Membranabsorbent

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Membranabsorbent

Inläggav sprudel » 2009-02-23 09:28

Jag har satt upp en skjutdörr mellan lyssningsrummet och resten av övervåningen för att minska efterklangen. Det blev bra men baasen försämrades. Dörren består av plywood 12 mm och tretex 13 mm på sidan mot lyssningsrummet. Har funderat på att slitsa upp den med cirkelsågen för att dela den till mindre membran. Man kan banka på dörren och lyssna efter dss egenresonans som ligger ganska lågt, blir som en trumma. Lyssningsrummetär 870 brett, 400 långt och 240 högt.
Har en besvärlig resonans vid 43 hz (längden) och 70 Hz (höjden) samt vid 115-120 hz (???). Teoretisk resonans finns vid 19,7 Hz, men den besvärar inte just nu, annat än multipeln av den samverkar med 43Hz resonansen. Uppskattade värden via lyssning av svep, ej mätning, det gör jag senare när nya matta och stoppning av möbler med isolering är klar.
Nåväl, hur attackerar jag lämpligast skjutdörren? Mycket tacksam för all konstruktiv feedback är er sprudel :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-02-23 11:14

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-02-23 23:43

Tackar! :)

Efter att ha dämpat två soffor, en divan och en sittkudde med markskivor och isolering ligger den besvärliga resonansen på 39 hz.
Den gör sig rejält märkbar vid 38 till 40Hz och klingar snabbt av därefter.
Enligt programmet kan jag ha slitsar på 10 mm bredd med ett djup 25 mm och ett avstånd mellan dessa på 100 mm för att hantera den frekvensen. Men stämmer detta? Visst har jag ett djup på 6m till nästa vägg, men rummet bakom är ca 55 kvm-> ca 125m3!!
Funderar på att låta halva dörren ta hand om 39 Hz och halva dörren nästa besvärande resonans; tak-golv.
Hur långa slitsar ska man ha? Spelar det roll?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-03-01 20:14

Ingen som har några idéer om detta tydligen. Hmm!
Funderar på att skaffa en XTZ rumsanalysator och mäta upp rummet ordentligt innan jag tar till verktygen på dörren.
Är xtz-prylen bra?

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-03-02 09:13

Det är betydligt lättare att göra ett par absorbenter av detta stuket:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1

Finns en läng till en tråd här på faktiskt där han justerat in rören med tombstone. Själv har jag använt Room analyzer med framgång, men tombstone är gratis...Det finns väl ett Svante-program som mäter efterklang också. Prova dem först.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-03-02 11:11

Svantes pogram är säkert Ok, men mick och separat ljudkort behövs väl och det får man ju i princip om inhandlar xtz rumsanalysator.
Tuber kan det bli senare när skjutdörren är färdigbehandlad. Vill prova den först då den har en väldig potential att sluka bas, gäller "bara" att stämma den först. Det är detta lilla "bara" som är utmaningen för tilfället.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-02 11:18

PetterPersson skrev:http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp#

Här kan du räkna själv :)

Vid flera tillfällen har det frågats om huruvida räknarna på den hemsidan är tillförlitliga. Har inte sett att någon har sagt att så är fallet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-02 11:19

Ljudkort finns väl inbyggt i de flesta datorer. De duger oftast fint. Mikrofon kostar under en hundring om man inte ska mäta dist och tonkurva med precision.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-02 11:37

jag tycker det där xtz-programmet verkar vara supersmidigt att använda, och tydliggör problemfrekvenserna på ett elegant sätt

om repeterbarheten är hög så verkar programmet vara perfekt för lekmannen
Bikinitider

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2009-03-02 13:19

Vid flera tillfällen har det frågats om huruvida räknarna på den hemsidan är tillförlitliga. Har inte sett att någon har sagt att så är fallet.

Ekvationenrna bakom tar säkerligen inte hänsyn till vibrerande
lådväggar (HH-absorbent) samt att man måste veta styvhet osv på
materialet man tänkt använda som membranabsorbent. Jag skulle se
uträkningarna som en utgångspunkt för att ha någon stans att börja.

Återgå till DIY-forum