Seas CA22RNY + 27TDFC = ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-23 15:37

housemicke skrev:det är inte så komplicerat att räkna på sk paa-portar, jag har också byggt en låda med sån (en låda som jag inte fått lackad än :evil: ), tror jag tog hålarean och längden från en rund port sen omvandlade det till en slits, dvs samma area och längd. sen fick höjden på slitsporten vara den minsta arean på paa-porten, sidorna dubbla arean av mitten, små radier i ändarna. jag tog en sån där böjbar mdfskiva och spikpistolade fast over 3 stag på en annan platta, sen "impregnerade" jag hålrummen med lim. 8) jag beräknade portens resonens till 33 eller liknande men det blev 29-30 troligtvis, svårt att säga, peaken var utsmetad över 10hz eller så. klart du ska ha paa-port.

Fast lådorna (som jag även har fixat material till) är byggda för att köras med porten på undersidan, kommer att ställa dom på 10+ cm höga fötter sedan så dom kommer upp från golvet en bit, kör jag utan upphöjningen så blir lådorna för låga.
Sen är det ju lite lättare att testa sig fram när det gäller rörlängden (som bör landa någonstans strax under 22 cm) när man har ett vanligt rör istället för en paa-port (speciellt när man som jag är nybörjare)
Men det får kanske bli en paa-port i något framtida bygge, om det nu blir några fler, men såvida jag inte misslyckas allt för stort med detta bygge så blir det nog det :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-07-23 16:02

JB skrev:
housemicke skrev:det är inte så komplicerat att räkna på sk paa-portar, jag har också byggt en låda med sån (en låda som jag inte fått lackad än :evil: ), tror jag tog hålarean och längden från en rund port sen omvandlade det till en slits, dvs samma area och längd. sen fick höjden på slitsporten vara den minsta arean på paa-porten, sidorna dubbla arean av mitten, små radier i ändarna. jag tog en sån där böjbar mdfskiva och spikpistolade fast over 3 stag på en annan platta, sen "impregnerade" jag hålrummen med lim. 8) jag beräknade portens resonens till 33 eller liknande men det blev 29-30 troligtvis, svårt att säga, peaken var utsmetad över 10hz eller så. klart du ska ha paa-port.

Fast lådorna (som jag även har fixat material till) är byggda för att köras med porten på undersidan, kommer att ställa dom på 10+ cm höga fötter sedan så dom kommer upp från golvet en bit, kör jag utan upphöjningen så blir lådorna för låga.
Sen är det ju lite lättare att testa sig fram när det gäller rörlängden (som bör landa någonstans strax under 22 cm) när man har ett vanligt rör istället för en paa-port (speciellt när man som jag är nybörjare)
Men det får kanske bli en paa-port i något framtida bygge, om det nu blir några fler, men såvida jag inte misslyckas allt för stort med detta bygge så blir det nog det :)

jag testade med olika spacers (2mm aluminiumbitar bakom) bakom plattan som höll den krökta delen, på så sätt lyckades jag höja och sänka frekvensen, men det dög som det var från början (fick lite större area då med så den orkade flåsa lite extra).
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-23 16:09

housemicke skrev:
JB skrev:

jag testade med olika spacers (2mm aluminiumbitar bakom) bakom plattan som höll den krökta delen, på så sätt lyckades jag höja och sänka frekvensen, men det dög som det var från början (fick lite större area då med så den orkade flåsa lite extra).

Aha smidigt
Får hoppas det räcker med 3" rör bara så jag inte får massa blåsljud =/

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-07-23 16:16

bara du har radier ute i ändarna så blir det nog bra. vet inte om man kan ha för grova rör faktiskt.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-23 16:20

housemicke skrev:bara du har radier ute i ändarna så blir det nog bra. vet inte om man kan ha för grova rör faktiskt.

Mjorå köpte sånna, fast det är väl tvärtom, är väl om man har för smala rör man råkar ut för blåsljud på högre volymer?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-07-23 16:46

jo det har du rätt i, jag bara funderade över om ett för grovt rör blir kontraproduktivt, dvs det fungerar inte som en port längre, men det funkar säkert det du har, sorry att jag flumma iväg.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-23 17:20

housemicke skrev:jo det har du rätt i, jag bara funderade över om ett för grovt rör blir kontraproduktivt, dvs det fungerar inte som en port längre, men det funkar säkert det du har, sorry att jag flumma iväg.

Hmm jo har man för grovt rör så är nog risken att det låter lite "slappt" sen tappar man nog en hel del ljudtryckskapacitet

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-31 16:35

Sådär, nu har vi ett ~30 kg rack med lite grejer som ska driva och dela högtalarna, så nu saknas bara montering av högtalarlådorna, sen kan man provköra/ställa in filtret och sedan lacka/fanera

Bild
Bild

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-08-19 12:27

Nu var det länge sedan någon skrev nåt i den här tråden.
Så därför jag gör det. :)
Vore intressant att se hur bygget fortskrider.
Bilder?
Mätkurvor?

/M

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-10-04 23:24

-Martin- skrev:Nu var det länge sedan någon skrev nåt i den här tråden.
Så därför jag gör det. :)
Vore intressant att se hur bygget fortskrider.
Bilder?
Mätkurvor?

/M

Sorry har missat att du hade skrivit i tråden, bygget har legat på is ett tag, men nu har jag fått tag på allt jag behöver till bygget förutom glasull och XLR sladdar, ska försöka hinna börja fräsa lite imorgon, så vi får hoppas att jag lyckas undvika att fräsa sönder hela baffeln eftersom det blir första gången jag använder en överhandsfräs :)
(men som tur är har jag en spillbit att öva på först)

Sedan när jag är färdig med fräsningen som jag ser som den svåraste biten så kommer nog bygget ta fart på riktigt :)

Funderar förövrigt på om jag ska skruva och limma eller bara limma lådorna?
Klarar man sig bra med bara lim?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-04 23:46

Skruva i MDF går inte så bra, spricker. Bara lim räcker, men beror ju lite på hur lådan är gjord. När lådan tvingas ihop så är det bra om det finns något som gör att bitarna inte glider isär, kanske plugg.

//Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-04 23:53

Förborra i MDFen så går det utmärkt att skruva.

Kexa och limm funkar bra det med.

Man kan göra bitarna lite för stora med och trimma bort överskottet om det rör sig lite vid limmningen.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2008-10-05 03:36

jag gillar trälim + tryckluftspikpistol med små spikar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-05 09:21

Ronnie skrev:jag gillar trälim + tryckluftspikpistol med små spikar
Lyx!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-01-30 23:21

Har gått lite segt på senare tid, men nu är fräsjiggen färdig ivarjefall, så här fin blev den =P

Bild

Hålet med ett kryss över råkade jag placera lite dumt så jag borrade rakt ner i ena hållaren till själva fräsplattan, så jag fick göra ett nytt nedanför =P
Sen är det då tänkt att jag ska borra ner borren i MDF skivan och sedan lossa på borren så den sitter kvar i MDF skivan, sedan roterar jag själva fräsen runt borren, vi får hoppas det fungerar :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-03 21:24

Gjorde en testfräsning på diskanthålet på en spillbit, fräsen orkade inte med att fräsa själva hålet så det fick stickus-sågus ta hand om istället, ser inte så snyggt ut men det är ju ändå inget som syns, och det påverkar knappast ljudet.
Det blev väl hyggligt om än liiiiite för stort men tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd ivarjefall så jag kör nog på samma inställningar sen också.

Men som ni ser så blev det en liten kant (rödmarkerad) någon som har förslag på hur man undviker kanter? :)

Bild

Så här ser det ut med diskanten monterad, får fräsa någon mm djupare på riktiga baffeln då diskanten sticker upp lite som ni ser på bilden, sen ska det även få plats en fönsterlist mellan diskanten och baffeln

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-05 22:22

En sak jag har fått lära mig med det här bygget är att det inte är någon bra idé att fräsa innomhus ivarjefall.
Gick knappt att se vilken färg golvet var efteråt (och då snackar vi inte bara om golvet under fräsbänken) och jag har numera ett 1 mm lager MDF-damm över allt som står på buffén i hallen.. jag fick tillochmed dammsuga dammsugaren efteråt!
Men resultatet blev rätt bra tror jag, svårt att veta förrns jag har sågat ut hålen så jag kan provmontera elementen.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-06 00:42

"Såga ut hålen"? Synd att såga, nu när du gjort så fina försänkningar. Det är ju inga problem att fräsa ur hålen så får du jämna fina bafflar (även om det förstås inte syns sedan när du monterat elementen).

Edit: Till min fräs går det utmärkt att ansluta en dammsugarslang och det funkar fantastiskt bra - dammar nästan ingenting!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-06 00:49

Kalejdokom skrev:"Såga ut hålen"? Synd att såga, nu när du gjort så fina försänkningar. Det är ju inga problem att fräsa ur hålen så får du jämna fina bafflar (även om det förstås inte syns sedan när du monterat elementen).

Edit: Till min fräs går det utmärkt att ansluta en dammsugarslang och det funkar fantastiskt bra - dammar nästan ingenting!

Ser nu att det följde med en liten plastgrej som man kan koppla till dammsugaren.. heh.. skulle ha hittat den lite tidigare =/
Jag försökte att fräsa rakt igenom på en av testbitarna men det gick inte så bra, för låg fart så stannade fräsen och för hög fart så luktade det brännt, men om man kör i flera steg så borde det ju iofs fungera

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-06 08:35

Jag brukar inte fräsa djupare än ca 4 mm i taget, så en 19mm MDF tar 5 skär för att komma igenom. Högsta hastighet på motorn och långsamma rörelser så brukar det inte osa så mycket.

Lite trixigt kan det vara just när man går igenom. Jag tycker att det funkar bäst att fräsa helt igenom förutom på två punkter diagonalt mitt för varandra. Ta en kniv och skär igenom de ställena manuellt efter fräsningen.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-13 21:34

Bild

:o

Nu saknas bara avfasning på kanterna

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-13 23:17

Ser ju kanon ut! Fortsätt i samma stil.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-13 23:53

Det där ser ju nästan ut som höklådorna, ju.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-14 00:39

Svante skrev:Det där ser ju nästan ut som höklådorna, ju.

Länk? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-14 00:40

JB skrev:
Svante skrev:Det där ser ju nästan ut som höklådorna, ju.

Länk? :)

Hmm, jag vet inte om jag har fotat dem...

Edit: här står det lite om dem, men jag hittar ingen bild på elementen...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-20 02:26

Nu är bara frågan om jag ska ha 45 graders eller rund fräsning av kanterna på baffeln, har det någon större inverkan på ljudet?

Bild

Är dom två markerade frässtålen jag funderar mellan

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-21 20:38

Har sågat lite stag idag samt sågat ut hål till terminaler och basrör.

Bild

Blir förmodligen fräsning av baffel imorgon, kommer köra med 45 graders fräsning.
Behöver förövrigt tips på vars jag kan hitta mörk fanér (så mörk som möjligt), tror inget ställe här i Örnsköldsvik säljer fanér överhuvudtaget =/

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-21 20:58

45 grader räcker, ljudligt blir det ointressant vilken fräs du väljer.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-21 21:03

Kaffekoppen skrev:45 grader räcker, ljudligt blir det ointressant vilken fräs du väljer.

Okej perfekt, tror det kommer bli snyggast med 45 grader eftersom jag hade tänkt mig blanksvart lack på baffeln och fanér på sidorna och toppen av lådan som slutar vid avfasningen på baffeln

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-28 00:41

Nu har man börjat limma ivarjefall.
Baksidan är bara där för att rikta själva ramen, den är inte fastlimmad än och ska sitta åt andra hållet sedan så terminalen hamnar lite längre ner

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum