en bit, kör jag utan upphöjningen så blir lådorna för låga.
Sen är det ju lite lättare att testa sig fram när det gäller rörlängden (som bör landa någonstans strax under 22 cm) när man har ett vanligt rör istället för en paa-port (speciellt när man som jag är nybörjare)
Men det får kanske bli en paa-port i något framtida bygge, om det nu blir några fler, men såvida jag inte misslyckas allt för stort med detta bygge så blir det nog det :)