Moderator: Redaktörer
housemicke skrev:ja det aktiva elementet i lådan (man ser det inte), som är tvådelad och en passiv på framsidan och en passiv på baksidan, en 6:e ordningens bandpass.
det bli alltså två kaviteter, en där baksidan spelar in i och en där framsidan av elementet spelar in i. och en slav till varje med olika avstämning. tror det ska vara olika iaf, det va så jag hade tänkt mig, du har utnivå mellan dom två resonanserna.
nadifierad skrev:Om du väljer isobarikvarianten, så får den plats i rummet oxå![]()
Fast vad vet jag, du har kanske ett gigantiskt vardagsrum![]()
nadifierad skrev:Jag tror inte att man vågat somna i din lyssningsfåtölj![]()
Om man vet vad som hovrar över huvudet
housemicke skrev:okidoki vilka typer av element lämpar sig för bandpasslåddor? jag antar att elementen tar stryk om man kör dom långt under fs precis som med basreflex. vill man ha ena resonansen vid fs?
vilka värden ska vissa parametrar ha för att tycka om ett bandpasshem?
kan ju tillägga att jag inte simulerat ett enda element än. men kanske ett seas excel kan tänkas funka? peerless tror jag inte på. kanske scanspik?
-Martin- skrev:housemicke skrev:okidoki vilka typer av element lämpar sig för bandpasslåddor? jag antar att elementen tar stryk om man kör dom långt under fs precis som med basreflex. vill man ha ena resonansen vid fs?
vilka värden ska vissa parametrar ha för att tycka om ett bandpasshem?
kan ju tillägga att jag inte simulerat ett enda element än. men kanske ett seas excel kan tänkas funka? peerless tror jag inte på. kanske scanspik?
Asså dina frågor är inte så lätta att svara på...
Ett element som arbetar i en sjätte ordningens bandpasskonstruktion är ju helat "styrd" av de två kamrarna. Det är i alla fall min slutsats.
-Martin- skrev:De element jag planerar att använda (ett par gamla JBL 1200GTi) har fs på 37 Hz vilken ju ligger en bit över arbetsområdet. Med två element/BP-system kommer jag erhålla ett ljudtryck på ca 110 dB vid 15 Hz (frifält). Bättre än THX-normen...![]()
-Martin- skrev:PS. Bör tillägga att insignalen till BP-systemen bör LP-filtreras, gärna så brant som möjligt. Anledningen till detta är för att undvika att man exiterar pipresonanserna i portarna. Jag kommer lägga brytfrekvensen vid 40 Hz (12dB/oktav, det inbyggda filtret i receivern) Detta leder i mitt fall till en perfekt fjärde ordningens akustisk summation med toppsystemen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster