Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-27 10:31

Almen skrev:
petersteindl skrev:På vilka grunder menar du att Hifi & Musik skulle ha större trovärdighet än LTS och MoLT?

Läs på andra hififorum, fråga runt i hifibutiker. Frågar du dessutom Rune Bergström (mannen på gatan) så blir nog reaktionen mest "Och vad fan är LTS?".

Hur många verkningslösa produkter som än testas av LTS, och hur många gånger resultaten än blir noll, kommer reaktionen ändå att vara att de hörde ju skillnad. Varför skulle man bry sig om någon som inte hör skillnad?

Så varför skulle LTS lägga ned tid och resurser på att testa saker som inte funkar? Det är väl bättre att lägga den energin på att testa riktiga saker?

Mycket bra inlägg.

Allmänt: Folk vill tro! Tittar man på folks världsuppfattning i allmänhet så är det väldigt många som baserar den på saker som helt saknar grund i obesrvationer eller ens något djupare tänkande. Inte sällan har samma person idéer om världens beskaffenhet som är motstridiga.
Så, om man går ut och inforerar om att sånna här wraps inte påverkar ljudet alls, så kommer det fortfarande att finnas folk som tror det, och köper dom. Det spelar heller ingen roll om man får nollresultat i blindtest, eftersom man då bara kommer att såga testmetoden.

Tillverkarna av bluffproduketerna är att gratulera, liksom HiFi & musik som tar betlat för sina otäcka tidningar där man gör reklam för skräpet.

Det enda glädjande i det hela är att jag inte behöver betala för det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-02-27 10:31

På tal om att testa så har folk "på högre ort" testar genom tiderna och kommit fram till att visst är jättebra.
Ja god middag det måste varit något mer än öronen som styrt deras positiva syn eftersom mycket inte på långa vägar har låtit som i verkligheten.
Dessa "förbannade" Carlsson-högtalare är dom bra, kan dom vara bra?
Jag bara undrar?
Många högtalare på den tiden hade blaha-blaha element i diskanten.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-27 10:44

Japp, Snömos & Mystik fortsätter på inslagen linje!

Jag jobbade på 90 talet med att bl.a marknadsföra och sälja hörlurar av, på den svenska marknaden ett litet men välrennomerat fabrikat.

5-6 lurar i alltifrån budget till Hi-end lämnades till redaktionen för att delta i årets stora hörlurstest.

Några månader senare när numret kommer ut visar det sig att endast 1 av "mina" lurar finns med, mycket märkligt med tanke på att starfältet inte var speciellt stort från början....
Efter diverse påstötningar och "tumskruvande" av ansvarig redaktör kryper det fram att ""testvinnaren"" hotat att säga upp sitt ganska betydande annonskonto om testen publicerades i sin helhet (dvs med mina lurar recenserade).

Så hur "konsumentinformation" finansierad av annonspengar överhuvudtaget kan framställas som trovärdig är ju en av livets mysterium

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-27 11:57

Almen skrev:
petersteindl skrev:På vilka grunder menar du att Hifi & Musik skulle ha större trovärdighet än LTS och MoLT?

Läs på andra hififorum, fråga runt i hifibutiker. Frågar du dessutom Rune Bergström (mannen på gatan) så blir nog reaktionen mest "Och vad fan är LTS?".

Hur många verkningslösa produkter som än testas av LTS, och hur många gånger resultaten än blir noll, kommer reaktionen ändå att vara att de hörde ju skillnad. Varför skulle man bry sig om någon som inte hör skillnad?

Så varför skulle LTS lägga ned tid och resurser på att testa saker som inte funkar? Det är väl bättre att lägga den energin på att testa riktiga saker?

Jag tror att Rune Bergström (mannen på gatan) inte heller vet vad Hifi & Musik är. Dessutom tror jag inte att han vet vad tidskriften High Fidelity är.

Sedan undrar jag ytterligare över en sak. 1970 - 1985 så var det så att LTS hade högre trovärdighet än Hifi & Musik. Jo, det var faktiskt så.

Nu påstår du att det i nutid är tvärtom. Okej – det får stå för dig. Då undrar jag: Varför skulle det vara tvärtom idag. Vad har LTS i så fall gjort för fel, enligt din mening, så att de har tappat i trovärdighet? Varför har LTS tappat i trovärdighet enligt din mening?

Kan det vara så att om LTS slutar lägga ned tid och resurser på att testa saker som inte funkar så tappar de i trovärdighet? Man behöver inte testa allt, men om två av varandra oberoende tidningar säger att de hör skillnad på en produkt som man förnuftsmässigt anser inte borde fungera så borde det ligga i ens natur att syna bluffen. En utbränd profet tappar ju trovärdighet. Det är endast profetens halvt utbrända gamla polare som håller sig kvar på gamla minnen. Är det så att då glöden och elden slocknar så tar mörkret överhanden till slut?

En gång i tiden var det ansett som en god gärning och som pondus och trovärdighet att just avslöja bluff och båg när sådant fanns och speciellt då andra hade gått på bluffen. Det är just sådant som ökar trovärdighet. Trovärdighet växer sakta. Den första barriären som trovärdigheten måste bryta heter Skepsis. Efter detta genombrott så går det fortare och därefter kommer Förundran. Då stadiet av förundran övergår till Acceptans så växer trovärdigheten än snabbare. Idag är alltså trenden den att man skall ge vika och inte bry sig för det spelar ingen roll. Det är i ett sådant stadium som man istället väljer att häckla. Har jag uppfattat dig rätt då? Är det så, enligt dig, att det inte spelar någon roll vad man gör eftersom sanningen i alla fall aldrig har någon trovärdighet?

Jag tror själv att sanningen lyfter man fram genom att vara en lampa – En lampa som lyser i mörkret. Därefter får de som vill vara kvar i mörkret stanna kvar om de vill och de som vill fortsätta i ljuset av sanning vara kvar i ljuset. Det är bara genom att de som befinner sig i ljuset fortsätter att vara i ljuset och att vara advokater för ljuset som ljus kan spridas. Det är inte så att man sprider ljus genom att anklaga mörkret eller genom att häckla med mörkret utan det är genom att lysa d v s genom att sprida ljus. Det är min bestämda uppfattning.

Almen, det är även min bestämda uppfattning att detta som du skriver är snarast ett uttryck för uppgivenhet, ett slags fatalism eller determinism. Genom att inte göra något och endast se på så kan man inbilla sig att man har rätt i sin uppgivenhet, men det är endast ett cirkelbevis och man har själv bidragit till nollresultatet genom att inte göra något d v s genom att utföra noll.

Almen skrev:Hur många verkningslösa produkter som än testas av LTS, och hur många gånger resultaten än blir noll, kommer reaktionen ändå att vara att de hörde ju skillnad. Varför skulle man bry sig om någon som inte hör skillnad?

Jag har inte sett så mycket av profetisk anda i MoLT sedan 1985. Jag anser att det är bättre att skriva sanningen såsom den är, än att skriva fördömande eller häcklande om lögnen då man vill föra ut ett objektivt budskap utanför de snäva gränser som man normalt jobbar inom. Ett objektivt budskap måste föras ut på ett objektivt sätt för att behålla sin status som Objektivt och det är inte med häcklandet eller fördömandet som det åstadkomms. Objektivitet är grunden för trovärdighet. Attityden hur man sprider budskap är väsentlig. Jag tror att Svante är bra på just detta, att vara lampa, men det är inte alltid som tillräcklig tid ges.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-27 12:23

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 01:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-27 12:33

petersteindl skrev:Sedan undrar jag ytterligare över en sak. 1970 - 1985 så var det så att LTS hade högre trovärdighet än Hifi & Musik. Jo, det var faktiskt så.

Nu påstår du att det i nutid är tvärtom. Okej – det får stå för dig. Då undrar jag: Varför skulle det vara tvärtom idag. Vad har LTS i så fall gjort för fel, enligt din mening, så att de har tappat i trovärdighet? Varför har LTS tappat i trovärdighet enligt din mening?

Eftersom jag inte ens visste om LTS existens före 2000-talet så kan jag inte uttala mig om det. Men det var väl någon gång på 80-talet som tillverkare understödda av Hifi-pressen tog över initiativet och började uttala sig om kablar, digitalt ljud, transistorer och rör, och annat utan någon förankring i verkligheten?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-27 14:05

leffe skrev:Japp, Snömos & Mystik fortsätter på inslagen linje!

Jag jobbade på 90 talet med att bl.a marknadsföra och sälja hörlurar av, på den svenska marknaden ett litet men välrennomerat fabrikat.

5-6 lurar i alltifrån budget till Hi-end lämnades till redaktionen för att delta i årets stora hörlurstest.

Några månader senare när numret kommer ut visar det sig att endast 1 av "mina" lurar finns med, mycket märkligt med tanke på att starfältet inte var speciellt stort från början....

Efter diverse påstötningar och "tumskruvande" av ansvarig redaktör kryper det fram att ""testvinnaren"" hotat att säga upp sitt ganska betydande annonskonto om testen publicerades i sin helhet (dvs med mina lurar recenserade).

Så hur "konsumentinformation" finansierad av annonspengar överhuvudtaget kan framställas som trovärdig är ju en av livets mysterium

Har jag förstått dig rätt då du säger att du ville ha med 5-6 lurar i ett hörlurstest för lurar där även andra fabrikat av hörlurar ingår?

Har jag förstått dig rätt att dina lurar i så fall skulle ha fått total dominans i testet? Det fanns ju inte så många andra konkurrenter med skriver du. Vore detta rättvist gentemot de andra?

Har jag förstått dig rätt att de andra som också hade lämnat in lurar på något sätt skulle känna sig överkörda om du fick med 5-6 lurar medans de andra hade en eller möjligtvis 2 lurar med?

Det var tydligen enligt din utsago någon som säljer lurar och som annonserar i tidningen som tyckte att det vore orättvist om du hade med 5-6 lurar i ett test där han bara hade ett par med. Är det ett konstigt agerande menar du?

Jag har aldrig sett ett test av lurar eller högtalare eller förstärkare där ett fabrikat varit helt överrepresenterat. Av detta drar jag slutsatsen att det inte är brukligt att en tidning överrepresenterar ett fabrikat vid test där fler fabrikat ingår. Tidningarna kanske tycker att det vore orättvist att i test ha överrepresentation av ett märke.

Om det är så att ett företag betalar annonser från sina surt förvärvade inkomster och samtidigt känner sig sidsteppad av någon som får med alla sina lurar i samma test där de andra fabrikaten bara får med en lur, så kan man ju känna sig lite undertryckt. Speciellt då detta inte är brukligt. Det kan ju kännas som om tidningen diskriminerar på ett otillbörligt sätt och det kan upplevas som orättvist. Då får man ju ta ställning om man vill fortsätta annonsera. Att sedan just denne vann testet med sin lur behöver som jag ser det inte ha samband med annonsering. Men du kanske kan styrka dina påståenden? Eller är det så att du känner dig sidsteppad bara för att din lur inte vann? Det kanske var så att det var bra för din del att du inte fick med samtliga dina 5-6 lurar i testet för tänk om den andra luren skulle ha varit bättre än alla dina lurar i ett och samma test. Varför skickade du inte dina samtliga lurar till LTS?

Jag köper inte ditt resonemang rakt av. Det är något konstigt i det du skriver. Den som vann testet hade alltså före testet eller under testets gång hotat att säga upp sitt annonskonto om testen publicerades i sin helhet enligt det du skriver.

Vad betyder egentligen det du skriver? Det finns fler varianter.

1. Den som vann testet skulle sluta annonsera om alla dina lurar fanns med i testet. Men han vann ju testet. Då är det ju bara en fördel för honom om alla dina andra lurar också stod med som testförlorare.

2. Om alla dina lurar faktiskt testades och om någon eller några av dina lurar skulle vara testvinnare och om just dessa lurar drogs ur testen så att konkurrentens lurar vann testet så förstår jag det du skriver. Dock har jag svårt att tro att så är fallet.

3. Du skriver att testen inte publicerades i sin helhet. Detta skulle betyda att de faktiskt testade alla dina 5-6 lurar och även skrev om alla dessa, men att de därefter valde att dra bort alla utom en av dina lurar. Det är i så fall brukligt att man drar bort de sämsta av lurarna om den riktigt ”braiga” luren visar sig vara en goding. Men även det vore ju orättvist mot de andra eftersom de skulle ju också kunna haft en riktig goding i sitt sortiment men som inte var med i just detta test. Så ett alternativ vore att ha kvar en mellanlur ur ditt sortiment.

4. Tidningen valde att sålla bort alla utom en av dina lurar innan de började testet. Det har jag lättare att förstå. Men då kan man inte säga att testen inte publicerades i sin helhet.

Tidningarna har ett begränsat sidantal. Dessutom har de en begränsad tid att jobba på. Dessutom svämmar det över av en massa produkter som alla leverantörer vill ha testade. De jobbar professionellt med testveksamhet från morgon till kväll, år ut och år in. De har hundratals produkter varje vecka som det dräller av i högar på golven i alla rum och som skall gås igenom och förhoppningsvis testas. De testar på löpande band. Tjoff, tjoff, tjoff. De är som höns som sitter på sin pinne och skall värpa på befallning av alla tillverkare och distributörer och läsare som kräver tester på allt. Så roligt är det inte att testa 10 hörlurar eller 15 MP3-spelare eller att göra en stortest på högtalare. Allt tar tid.

Att hela tiden klaga på att det inte är som man själv vill ha det är enligt mitt förmenande inte välbetänkt. Men jag kan förstå att det är lite svårt att sätta sig in i en sådan situation av testning ”on command”. Men de som testar lite då och då för skoj skull borde kunna sätta sig in i vad det innebär att helt plötsligt testa minst 25 ggr mer produkter än vad de gör idag. Det kan de också och det är då som svetten rinner vid blotta tanken.

Nu skulle jag kunna berätta en annan liten historia som är långt mer hisnande och det kommer jag så småningom göra i Peter Steindl?-tråden. Det handlar om test av Pink Triangle kontra Linn LP 12 på den tiden det begav sig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-27 17:48

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 01:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-27 19:58

Någon som ser ut som en rosa leksakshund med namnet Entreq har just reggat sig:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ile&u=4380

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-27 20:31

petersteindl skrev:
leffe skrev:Japp, Snömos & Mystik fortsätter på inslagen linje!

Har jag förstått dig rätt då du säger att du ville ha med 5-6 lurar i ett hörlurstest för lurar där även andra fabrikat av hörlurar ingår?

Har jag förstått dig rätt att dina lurar i så fall skulle ha fått total dominans i testet? Det fanns ju inte så många andra konkurrenter med skriver du. Vore detta rättvist gentemot de andra?

Har jag förstått dig rätt att de andra som också hade lämnat in lurar på något sätt skulle känna sig överkörda om du fick med 5-6 lurar medans de andra hade en eller möjligtvis 2 lurar med?

Det var tydligen enligt din utsago någon som säljer lurar och som annonserar i tidningen som tyckte att det vore orättvist om du hade med 5-6 lurar i ett test där han bara hade ett par med. Är det ett konstigt agerande menar du?

Jag har aldrig sett ett test av lurar eller högtalare eller förstärkare där ett fabrikat varit helt överrepresenterat. Av detta drar jag slutsatsen att det inte är brukligt att en tidning överrepresenterar ett fabrikat vid test där fler fabrikat ingår. Tidningarna kanske tycker att det vore orättvist att i test ha överrepresentation av ett märke.

Om det är så att ett företag betalar annonser från sina surt förvärvade inkomster och samtidigt känner sig sidsteppad av någon som får med alla sina lurar i samma test där de andra fabrikaten bara får med en lur, så kan man ju känna sig lite undertryckt. Speciellt då detta inte är brukligt. Det kan ju kännas som om tidningen diskriminerar på ett otillbörligt sätt och det kan upplevas som orättvist. Då får man ju ta ställning om man vill fortsätta annonsera. Att sedan just denne vann testet med sin lur behöver som jag ser det inte ha samband med annonsering. Men du kanske kan styrka dina påståenden? Eller är det så att du känner dig sidsteppad bara för att din lur inte vann? Det kanske var så att det var bra för din del att du inte fick med samtliga dina 5-6 lurar i testet för tänk om den andra luren skulle ha varit bättre än alla dina lurar i ett och samma test. Varför skickade du inte dina samtliga lurar till LTS?

Jag köper inte ditt resonemang rakt av. Det är något konstigt i det du skriver. Den som vann testet hade alltså före testet eller under testets gång hotat att säga upp sitt annonskonto om testen publicerades i sin helhet enligt det du skriver.

Vad betyder egentligen det du skriver? Det finns fler varianter.

1. Den som vann testet skulle sluta annonsera om alla dina lurar fanns med i testet. Men han vann ju testet. Då är det ju bara en fördel för honom om alla dina andra lurar också stod med som testförlorare.

2. Om alla dina lurar faktiskt testades och om någon eller några av dina lurar skulle vara testvinnare och om just dessa lurar drogs ur testen så att konkurrentens lurar vann testet så förstår jag det du skriver. Dock har jag svårt att tro att så är fallet.

3. Du skriver att testen inte publicerades i sin helhet. Detta skulle betyda att de faktiskt testade alla dina 5-6 lurar och även skrev om alla dessa, men att de därefter valde att dra bort alla utom en av dina lurar. Det är i så fall brukligt att man drar bort de sämsta av lurarna om den riktigt ”braiga” luren visar sig vara en goding. Men även det vore ju orättvist mot de andra eftersom de skulle ju också kunna haft en riktig goding i sitt sortiment men som inte var med i just detta test. Så ett alternativ vore att ha kvar en mellanlur ur ditt sortiment.

4. Tidningen valde att sålla bort alla utom en av dina lurar innan de började testet. Det har jag lättare att förstå. Men då kan man inte säga att testen inte publicerades i sin helhet.

Tidningarna har ett begränsat sidantal. Dessutom har de en begränsad tid att jobba på. Dessutom svämmar det över av en massa produkter som alla leverantörer vill ha testade. De jobbar professionellt med testveksamhet från morgon till kväll, år ut och år in. De har hundratals produkter varje vecka som det dräller av i högar på golven i alla rum och som skall gås igenom och förhoppningsvis testas. De testar på löpande band. Tjoff, tjoff, tjoff. De är som höns som sitter på sin pinne och skall värpa på befallning av alla tillverkare och distributörer och läsare som kräver tester på allt. Så roligt är det inte att testa 10 hörlurar eller 15 MP3-spelare eller att göra en stortest på högtalare. Allt tar tid.

Att hela tiden klaga på att det inte är som man själv vill ha det är enligt mitt förmenande inte välbetänkt. Men jag kan förstå att det är lite svårt att sätta sig in i en sådan situation av testning ”on command”. Men de som testar lite då och då för skoj skull borde kunna sätta sig in i vad det innebär att helt plötsligt testa minst 25 ggr mer produkter än vad de gör idag. Det kan de också och det är då som svetten rinner vid blotta tanken.

Nu skulle jag kunna berätta en annan liten historia som är långt mer hisnande och det kommer jag så småningom göra i Peter Steindl?-tråden. Det handlar om test av Pink Triangle kontra Linn LP 12 på den tiden det begav sig.

MvH
Peter

Nädå, det är inget konstigt med det jag skriver, testen omfattade lurar i olika prisklasser och annonsören hade sina lurar representarade i alla.
Antalet lurar "beställdes" av redaktionen
Uttrycket starfältet var inte så stort var illa valt - det handlade om ett stortest, det jag menade var att antalet fabrikat inte var såå många.

Mitt ifrågasättande gällde hur trovärdig man är som recensent om man är beroende av annonspengar (och kanske t o m låter en annonsör förhandgranska testerna)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-27 23:12

leffe skrev:Nädå, det är inget konstigt med det jag skriver, testen omfattade lurar i olika prisklasser och annonsören hade sina lurar representarade i alla.
Antalet lurar "beställdes" av redaktionen
Uttrycket starfältet var inte så stort var illa valt - det handlade om ett stortest, det jag menade var att antalet fabrikat inte var såå många.

Mitt ifrågasättande gällde hur trovärdig man är som recensent om man är beroende av annonspengar (och kanske t o m låter en annonsör förhandgranska testerna)

Ok, Leffe :)

Då förstår jag. Bra svarat. Dock återstår det lite frågetecken för att jag till fullo skall förstå, men å andra sidan känner jag inget behov av det, åtminstone inte just nu.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-28 02:36

Peter, du har full rätt att ifrågasätta det jag skriver - men det här är väl typ 10+ år tillbaka i tiden, och det var kanske dumt av mig att "grotta i gamla oförätter"
Men faktum kvarstår: jag har svårt att se hur en ekonomiskt beroende aktör kan vara helt opartisk.

Om "mina" produkter inte platsat, så hade jag nöjt mig med det - men samtida internationell media indikerade att så inte var fallet.

Men det förutsätter ju förståss att utländsk press skulle vara mer trovärdig :wink:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-03-01 11:48

Gillar Pacs inlägg här.. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=3 2009/03/01 : 09:33:43

Skönt att man är bannlyst på det där skitforumet.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-01 11:57

Strauss skrev:Gillar Pacs inlägg här.. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=3 2009/03/01 : 09:33:43

Skönt att man är bannlyst på det där skitforumet.

Jo, men han rider ju i fina rum som ex CES nu. Klart att han är för magge-delux-tweaks.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-01 12:55

Vad i glödheta är det som händer på HiFi-Forum? Tråden omEntreqs icke-produkter är fullknökad med kritik inte bara mot företaget och produkterna, utan fenomet rent allmänt. Och admin och moderatorer låter det fortgå!
Märkligt.

Jag kan för övrigt konstatera att Entreq inte har betalat den summa pengar jag ville ha för att inte anmäla dom till KO, så ikväll författar jag en anmälan. Jag har redan slagit vad med mig själv om attt det inte kommer att hända något alls om detta.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-01 13:25

Max_Headroom skrev:Vad i glödheta är det som händer på HiFi-Forum? Tråden omEntreqs icke-produkter är fullknökad med kritik inte bara mot företaget och produkterna, utan fenomet rent allmänt. Och admin och moderatorer låter det fortgå!
Märkligt.

Tycker inte jag, tyvärr.
Jag kan för övrigt konstatera att Entreq inte har betalat den summa pengar jag ville ha för att inte anmäla dom till KO, så ikväll författar jag en anmälan. Jag har redan slagit vad med mig själv om attt det inte kommer att hända något alls om detta.

Har du försökt att utpressa dom? 8O
Keep us posted. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-01 13:35

m_persson79 skrev:Har du försökt att utpressa dom? 8O

Nej, inte alls. Jag har bara tidigare i den här tråden kommit med ett erbjudnade om att mot betalning avhålla mig från en eventuell anmälan.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-01 13:58

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 01:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-01 15:28

johanrohm skrev:
Max_Headroom skrev:

Nej, inte alls. Jag har bara tidigare i den här tråden kommit med ett erbjudnade om att mot betalning avhålla mig från en eventuell anmälan.

Då är det utpressning, förutsatt att vederbörande har kännedom om ”erbjudandet”. :?

Är det inte. Utpressning är det om man, typ, ringer upp någon och säger: Betala, annars bla bla bla.

Jag har bara skrivit lite allmän information på en sida på nätet. Om inte Entreq läser erbjudandet så är det upp till dom.

Dessutom står dett alla fritt att anmäla till KO, och låta bli att anmäla mot betalning. Har inget med utpressning att göra alls.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-01 15:34

jag har upptäckt att rengörningsmedlen jag kan köpa i affären inte håller vad dom lovar, spraya på och torka av för ett skinande resultat fungerar inte i mitt kök, jag utfärdar härmed en varning
Bikinitider

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-03-01 17:12

celef skrev:jag har upptäckt att rengörningsmedlen jag kan köpa i affären inte håller vad dom lovar, spraya på och torka av för ett skinande resultat fungerar inte i mitt kök, jag utfärdar härmed en varning

Här en länk till ett, för din upptäckt, bättre lämpat forum: http://skrubba.egetforum.se/forum/index.php

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-01 17:22

Max_Headroom skrev:
johanrohm skrev:
Max_Headroom skrev:

Då är det utpressning, förutsatt att vederbörande har kännedom om ”erbjudandet”. :?

Är det inte. Utpressning är det om man, typ, ringer upp någon och säger: Betala, annars bla bla bla.

Det är utpressning. Man behöver inte ringa, det går lika bra med epost eller vanliga brev. Eller skicka nån från Bandidos....

Och varför ska du ha pengar för att dom har taskig marknadsföring? Har du hotat alla tillverkare av parfymer och under-armarna-produkter därför att dom lovar allt möjligt?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-01 17:26

Bill50x skrev:Och varför ska du ha pengar för att dom har taskig marknadsföring? Har du hotat alla tillverkare av parfymer och under-armarna-produkter därför att dom lovar allt möjligt?

/ B

Nu har du nog missförstått. Jag skrev att jag skulle strunta i att anmäla till konsumentombudsmannen om pengarna uteblev, eftersom man säljer verkningslösa produkter som man påstår har effekt som dom inte har. Det är alltså INTE på grund av markndsföringen som jag kommer att anmäla, utan för att produkterna helt saknar annan funktion är att lura av folk pengar.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-01 18:22

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-03 01:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Inläggav Skidloeparmisse » 2009-03-01 18:36

Har inte orkat läsa allt skrivet i denna långa tråd och med risk för att både gå OT till viss del och att säga något någon kanske redan sagt tidigare vill jag posta en länk om s.k. "vattenvirvlare" som till viss del kopplar till ämnet för denna diskussionstråd:

http://www.vof.se/folkvett/20054en-virv ... ovetenskap

Sånt här hokus-pokus, (sorry om jag trampar någon på tårna, men det är det det är) finns nästan överallt och verkar förekomma i väldigt stor utsträckning i HiFi-världen. Vissa drar säkerligen ihop rätt mycket pengar på att marknadsföra och sedan sälja produkter som helt saknar egentlig effekt. När jag pratar om egentlig effekt menar jag helt enkelt att det kan tillkomma en placebo-effekt som i sin tur kanske kan vara värdefull för en del människor. Exempelvis kanske någon resonerar som så att "jag struntar i att det egentligen inte låter annorlunda, jag TYCKER det låter bättre om jag köper den här saken och sätter in den i mitt system" och då har ju personen vunnit något på det.

Om de som marknadsför och säljer de här produkterna luras och gör det medvetet eller om de verkligen tror på produktens effekt är på ett vis meningslöst. Det borde väl ändå vara upp till konsumenten att avgöra om denna vill lägga sina surt förvärvade pengar på en produkt som sägs ha en viss effekt. Att leverantören i detta fall är så pass vänlig att flagga för att produkten antagligen inte fungerar (genom sin rakt igenom felaktiga förklaring om hur produkten fungerar) är ju jättebra.

Jag är tyvärr inte insatt i konsumentköpslagen eller juridik öht (har läst matematisk fysik) så det som sagts i det ovanstående stycket är ett uttryck för min åsikt i frågan och hur jag själv förhåller mig till saker som jag köper. Även om jag tycker det nästan alltid är etiskt fel att ljuga och luras medvetet.

//Skidlöparmisse

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-01 18:44

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:Och varför ska du ha pengar för att dom har taskig marknadsföring? Har du hotat alla tillverkare av parfymer och under-armarna-produkter därför att dom lovar allt möjligt?

/ B

Nu har du nog missförstått. Jag skrev att jag skulle strunta i att anmäla till konsumentombudsmannen om pengarna uteblev, eftersom man säljer verkningslösa produkter som man påstår har effekt som dom inte har. Det är alltså INTE på grund av markndsföringen som jag kommer att anmäla, utan för att produkterna helt saknar annan funktion är att lura av folk pengar.

Och varför ska du ha pengar för att någon säljer verkningslösa produkter? Samma sak här med parfym, hårhelande schampoo etc. Tänker du skaffa dig en ny födkrok, hota företag som säljer produkter du anser verkningslösa?

Antingen anmäler du dom eller inte, du kan hota med anmälan om dom inte drar tillbaka produkten eller i sin marknadsföring berättar att den är verkningslös. Men så fort du kräver pengar så är det utpressning.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-03-01 18:55

fast man skall testa först för annars vet inte Maxan att produkten är verkningslöst. Gör han inte det skall företaget stämma Max för förtal.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-01 19:27

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:

/ B

Och varför ska du ha pengar för att någon säljer verkningslösa produkter?

Jag vill ha pengar för att avstå från min medborgliga rätt att anmäla till KO. Jag minskar alltså min medborgliga frihet, mot en kontant ersättning. Förutatt då att Enteq eller någon annan skulle tycka att den kontata ersättningen var värd min uppoffring. Men det verkar ju ingen ha tyckt.
Senast redigerad av Max_Headroom 2009-03-01 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-01 19:30

matså skrev:fast man skall testa först för annars vet inte Maxan att produkten är verkningslöst. Gör han inte det skall företaget stämma Max för förtal.

Kan bli svårt, eftersom man måste visa att mina utsagor är förtal, alltså att jag på något sätt skulle ha fel. Med andra ord: Man måste visa att t.ex. wrapsen påverkar ljudet och att jag pratar i nattmössan. Något sådan kommer man dock aldrig att klara av. Och det vet man ju om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-01 19:36

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:Och varför ska du ha pengar för att någon säljer verkningslösa produkter?

Jag vill ha pengar för att avstå från min medborgliga rätt att anmäla till KO. Jag minskar alltså min medborgliga frihet, mot en kontant ersättning.

Svagt argument. Hur skulle vårt samhälle se ut om man valde att inte anmäla övertramp och brottslighet bara för att man får betalt?

Säljer du dig till vad som helst?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi