Ersättningsbas till oa-14?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jaste

Ersättningsbas till oa-14?

Inläggav jaste » 2009-02-26 01:15

Hejsan!
Jag har möjlighet att köpa ett par oa-14 men med rejält slitna basar. Vad jag förstått är det w65-0a som gäller som ersättare men dessa verkar inte finnas hos hifikit längre. Finns det några andra lämpliga eller är det annons som gäller?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 02:45

Va, är dom slut? 8O
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-26 08:29

De går att reparera. Fråga om omkantning :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Ersättningsbas till oa-14?

Inläggav Naqref » 2009-02-26 09:26

jaste skrev:Hejsan!
Jag har möjlighet att köpa ett par oa-14 men med rejält slitna basar. Vad jag förstått är det w65-0a som gäller som ersättare men dessa verkar inte finnas hos hifikit längre. Finns det några andra lämpliga eller är det annons som gäller?

Nej, W65oa skulle bara sitta i OA116 och OA2212. För de mindre modellerna är det B65oa som gäller eller efterföljaren B65oa-II. Den senare finns hos Hifi-kit; http://www.hifikit.se/index.php?id=947
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-02-26 14:02

Kaffekoppen skrev:De går att reparera. Fråga om omkantning :)

... under förutsättning att spindeln inte har slagit sig eller att talspolen är bränd.

Jag har ett par OA14 med renoverade SC165.1 och ett par OA14 med B65oaII och jag tycker faktiskt att de förstnämnda låter bättre. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer som diskanternas skick osv, men renovering är helt klart ett alternativ som jag skulle föredra framför nya element.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-28 01:15

P5 skrev:Jag har ett par OA14 med renoverade SC165.1 och ett par OA14 med B65oaII och jag tycker faktiskt att de förstnämnda låter bättre. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer som diskanternas skick osv, men renovering är helt klart ett alternativ som jag skulle föredra framför nya element.

Har samma erfarenhet. Trivs bättre med renoverade Serie I-basar i OA12 (som är min favorit) än utbytesbasar.

Renovera om det går och du blir nöjd, tror jag i alla fall.'

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-28 10:17

henriksch skrev:
P5 skrev:Jag har ett par OA14 med renoverade SC165.1 och ett par OA14 med B65oaII och jag tycker faktiskt att de förstnämnda låter bättre. Det kan naturligtvis bero på andra faktorer som diskanternas skick osv, men renovering är helt klart ett alternativ som jag skulle föredra framför nya element.

Har samma erfarenhet. Trivs bättre med renoverade Serie I-basar i OA12 (som är min favorit) än utbytesbasar.

Renovera om det går och du blir nöjd, tror jag i alla fall.'

mvh
Henrik

om ni spånar lite, vad kan detta bero på?
Bikinitider

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-28 10:37

utifrån utgångspunkterna:
- att ljud är subjektivt och upplevelsen rimligen starkt påverkas av allt man känner och anser i övrigt (om t.ex. vintage/orginal/uppgradering osv.
- att jag inte tror mig ha guldöron (vad det skulle innebära rent konkret övergår mitt förstånd. Kanske sitter guldörat egentligen i självförtroendet och guldbeteckningen i sig kännetecknar en släng av hybris, å andra sidan kanske man skulle kunna prata om erfarenhet, hur mycket man lyssnat efter och jämfört helt enkelt. I alla fall tycker jag att själva beteckningen är pinsamt pretto...)

Till saken:
Det är ju olika konstruktioner och därför låter de välan lite olika. Tycker att basen är mer distinkt i de äldre, lite mer tryck s.a.s. Det gillar jag. Är en lyssnare som trycker in loudnessknappen ganska ofta. Gillar dock inte när det blir bumligt i basen. Det klarar serie I i ett par OA12:or bra. Men varför vete sjutton egentligen.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-28 11:51

henriksch skrev:Till saken:
Det är ju olika konstruktioner och därför låter de välan lite olika. Tycker att basen är mer distinkt i de äldre, lite mer tryck s.a.s. Det gillar jag. Är en lyssnare som trycker in loudnessknappen ganska ofta. Gillar dock inte när det blir bumligt i basen. Det klarar serie I i ett par OA12:or bra. Men varför vete sjutton egentligen.

mvh
Henrik

Det hela kan ju oxå bero på att et inte finns något filter ännu till den nya basen och den ger mer output i mellanregisterområdet och då blir ju basen lite mindre framträdande automatiskt. Bara en tanke. Man ska inte dömma bort element utan korrekt filter är min ståndpunkt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-28 12:13

Naqref™ skrev:Det hela kan ju oxå bero på att et inte finns något filter ännu till den nya basen och den ger mer output i mellanregisterområdet och då blir ju basen lite mindre framträdande automatiskt. Bara en tanke. Man ska inte dömma bort element utan korrekt filter är min ståndpunkt.

Detta låter ju väldigt logiskt. Håller med fullständigt att man måste jämföra äpplen med äpplen och inte med päron och att en högtalare rimligen måste vara totalkonstruerad och inte ihopslängd.
Visste faktiskt inte att filtret bör konstrueras om för att B65 OA II skall fungera fullt ut i en OA12:a

Kanske man hamnar i diskussionen hur mycket är rimligt att ändra på en gammal högtalare...
Å ena sidan är en Sleeper* (enligt min mening) det fräckaste som finns. Å andra sidan är det ju kul med väl fungerande orginalgrejor.

(*sleeper i avseendet "att kunna men inte vilja visa det", sagt av en som monterat i en modern motor med tredubbel effekt i sin sextiotalsvespa och aldrig tvättar sin Laverda Jota men ser tíll att den funkar klanderfritt)

Kluvet, kluvet :?
/H

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-03-01 12:55

Idag är alternativen:

1. Renoverade originalelement och korrekta filter
2. Utbyteselement och ej optimala filter

Till dess att alternativ nummer 3 finns, nämligen utbyteselement och korrekta filter, kommer jag att föredra alternativ 1 före alternativ 2.

Jag tycker vidare att det nya elementet B65oaII passar bättre i OA12 än i OA14, varför vet jag inte. Eller så är det så att OA12 låter bättre än OA14 oavsett baselement. 8)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2009-03-01 14:09

P5 skrev:Eller så är det så att OA12 låter bättre än OA14 oavsett baselement. 8)

Precis så är det!

tycker jag iaf...

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-03-01 15:23

Dynamic skrev:
P5 skrev:Eller så är det så att OA12 låter bättre än OA14 oavsett baselement. 8)

Precis så är det!

tycker jag iaf...

Instämmer, i alla fall är det min något förvånade, slutsats efter att ha testat med olika ex. av OA12 orginal mot olika ex. av OA14 orginal på olika förstärkare, klick-klick fram och tillbaka och olika inspelningar. OA12 må inte klara riktigt samma basdjup men i allt i övrigt gillar jag dem bättre. Smaksak så klart.

/H

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-01 15:28

jag har ersättningsbasar i mina lådor, men vilken ordning kommer jag inte ihåg, men hur stora skillnader i tonkurvorna är det på original jämfört med ersättarna?
Bikinitider

Återgå till Carlsson Illuminati