OK, jag skrev ett ganska långt inlägg om bilden, men nåt s**t sig när jag postade så det försvann, sen orkade jag inte skriva om det.
Nåja. Nytt försök.
Här är bilden igen:
Bilden visar en typisk effektförstärkares begränsningar. Om lasten är rent resistiv råder det ju ett enkelt förhållande mellan ström och spänning, tex vid 8 ohm så kommer man att röra sig längs linjen märkt "8 ohm". Vi ser att det som begränsar maxeffekten är spänningen; vid 20 volt finns det inte mer spänning att ge, och strömmen är då 2,5 A. Det stämmer fö bra med ohms lag

. Vi ser också att uteffekten då är 50 W. Man kan också se att om vi belastar den här förstärkaren med 4 ohm så kommer vi att kunna ta ut mer effekt, längst uppe i högerhörnan är effekten c:a 17*4 =68 W. Sänker vi impedansen ytterligare kommer maxeffekten att sjunka eftersom vi brakar i strömbegränsningen i stället. Det beror alltså på förstärkarens begränsningar om en låg lastimpedans kommer att vara ett problem eller inte.
Nästa sak som krånglar till det är att en hög känslighet inte är samma sak som hög verkningsgrad. Känslighet brukar anges vid en viss drivspänning. Det gör att högtalaren med 3 ohms impedans får en högre känslighet än den med 8 ohms impedans om de har samma verkningsgrad. Vid 2.83 volt får ju 3-ohmaren mer effekt. Känsligheten stiger med 10*log(8/3) = 4,2 dB. Om det är effekten som begränsar (vilket är en grov förenkling som vi förstod ovan) så ska man dra av 4,2 dB på 3-ohmaren om vi ska jämföra högtalarna.
Nästa komplicerande faktor är att de där 3 ohmen förmodligen bara inträffar vid någon enstaka frekvens. Vid någon annan frekvens kanske impedanserna är lika. Knepigt. Hur "ska man" göra då?
...och som grädde på moset kan impedansen vara reaktiv också. I figuren antas det att lasten är resistiv, och då kommer vi att röra oss längs lastlinjerna (4 eller 8 ohm i figuren), men om lasten får en reaktiv komponent blir lastlinjerna ellipser som rör sig ut i 2:a och 4:e kvadranten också, och då behöver man veta vad förstärkaren har för begränsningar där. Nu är oftast impedansen resistiv vid impedansminima om inte högtalaren är feldimensionerad (enligt mig). Det är ovanligt att impedansen är reaktiv vid impedansminima.
Summa sumarum gäller alltså som vanligt att "det beror på", men ska man förenkla så är det nog vanligast med spänningsklippning, dvs förstärkarna klarar att leverera "mer ström än spänning", dvs de ger mer effekt i låga impedanser, de ger också lite mer dist, men som vi såg i en annan tråd så är det kanske inte så allvarligt.
Man kan räkna baklänges och jämföra känslighet och impedans, men man behöver ha en graf (eller motsvarande data) för varje förstärkare för att kunna räkna ut precis hur det blir. Fast det behöver man kanske inte göra heller, så noga är det nog inte.
Det blev nästan lika långt den här gången, nu kopierar jag innan jag postar...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.