Hejsan!
Jag har möjlighet att köpa ett par oa-14 men med rejält slitna basar. Vad jag förstått är det w65-0a som gäller som ersättare men dessa verkar inte finnas hos hifikit längre. Finns det några andra lämpliga eller är det annons som gäller?
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
jaste skrev:Hejsan!
Jag har möjlighet att köpa ett par oa-14 men med rejält slitna basar. Vad jag förstått är det w65-0a som gäller som ersättare men dessa verkar inte finnas hos hifikit längre. Finns det några andra lämpliga eller är det annons som gäller?
Kaffekoppen skrev:De går att reparera. Fråga om omkantning
P5 skrev:Jag har ett par OA14 med renoverade SC165.1 och ett par OA14 med B65oaII och jag tycker faktiskt att de förstnämnda låter bättre. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer som diskanternas skick osv, men renovering är helt klart ett alternativ som jag skulle föredra framför nya element.
henriksch skrev:P5 skrev:Jag har ett par OA14 med renoverade SC165.1 och ett par OA14 med B65oaII och jag tycker faktiskt att de förstnämnda låter bättre. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer som diskanternas skick osv, men renovering är helt klart ett alternativ som jag skulle föredra framför nya element.
Har samma erfarenhet. Trivs bättre med renoverade Serie I-basar i OA12 (som är min favorit) än utbytesbasar.
Renovera om det går och du blir nöjd, tror jag i alla fall.'
mvh
Henrik
henriksch skrev:Till saken:
Det är ju olika konstruktioner och därför låter de välan lite olika. Tycker att basen är mer distinkt i de äldre, lite mer tryck s.a.s. Det gillar jag. Är en lyssnare som trycker in loudnessknappen ganska ofta. Gillar dock inte när det blir bumligt i basen. Det klarar serie I i ett par OA12:or bra. Men varför vete sjutton egentligen.
mvh
Henrik
Naqref™ skrev:Det hela kan ju oxå bero på att et inte finns något filter ännu till den nya basen och den ger mer output i mellanregisterområdet och då blir ju basen lite mindre framträdande automatiskt. Bara en tanke. Man ska inte dömma bort element utan korrekt filter är min ståndpunkt.
Dynamic skrev:P5 skrev:Eller så är det så att OA12 låter bättre än OA14 oavsett baselement.
Precis så är det!
tycker jag iaf...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster